VAR ÄR POLIS HELEKOPTERN? någon som sätt?

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Har tänkt på det ett tag nu, var är polishelikoptern? Min runt 1992 då var det massa som åkt fast för polishelikoptern m.m. nu förtiden hör jag aldrig någon som åkt fast samt ser dem sällan hänga över motorvägen??

undrar också om det är vanligt att polisen har kontroll och sedan har lite snutar längre bort efter eller före kontrollen? (för de som smiter eller vänder?)

Skulle jag dock aldrig göra :banana

Helikopter används i princip aldrig för ren hastighetsövervakning nuförtiden, laser är extremt mycket mer kostnadseffektivt. Däremot ser man då och då helikopter för allmän trafikövervakning, speciellt i rusningstid, och för övervakning vid evenemang, demonstrationer etc.

unk,.. street rasie.. hur får man reda på det? =/ vill också vara med och se!

bor i närheten av gbg =)

Gillar inte helekopter tanken... då har man ju inte en chans med MC =/ man ligger och kör på sin vanliga 70 väg och håller koll framåt.... där upp i det blå ligger någon och rapporterar... :argpådato ,

Har också kommit fram till att dte blir dyrt med bränsle att ligga och ta hastighet kontroll...

men de verkar ju göra det förr? (1992)

Catway skrev:
2307949 unk,.. street rasie.. hur får man reda på det? =/ vill också vara med och se!

bor i närheten av gbg =)

Gillar inte helekopter tanken... då har man ju inte en chans med MC =/ man ligger och kör på sin vanliga 70 väg och håller koll framåt.... där upp i det blå ligger någon och rapporterar... :argpådato ,

Har också kommit fram till att dte blir dyrt med bränsle att ligga och ta hastighet kontroll...

men de verkar ju göra det förr? (1992)

Finns mycket tunnlar i stockholm nu... Både i city och runt :tummenupp

Nej, jag har inte sätt helikopter polisen.

Däremot har jag sett helikopterpolisen.

/Stavningspolisen

Bifogat

• polis.JPG
    polis.JPG
    5.1 KB · Visningar: 855
det är ju inte så smart med helikoptern för då måste de först hitta den som kör förfort och sen bussa en tchockis på honom aka mycket jobb för att stoppa en kille, däremot så är den bra att ha för att leta upp streetrace.

Dom tog någon här i göteborg med helikopter förförra sommaren som i princip hade hålt stumt 300 från udevalla. Den killen försökte med allt, tror att han greps innne i tunneln vid angerdsbron.
Om helikopter är uppe i luften och någon radiobil behöver hjälp så skickas den dit direkt.

Den används inte till det längre som några tidigare påpekat.
Den avskräckande effekten värderas inte tillräckligt högt.

Att den skulle vara för dyr för enskilda fall har varit känt även under 80-talet men det var den avskräckande effekten som var det primära, dock är det lika svårt att mäta denna effekt idag som det var förr och följdaktligen har man inte lyckats lika bra att övertyga ledningen.

Helikoptern

Den flög förbi i södra Partille för en timme sen... :va :4skrika
Störde mig i öldrickande och metalllyssnadet... :öl :yoparty

J***A Stil va...

Har blivit tagen en gång av helikopter men var ett tag sen (96-97 där någon stans), har inte sett vare sig helikopter eller de markeringar på vägen som dom hade för att ha en sträcka att mäta mellan på länge så dom har garranterat sluta med rena fart kontroller med helikopter, men visst kan dom få hjälp av dom vid jakt av en misstänkt.

Catway skrev:
2307921
undrar också om det är vanligt att polisen har kontroll och sedan har lite snutar längre bort efter eller före kontrollen? (för de som smiter eller vänder?)

vanligt är det inte men det förekommer. de brukar köra den varianten mellan Örkelljunga o Skånes Fagerhult (E4, Skåne).
Då står dom med pickadoll vid "bengtiörkelljunga" o skjuter på rakan i norrgående. så passa er där halvdanskar

Den hovrade ju konstant ovanför den internationella harleyträffen vi hade i Sverige för något år sedan, det var tydligen nödvändigt med helikopterövervakning av tillställningen, dessutom skickade polisen notan till arrangören.

Det är jävligt konstigt att på en motorcykelträff ska eventuellt nödvändig polisövervakning betalas av arrangören, men när det spelas fotboll betalas polisen av... staten?

Küngen skrev:
2308050 Dom tog någon här i göteborg med helikopter förförra sommaren som i princip hade hålt stumt 300 från udevalla. Den killen försökte med allt, tror att han greps innne i tunneln vid angerdsbron.
Om helikopter är uppe i luften och någon radiobil behöver hjälp så skickas den dit direkt.
Det var la han med blackbirden som körde ifrån helikptern? :D

En av dem övervakar trafiken ner till Falsterbo...för att kolla inkommande trafik till Falsterbo Horse Show bl.a.

JKay skrev:
2308550 En av dem övervakar trafiken ner till Falsterbo...för att kolla inkommande trafik till Falsterbo Horse Show bl.a.

Intressant... Betalas det då av arrangören till hästspektaklet? :confused:

I Norrland så används då helikopter till trafikövervakning, de försökte ta mig förra våren men jag hade turen att se dem och vek av från E4 till en mindre väg och då följde de mig några mil innan de gav upp, jag stannade flera ggr och tittade på dem men de gjorde inga försök att landa eller så.. Troligen såg de att jag körde lite för fort innan jag hade hunnit komma in i deras mätområde men de fick nog ingen mätning så bevis saknades :tungan

Vid ett annat tillfälle då det var morgon dimma så gick de ner och visade sig på ca 15m höjd över vägen så då var det ju bara att släppa av lite..

Tror nog ändå att de numera väljer att använda Hkp mer kostnadseffektivt men för ex vis trafik bevakning av aggresivkörning är Hkp ett effektivt instrument men Eurocoptrarna med sina två motorer kostar nog många skattekronor/timme och då det samtidigt krävs markpatruller så är det nog något man gör relativt sällan. En Hkp går ju ca 280km/h så skall man försöka åka ifrån dem så bör man göra det en blåsig dag och i riktning mot vinden :hihi

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back