Var är vintern?!

9:e December
Vi vaknade upp här i Arjeplog till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något vackrare ställe i hela världen?
Att flytta hit var det bästa jag någonsin gjort.
Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick ta en vända till med snöskyffeln.
Vilket underbart liv.

12:e December
Solen har smält all vår fina snö, vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle ju vara förskräckligt!
Anders säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt.
Anders är en trevlig människa, jag är glad att han är vår granne.

14:e December

Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt.
Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna.
Detta är livet!
Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen.
Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

15:e December
50 cm till.
Sålde min Volvo och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället. Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar.
Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera, men jag tycker det verkar löjligt.
Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.

16:e December

Snöstorm i morse.
Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade.
Ont som fan.
Frugan skrattade i en timme...Roligt..

17:e December
Fortfarande långt under noll grader.
Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans.
Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne.
Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt.
Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.

20:e December
Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där vita skiten i natt.
Mer snöskottning, det tog hela dagen.
Snöplogen kom två gånger idag.
Försökte hitta en grann-unge som kunde skotta, men dom var upptagna med att spela hockey sa dom.
Jag tror dom ljuger.
Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars.
Jag tror dom ljuger.
Anders säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en räkning på jobbet.
Jag tror Anders ljuger också!

22:a December
Anders hade rätt om att det blir en vit jul.
Det föll 32 cm till av vit jävla snö inatt och det är så in i helvete kallt att det antagligen inte kommer att smälta förrän i Augusti!
Det tog mig 45 minuter att klä på mig och gå ut och skotta i morse, sedan blev jag pissnödig. När jag klätt av mig, pissat och klätt på mig igen så var jag för trött för att skotta.
Försökte hyra Anders att ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han ju har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har tid.
Jag tror att den jävla skitstöveln ljuger!!

23:e December
Bara 5 cm snö idag.
Det är nollgradigt nu.
Frugan ville att jag skulle jul dekorera huset i morse.
Är hon helt jävla slut eller?
Varför sa hon inte det för en månad sen?
Hon säger att hon gjorde det, men jag tror fan kärringjäveln ljuger!

24:e December
God jul!
15 cm.
Snön har blivit så jävla hårt packad av snöplogen att jag bröt av
skyffeljäveln.
Tror jag fick en hjärtattack också.
Om jag får tag på han som kör plogbilen så ska jag fan i mej ta tag i
pungen på han och dra han genom snön!
Jag vet att det jävla psykot gömmer sig runt hörnet och väntar på att
jag skottat färdigt, sen kommer han i 100 knyck och plogar igen allt..
Tanten ville att vi skulle sjunga julsånger medans vi öppnade
julklapparna, men jag var för upptagen med att spana efter plogbilen..

25:e December
50 cm till av förbannad jävla snö!!.
Blev insnöad.
Tanken på att skotta får mitt blod att koka.
Gud vad jag hatar SNÖ!!!
Plogbilsföraren stannade till idag och frågade hur läget va, jag slog
till den jäveln i huvet med skyffeln...

26:e December
Fortfarande insnöad.
Vad fan skulle jag flytta hit för, jävla håla!! Och allt var HENNES
idé..
Hon går mig på nerverna...

28:e December
Fortfarande insnöad.
Satmaran gör mig galen.

29:e December
25 cm till.
Anders säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in.
Jävla dumskalle, tror han att jag är helt sänkt eller??

30:e December
Taket rasade in.
Plogföraren har stämt mig på 1 miljon för att jag slog honom i huvet
och kärringen har åkt till sin mamma...

31:a December
Eldade upp hela jävla hushelvetet.
Ingen mer snöskottning här!!

8:e Januari
Jag mår så bra.
Jag älskar dom här små pillren dom ger mig, men varför är jag fastbunden i sängen?

C.Barrow skrev:
2637106 9:e December
Vi vaknade upp här i Arjeplog till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något v
Visst kommer den upp varje vinter, men så kul den är :D

Ni som bor där uppe (och som inte äger en skoter)
gillar ni klimatet, eller hade ni helst flyttat till skåne (eller ännu längre söderut för den delen)

Oddjob skrev:
2637147 Visst kommer den upp varje vinter, men så kul den är :D

gillar ni klimatet, eller hade ni helst flyttat till skåne (eller ännu längre söderut för den delen)

Garvar lika mycket varje gång jag läser den :D

Maxxi skrev:
2636667 Bond lurkarna i norr borde väl ha lite slask:confused:

Hörde från Kalix igår (ligger låååångt upp i landet, mot happaranda)...de har gröna gräsmattor efter några dagars + och regn :näsblod

Ne nu får de FAN ta och bli vinter någon gång de här piss vädret är ju så tråkigt... Om de kommer lite snö så blir de juh mycket ljusare ute...

