Var åkte du fast för fortkörning?

Kört för fort i sommar, åkt fast, i så fall var?

• Antal röstningar
    0

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Säsongen går mot sitt slut, och en och annan har väl tyvärr torskat för fortkörning, böter eller tom blivit av med kortet. Frågan är var det är störst risk att åka fast, inbildar mig att Polisen koncentrerar sina resurser till "större vägar" och 30-50-sträckor? Men är kanske ett felaktigt antagande... :eek:

Så, hur har det gått i år, "klarat dig", eller haft "otur", och i så fall på vilken typ av väg/plats?

/B

Bifogat

• polis.jpg
    polis.jpg
    23.3 KB · Visningar: 565
Klarat mig helskinnad hittils, men har väl haft ett par närkontakter av tredje graden. Inga vansinnesflykter undan ordningsmakten dock.

Har haft flyt iår.

Blev klockad av mc-polis i 150 på 70 väg. Slapp undan med böter på slitet bakdäck (som jag inte har fått än :D )

Var ute och körde solo en fredagskväll i juni.

Hann med att åka via Vaxholm, Bogan x antal ggr, Slingerbulten och vände sedan hemåt.

När jag kommer motorvägen bestämmer jag mig för att köra Lagnövägen från insjön till Gustavsberg. Tar det "lugnt" eftersom jag kör själv och inte vill riskera att bli liggande utan hjälp om något går fel.

Vid Skeviks Kursgård upptäcker jag blåljusblixt i backspegeln och en mc-polis. Shit tänker jag där försvinner lappen. Jag stannar eftersom jag sett mc-poliser tidigare och då var de två samt att är trött.

Polisen kommer fram och ber om mitt körkort samt frågar om jag vet hur fort man får köra på sträckan. 70 svarar jag. "Jag mätte upp dig till 130 km/h här på raksträckan. I kurvorna låg jag över 100 och då ger ändå mätaren rabatt. Du vet vad som händer. Hur gör vi nu då?" Jag svarade att jag helst ville behålla lappen då jag behöver det i jobbet. "Ja, det är inte kul att bli av med kortet i 2 månader så här i början av säsongen. Vi skriver på 29 för fort, är det ok?" Jag skrev på och tog boten. När vi skildes sa han "ta det lugn nu jag vill inte hämta dig i skogen"

Det närmaste jag har varit var en ambulans förare som skojade med mig :) En kväll i örebro körde 160 på motorvägen och såg att en bil närmade sig mig med blåljusen. bestämmer mig direkt för att inte försöka fly så jag saktar ner och låter bilen komma bakom mig kör efter mig ett tag och börjar sedan blinka med heljusen. fick för mig att han ville att jag stanna så det gjorde jag. märker då att det är en ambulans :) killen körde sakta förbi och vinkade åt mig :P

Jag tog det lungt hem sen

Åkte dit i Lårviken.

Men va faan... ja va ju iaf snabbast! :fakta :whip :slicka

Alvarligt har jag aldrig blivit tagen fast det varit nära 3-4 ggr.
Vid flera tillfällen har dom skutit på mig med lasern men det verkar som dom aldrig får nån "träff". :D

Har kört landsväg 9 år.

Last edited:
Själv fick jag en bot på 800 av snuten som ligger som en igel mellan V-ås- E-tuna, han tyckte att jag höll för kort avstånd till framförvarande bil.......han hade legat efter mig ca 2 mil och va väl tvungen att sätta mig för nått!!!! Snut Stafan på den röda BMW,n

Micke G skrev:
Själv fick jag en bot på 800 av snuten som ligger som en igel mellan V-ås- E-tuna, han tyckte att jag höll för kort avstånd till framförvarande bil.......han hade legat efter mig ca 2 mil och va väl tvungen att sätta mig för nått!!!! Snut Stafan på den röda BMW,n
Tar han bilar av samma orsak är han värd en applåd. Folk är förj-vligt nonchalanta när det handlar om att hålla avstånd. Det finns absolut ingen anledning att ligga och trycka tre meter bakom någons kofångare om man inte blir bogserad.

Edit: Ja visst ja, 70-väg i samhälle (E4). Korkat att inte upptäcka civilbilen.

Ugluk skrev:
Det finns absolut ingen anledning att ligga och trycka tre meter bakom någons kofångare om man inte blir bogserad.

eller värre,
2 m bakom ditt bakhjul
när man försöker köra lagligt. :mad:

Ska man tolka svaren på "pollen" så är 50-sträckor "farliga" ur fortkörningssynpunkt, och "mindre vägar ute i skogen" ganska så ofarliga, är det så?!

/B

benkar skrev:
Ska man tolka svaren på "pollen" så är 50-sträckor "farliga" ur fortkörningssynpunkt, och "mindre vägar ute i skogen" ganska så ofarliga, är det så?!

/B

Nej nej. Bara om trafiken är lika omfattande på de olika vägtyperna.

Lurch skrev:
Nej nej. Bara om trafiken är lika omfattande på de olika vägtyperna.

Och frågan är om det är lika många hastighetskontroller på "vägar i skogen" som på tex 50 km/h i samhällen? Hmmm... :3freak

/B

Har haft lappen i ganska precis 10 år och 1mån och har inte fått en enda fortförnings bot!. Så nu kan ni börja berömma mig för vilken duktig förare jag är. :crash

Har inte åkt dit för fortkörning, men väl av annat pga den kände och hemske Tommy

I rusningstrafiken (köerna) hem från jobbet låg jag och följde rytmen i filen (åkte faktiskt inte mellan filerna och kryssa, det ni) och ibland kan avstånden pga farterna variera mellan fordonen. Så jag åkte dit på att jag råkade hålla för kort avstånd till bilen framför i kön hem. Det såg den allsmäktige Tommy att jag gjorde när han låg i samma fil som mig fyra bilar bakom mig????????

Sen använde han som vanligt sitt mest otrevligaste humör och sätt som är helt utan servicekänsla när han delade ut böterna.

Summan av det hela var att jag ringde hans chef och meddela ordagrant vad han sagt, betet sig och att jag respekterar poliser, men inte en sådan som Tommy. Han är ett skämt och bara förstör för resten av alla trevliga poliser som finns.

Hightuned skrev:
Har haft lappen i ganska precis 10 år och 1mån och har inte fått en enda fortförnings bot!. Så nu kan ni börja berömma mig för vilken duktig förare jag är. :crash

Innan jag berömmer dig... följdfrågan... skälet till ingen fortkörningsbot...

1. Du har kört 100% lagligt i 10 år och 1 månad... :crash :1pajas

X. Du har kört för fort, men kört ifrån farbror blå när dom skulle stoppa dig...

2. Du har kört för fort i 10 år och 1 månad... men gjort det på rätta ställen! (Dvs där "dom" sällan behagar vara)

Jag halvgarderar med X 2 :rofl

/B

benkar skrev:
Innan jag berömmer dig... följdfrågan... skälet till ingen fortkörningsbot...

1. Du har kört 100% lagligt i 10 år och 1 månad... :crash :1pajas

X. Du har kört för fort, men kört ifrån farbror blå när dom skulle stoppa dig...

2. Du har kört för fort i 10 år och 1 månad... men gjort det på rätta ställen! (Dvs där "dom" sällan behagar vara)

Jag halvgarderar med X 2 :rofl

/B

Det va nog inget jag kom att tänka på att dom drog in min lapp i 3mån efter min krasch -00, men eftersom jag fick dagböter så räknas det väl inte det som forköringsböter?.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...