Var är hästarna gömda i hornet 900

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Precis som topic säger.

Var är hästarna gömda i hornet 900?

Jag har på många ställen läst att det är enkelt att få tillbaka lite av det hästar som fanns i fireblademotorn, men jag har inte hittat nånstans där det står vad som beöhöver göras.

Om någon har andra ideer om modidfieringar till hornet så är det bara att dela med sig, och då menar jag motor/effekt modifieringar.

Verkar som att det finns ett visst intresse för det här,. 73 st som läst på nån timme bara.

Men det verkar inte vara någon som vet nåt. jag kan omöjligt vara ensam om att undra över vart honda gömt pållarna i motorn.

Säker på att dom är gömda ?

Skulle tro att den är lite hk-bantad med tex annan kam och förgasar/insprutnings inställning jämfört med Firebladen.

Vilket borde betyda att den har en annan topp också.

Så hitta dom gömda hästarna betyder nog en ganska omfattande operation.

Köp en Fireblade istället.

Börja med att jämföra slag,komp osv så ser du ju om det skiljer mellan dom.

Last edited:
Motorn kommer ju från 96:ans Blade. Så långt är det ju lugnt... Det ska vara andra kamaxlar i den, och så varvar den inte lika mycket som den borde göra.
Men, vill du ha en kåplös hoj som är god för 265? :rolleyes:
Effektmässigt skiljer det ju inte sådär asmycket, 18 hästar. Byt avgassystem o smyg dit en PC o filter, istället för att ens fundera på kammar.

Räcker inte det, ring till Marklund. :tummenupp

Min personliga åsikt är att Hornet 900 redan har tillräckligt med mos för att ge intressanta köregenskaper när man börja pressa lite. Men det är ju jag och jag är inte på långa vägar like galen som jag brukade vara.

Jag har blivit en försiktig farbror... :( (smart?)

Bollox skrev:
Motorn kommer ju från 96:ans Blade. Så långt är det ju lugnt... Det ska vara andra kamaxlar i den, och så varvar den inte lika mycket som den borde göra.
Men, vill du ha en kåplös hoj som är god för 265? :rolleyes:
Effektmässigt skiljer det ju inte sådär asmycket, 18 hästar. Byt avgassystem o smyg dit en PC o filter, istället för att ens fundera på kammar.

Räcker inte det, ring till Marklund. :tummenupp

Min personliga åsikt är att Hornet 900 redan har tillräckligt med mos för att ge intressanta köregenskaper när man börja pressa lite. Men det är ju jag och jag är inte på långa vägar like galen som jag brukade vara.

Jag har blivit en försiktig farbror... :( (smart?)

Jag hade uppe X11:an i 270 (mätarfart) det var lite blåsigt. :3freak

Har oxå hört att det är kammar med en något mildare profil.
Kan ju vara klenare gasare ox, eller strypta insugsgummin, alternativt blockade förgasare.

Men jag håller med Bollox: Behövs mer i en naken hoj? Är det inte roligare med ett bättre vrid längre ned i registret som tar upp dig på bakslangen innan du hinner säga flaska? :hihi
Tusan Hornet är ju "nästan" en färdig Streetfighter. Iaf ett bra grundämne.

Var på mcträff i Värmland i helgen, och där körde Magnus karlsson (Skara) sin Blade i en show för oss, och hans kommentar var ju att farsans hanses Hornet ju faktiskt bara bjöd in till bakhjulsåka HELA tiden!

Nej jag vill inte köra i 265 , jag har kört 230 på mätaren , och det räcker så bra(och då körde amg mercan ifrån mig :kulspruta :kulspruta

Jag har inte tänkt att byta kammar och greja på , jag är mer nyfiken på vad som är gjort med motorn.
Andra förgasare kanske det är var det någon som sa ,, jo det är ju insprutning på den.
Om det då är t.ex en annan top , skulle man då kunna ta toppen från enn 96:as blade?

Jag har ett gpr system på den , filter blir nästa att inhandla ,om det är värt det , har läst en del om kn filter och har då läst att det är både skitbra och skitdåligt,, men jag ska prova och se.
Och en PC3 vore ju inte så dumt , det kanske blir nån gång det ocskå , om jag inte byter hoj istället.

Är det någon som vet vad som verkligen är gjort?

Jag bor i piteå så marklund bor ju bara nån mil härifrån ifall att jag blir less på effekten och livet och vill ha en stressfläkt på den.

Last edited:
Jo han kan sånt ocskå , men det finns det många som kan.

Men är det ingen som verkligen vet vad som är gjort?

Någon som har nåt positivt eller negativt att säga om ett kn filter?

Letar efter hästarna också

jag har också tänkt på att byta till firebladens top men då hörde jag att ventilerna är mindre (storleken på ventilerna) på horneten.
så jag tänker köpa helsystem och pc med k&n filter.
om inte det räcker så får det bli en hornet 1000 när den kommer. ps Den är skit snygg :yoparty

Last edited:
Titta på vridsiffrorna. Är det ungefär samma vrid så finns det inga gömda hästar,
utan motorerna är olika inriktade bara. Och då blir det lätt mycket pengar att
göra om den till Blade-motor.
/u

Försöker blåsa lite liv i den här tråden igen.

Någon kanske vet lite mer nu vad som skiljer motorerna åt, skulle vara roligt att veta, verkar vara lättare att hitta info om suzuki än om honda.

Skulle fortfarande vara roligt att veta vad som skiljer motornerna mellan fireblade och hornet åt, och om t.ex en topp från en blade passar rakt över.

Har inte ögat igenom en hornet motor men Honda bygger lite så delar passar emellan motorer.
Så att Firebladen och Hornet motorn skulle vara " samma" är jag ganska övertygad om!
Men sen att det är en annan setup på tex kammar så den har lite lägre effekt är ju ganska troligt!

Ta hit hojen så skruvar vi ner den! :banana

Vad jag vet så är motorn från hornet baserad på motorn från en 96:as blade.

Skruva isär den? , det var just vad jag hoppas på att slippa göra för att få reda på vad som skiljer dom åt, förutom att bladen har förgasare.

Leta på skroten efter ett topplock till fireblade, även insprut/förgasare. mycket mer än så tror jag knappast att de ändrar på.

Det skulle vara roligt att åtgärda det som skiljer dom åt för att få lite mera att gasa med, men det beror ju lite på vad det är som skiljer dom , kan jag bara rätt och slätt slänga på en topp från en blade så finns det ju inte mycket att fundera på , men det krävs säkert mer än så, men det är ju just vad som skiljer dom åt som skulle vara kul att veta. Och sen beroende på vad som skiljer dom åt börja skissa lite på ett projekt till kommande vinter...

Jag har de mesta data för Firebladen, så kan du ta fram kamtider osv för Horneten så kan vi jämföra.
En topp-portning är ju oxå nåt jag kan bistå med.

Jag har letat på alla ställen utom där jag kan finna data på horneten, men den ska ju gå att få fram.

Vore ju även roligt att veta om det är skildnad på ventiler och dylikt.

Om det gick att direkt slänga över grejer från en blade så känns det enklare, men det är ju knappast så enkelt.

Tips mottages tacksamt på var jag kan hitta den info jag behöver om Hornet.

Jag har letat och sökt,, utan att hitta ,

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...