Sen så har man ju varit och införskaffat sig en Golf V6 4Motion 2002.års modell,, (sladd sugen)

Hoppas bara de kommer snö uppåt i landet, har ju bokat 1veckas skidåkning över nyår.. Inte kul ifall bara 2-5 backar öppna...

///micke

Oddjob skrev:
2637147 Visst kommer den upp varje vinter, men så kul den är :D

Jag bor inte så långt upp direkt, men jag uppskattar ändå vintern, och snö. Snö i december-februari är bra, sen ska den smälta bort.

Färskpotatis lagom till julbordet

Hösten är lååång, varm och inte slut än. Medeltemperaturen för september, oktober och november är den högsta SMHI någonsin uppmätt för Stockholm, Göteborg och Malmö.

I augusti hade Lotta Mellberg 400 kilo potatis över till sin åker på markerna runt Asknäs krog och kafé.

- Jag tänkte att det går ju i Skåne så jag satte den, säger Lotta på klingande skånska.

- Alla sa att det absolut inte skulle fungera, men de hade fel.

Nu plockar Lotta upp potatisen från sin åker, cirka två ton av olika sorter, och tvivlarna får äta upp sina ord, i dubbel bemärkelse. Det blir lokalodlad färskpotatis på julbordet i kaféet, säkert värd sina modiga slantar i handeln.

Stockholmsvädret känns som skånsk höst. Fuktigt, dimmigt, varmt och lent. Åkrar lyser gröna av höstsådden, långt tidigare än normalt.

- Det regnar mycket och Mälaren står högre än vanligt, säger Björn Holm, som driver gården tillsammans med Lotta Mellberg, fundersamt.

Björnarna vill inte gå i ide och flyttfåglar vägrar flytta.

Vädret är faktiskt märkligt, tycker Daniel Roth, zoolog på Ölands djurpark.

- Våra björnar brukar gå i ide i oktober, men icke. Och samtidigt frodas gräset i parken och krokusen knoppas.

Det varma vädret kan få flyttfåglar som borde gett sig i väg att stanna kvar. Fåglar som rödhaken kan slås ut vid en eventuell köldknäpp.
Orolig allmänhet ringer Lars-Åke Janzon, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet och är fundersamma över värmen.

2:a december:
Igår var jag på krogen När jag framåt midnatt bestämde mig att lätta ifrån stället mötte jag vakten i dörröppningen och det blev väl lite halvtrångt.

Sneglade som hastigast på honom och utbrast:
-"F-n va gott...har det äntligen börjat snöa' ute?!" :yoparty
-"Hmm NEJ!" svarade han mindre muntert..
...då slog det mig att han hade råkat ut för en större mjäll-attack :näsblod

Jakten på snön fortsätter...!

//KaliZ

Se det från den ljusa sidan: slipper ömma rövar efter en liten promenad på fyllan. :tummenupp

Itacha75 skrev:
2641541 Se det från den ljusa sidan: slipper ömma rövar efter en liten promenad på fyllan. :tummenupp
det posetiva är att jag kan skjuta upp mitt sko köp lite till.. Hatar å lägga pengar på skor.

det är skumt minst sagt, gick hem ifrån en fest (till efterfest hos två brudar...), klockan var runt 05.00 på natten, och noterar +7 grader samt att det blåste milt, nästan varma vindar o_O

Här regnar det hela tiden. Ska göra det resten av veckan också. Kul...... :död

Maxxi skrev:
2636667 Bond lurkarna i norr borde väl ha lite slask:confused:
hahaha va fan "Bondlurkarna":D nope ingen snö här heller men vi har i alla fall haft en snabb påhälsning för någon vecka sedan:tuttar

Janet skrev:
2643116 hahaha va fan "Bondlurkarna":D nope ingen snö här heller men vi har i alla fall haft en snabb påhälsning för någon vecka sedan:tuttar
Ja ni kör väl snöspark till krogen och snöskoter till apoteket:D :confused:
Kan se bilden framför mig när det står hundratals sparkar parkerade utanför folketshus, stans största dansloge. När ni sedan har raggat upp någon så får dom sitta där fram på det lilla sätet inlindad i en björnfäll, medan killen får kämpa för att lyckas få fart på sparken och styra den hemåt sänghalmen :tungan

Bifogat

• 80301stor.jpeg
    80301stor.jpeg
    36.7 KB · Visningar: 32
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu