Var bänka/mappa hojen?

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
Jag letar efter ett bra ställe att bänka/mappa min hoj.

Gärna så nära Gävle som möjligt men västerås/uppsala/stockholm funkar också.

Vill ha tips på bra ställen och vilka man ska undvika.

tjenixen!

lånar den här tråden; som nybörjare och amatör vad gäller mckort och allt som hör därtill undrar jag - varför man ska bänka/mappa hojjen?

tack på förhand.

Man kör hojen i bänk för att justera och optimera motorn,vad gäller gång,effekt,och körbarhet.
En Powercommander tex,har en mängd parametrar som går att justera.
Inget man gissar,utan man ser direkt resultatet i bänken.

Man kör hojen i bänk för att justera och optimera motorn,vad gäller gång,effekt,och körbarhet.
En Powercommander tex,har en mängd parametrar som går att justera.
Inget man gissar,utan man ser direkt resultatet i bänken.

ok i get it - tack!

nästa fråga - vad är en powercommander?

ok i get it - tack!

nästa fråga - vad är en powercommander?

En Powercommander är en styrenhet för tändning och bränslestyrning.
Det fina med den är att den är justerbar,man kan alltså laborera med olika värden för att justera sin motor så bra som möjligt.

En Powercommander är en styrenhet för tändning och bränslestyrning.
Det fina med den är att den är justerbar,man kan alltså laborera med olika värden för att justera sin motor så bra som möjligt.

tack än en gång!

och nästa fråga igen - om man nu gör allt det här, hur mkt 'bättre' blir ens egen hoj jämfört med standardutförandet? är det något jag borde göra med min hoj tex? eller beror det på om man kör mkt bana? är det dyrt också?

tack än en gång!

och nästa fråga igen - om man nu gör allt det här, hur mkt 'bättre' blir ens egen hoj jämfört med standardutförandet? är det något jag borde göra med min hoj tex? eller beror det på om man kör mkt bana? är det dyrt också?

Om cykeln är standard är det pengarna i sjön.
Om du däremot byter avgassystem och luftfilter för att kunna hämta hem lite mer effekt,är det en nödvändig investering.

Tycker Du hojen rycker vid av-/påslag eller går dåligt i vissa register? Avgassmällar vid motorbromsning?Är Du extremt fokuserad på att få bra bränsleekonomi eller vill ha ut den sista pållen ur motorn? Då kan en ny mappning åtgärda hela eller delar av det upplevda problemet.

Byter Du till slip-on, helsystem, öppnare luftfilter eller på annat sätt förändrar motorns förutsättningar kan behovet av ommappning eller i alla fall en bänkning och kontroll av lambda/AF-värdena (så att den inte går för magert) öka.

Tycker Du att Din hoj funkar bra, behåller den relativt original och anser att Din egen körskicklighet fortfarande är det som begränsar ekipagets kapacitet - spara pengarna till soppa och bankörning/SMC och kör vidare:)

Ungefärliga kostnader (endast uppskarrade av mig själv - stor nypa salt anbefalles):
PCIII ca 3 kkr
Mappning/inställning ca 3 kkr (4 timmar?)

Endast bänkning och kontroll av A/F ca 1 kkr? (1 timme dynotid)

tack än en gång!

Tycker Du hojen rycker vid av-/påslag eller går dåligt i vissa register? Avgassmällar vid motorbromsning?Är Du extremt fokuserad på att få bra bränsleekonomi eller vill ha ut den sista pållen ur motorn? Då kan en ny mappning åtgärda hela eller delar av det upplevda problemet.

Byter Du till slip-on, helsystem, öppnare luftfilter eller på annat sätt förändrar motorns förutsättningar kan behovet av ommappning eller i alla fall en bänkning och kontroll av lambda/AF-värdena (så att den inte går för magert) öka.

Tycker Du att Din hoj funkar bra, behåller den relativt original och anser att Din egen körskicklighet fortfarande är det som begränsar ekipagets kapacitet - spara pengarna till soppa och bankörning/SMC och kör vidare:)

Ungefärliga kostnader (endast uppskarrade av mig själv - stor nypa salt anbefalles):
PCIII ca 3 kkr
Mappning/inställning ca 3 kkr (4 timmar?)

Endast bänkning och kontroll av A/F ca 1 kkr? (1 timme dynotid)

stort tack till dig med! och hoppas ok att jag lånade tråden!

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis