Vapenrättegång

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Vapenrättegång mot Expressen
Sverige 17 apr 08:01

Expressen ville visa läsarna hur lätt det var att få tag på ett skjutvapen i Malmö och lät en reporter köpa ett på svarta marknaden.

Det tog reportern fem timmar att få tag på en pistol, en CZ 70, och artikeln om vapenköpet publicerades i tidningen hösten 2010.

Reportern, som överlämnade vapnet till polisen direkt efter köpet, åtalades för vapenbrott. Även en nyhetschef och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson åtalas misstänkta för anstiftan till vapenbrott.

Rättegången startar i Malmö tingsrätt på tisdagen. Samtliga tre nekar till anklagelserna.

Såg "nyheten" på blocket
Men började direkt tänka, är det inte bra att vapnet försvinner fårn gatan?
Eller har jag missat något?

De har ju visat hur lätt det är att få tag på vapen, det kan väll uppfattas som en kritik mot att polisen inte lyckas sköta sitt jobb?

Hur mycket fick de betala för pistolen?

Förstår både sidorna av problemet.

Hade journalisten (eller valfri person på Expressen) varit smart (....) så hade dom ju kunnat valt att kommunicera med Polisen först och klargjort mål och syfte med det hela osv. INNAN man genomfört den olagliga handlingen och kanske kunnat få den sanktionerad.

Men Expressen m.fl. är ju inte kända för att vara smarta...

Dom hade förmodligen aldrig fått det sanktionerat ändå så nu tänkte dom den gamla teorin att det är bättre att be om förlåtelse än om lov :P

Domen kommer säkert bli mild eftersom det nu inte var något uppsåt med brottet. Vi får väl se helt enkelt.

Jag gillar dock att dom nekar. Mot anklagelsen att ha innehavit vapen utan tillstånd? Det har dom väl till och med dokumenterat och publicerat?

Hur som helst så gick pengarna till brottssyndikaten. Hur korkat får journalisterna bli? Skäms! :huvet

Jävla puckon är vad de är. Att de ens bekostar vårt rättssystem med dessa kostnader är skamligt och jag hoppas att de får betala hel skiten!
Där emot tycker jag inte att journalisten ska dömas, men det är nog svårt att undvika. Även om man inte haft uppsåt med brottet så har de fortfarande begåtts. Lite som att det inte var meningen att köra för fort men du titta på snygga bruden och missade den nya skylten. Du hade bromsat om du varit uppmärksam men nu gjorde du inte det, där av böter om harry haffa tar dig.

Hade de varit smarta så hade de väll lämnat över vapnet anonymt alternativt ringt polisen och sagt att vi har en pistol på kontoret som vi vill att ni hämtar. Problemet är ju att de faktiskt har begått ett brott om än av goda och riktiga anledningar.

Självklart ska journalisten dömas.

Annars är det ju världens bästa ursäkt när man stoppas med ett illegalt vapen, "jag håller på att skriva ett reportage för skoltidningen...."

Självklart ska journalisten dömas.

Annars är det ju världens bästa ursäkt när man stoppas med ett illegalt vapen, "jag håller på att skriva ett reportage för skoltidningen...."

Sant. Men om journalister inte kan göra reportage så blir det lite 1984 över saker och ting. I detta fallet fanns det ju klara bevis och det rör sig inte om sigge-sagge-sonny som blir stoppad för drog-rattis. Men du har rätt rent intellektuellt.

I detta fallet har de ju gjort något bra i fråga genom att faktiskt ta upp ämnet till ytan ordentligt. Personligen tror jag på villkorlig dom alternativt grova böter för journalisten. Något tidningen säkert har räknat med och gladeligen betalar. Mer publicitet=ökad försäljning= klirr i kassan.

såg bilder på CZ'an .... rostig å såg rent förjävlig ut , funkade den ens ??? .... gott om mod (eller dumhet) att avfyra skrotet

åja hoppas reportern får sitt straff , det han har gjort är olagligt hur man än vrider och vänder , samt även "sponsrat" kriminella kretsarna med sina pengar bara för att sälja några lösnummer

Sant. Men om journalister inte kan göra reportage så blir det lite 1984 över saker och ting. I detta fallet fanns det ju klara bevis och det rör sig inte om sigge-sagge-sonny som blir stoppad för drog-rattis. Men du har rätt rent intellektuellt.

Nästa gång stoppas en journalist på någon stureplanskrog med lite koks i fickan, då håller hen givetvis på att göra ett reportage om drogerna i kroglivet eller... ??

Journalister kan göra sina reortage inom lagens ramar, dvs inte stödja kriminell verksamhet oavsett om det gäller vapen/droghandel eller att illegalt ta sig in i länder och liera sig med mördargäng där.

Hur mycket fick de betala för pistolen?

Det beror ju lite på kvalitén, men för en okej pistol får man väl pynta 2000 nånting har jag för mig.
Nackdelen med att köpa sådana vapen är att de inte helt sällan har en historia som polisen har lite koll på. Använts vid väpnade rån och sånt där, sådana vapen vill man nog helst inte bli ertappad med...

Står journalister över lagen ?
Spelar väl ingen roll om det är kallepistol eller en journalist som köper vapnet. Båda begår ett brott samt gynnar den som förser dom med vapen så att han tjänar pengar och cirkeln är igång.

Har det någon betydelse om pengarna som köpte vapnet kom ifrån ärligt knegade pengar, eller från ett rån, narkotika, inbrott etc ?
Tåget rullar på oavsett vem som sätter pengarna i handen på snubben dom handlar av. han i sin tur har ju köpt av någon annan osv osv.
Klart som fan dom ska dömas, även om jag tycker det är löjligt. Men döms dom inte är det ju ett stort kryphål i vår lagstiftning och istort ingen bör dömas för köp av vapen.

Det beror ju lite på kvalitén, men för en okej pistol får man väl pynta 2000 nånting har jag för mig.
Nackdelen med att köpa sådana vapen är att de inte helt sällan har en historia som polisen har lite koll på. Använts vid väpnade rån och sånt där, sådana vapen vill man nog helst inte bli ertappad med...

skulle alldrig falla mig in o köpa en använd pistol(vem vet vad den har varit med om??) aldrig köpa en för den delen alls va ska man med en sån till? ok om man har licens o ska använda den i det syftet. Annrs e det mer en fara än nytta o ha en liggandes hemma.

Till pris på en cz så beror det lite på vart du köper den men du får i alla fall ge minst 10 000:- svarta marknaden eller ej. oftast mer än så.

Oj, skrämmande att man kan få skjutvapen för småpengar.

skulle alldrig falla mig in o köpa en använd pistol(vem vet vad den har varit med om??) aldrig köpa en för den delen alls va ska man med en sån till? ok om man har licens o ska använda den i det syftet. Annrs e det mer en fara än nytta o ha en liggandes hemma.

Till pris på en cz så beror det lite på vart du köper den men du får i alla fall ge minst 10 000:- svarta marknaden eller ej. oftast mer än så.

Jag var inte heller intresserad av ett köp utan mer nyfiken på vad vapen egentligen kostar. Väldigt olika bud från er två dock ;).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park