Vapenliberala jänkare, men..

Kommer tyvärr inte ihåg namnet på delstaten som sista massakern skedde i, men i den delstaten får 12 åringar köpa vapen men bara hagelgevär o andra så kallade "light" vapen, vissa tycket det var synd om dem då de inte hade rätten att köpa automatvapen. Gun Owners America ansåg efter den massakern att lösningen var att beväpna fler (lärare, elever) med vapen så att de kan försvara sig. Låter kanon det nästa vecka kan jag ta med mig älgstudsaren på en SO lektion o se vad ungarna säger (betygsjakt). Jag kan inte, hur jag än försöker, förstå hur de tänker "over there" gällande deras vapenpolitik:confused:

Är det inte i "bowling for columbine" som dom visar hur du får med dig en hagelbrakare ut efter att ha startat ett bankkonto eller liknande ?

Den senaste massakern var i virgina

Amerikanernas vapenlagar är väl till stor del en kvarleva från den tiden de behövde sova med elefantbössan under kudden för att skydda sig mot de blodtörstiga indianhorderna som kunde komma instörtande genom dörren när som helst... Att försöka ändra på något så man förbjuder eller begränsar något som var tillåtet förr kommer få folk att sätta tvärstopp, oavsett om det gäller vapen i amerika eller något helt annat till synes betydelselöst här hemma.

Att vapen i fel händer ska hindras med mer vapen är väl ett bevis på hur dumma en del av dom är. En person som skjuter vilt omkring sig är illa, tio som skjuter tillbaka utan att tänka på vad mer som finns i samma riktning och med den träffsäkerhet man (inte) kan vänta sig att någon som bara har köpt pistolen för att skydda sig med har, DET är receptet på en mardröm som kan få tidigare skolmassakrer att se ut som en mindre lekplatsolycka.

Det är väll i den delstaten som vem som helst kan få ett vapen laglig väg, om det är av ett gevärstyp?

Här i Wisconsin (grannstat till Illinois som artikeln gäller) kan man knalla in på Walmart och köpa en pumphagelbössa om man blir sugen när man ändå är där och köper mjölk. 10 dagars cool off period gäller dock.

Last edited:
Här i Wisconsin (grannstat till Illinois som artikeln gäller) kan man knalla in på Walmart och köpa en pumphagelbössa om man blir sugen när man ändå är där och köper mjölk. 10 dagars cool off period gäller dock.
Vad menas med Cool off period?

Vad menas med Cool off period?
tror det betyder, att om du inte redan har "licens", så får du komma tillbaks om 10 dagar å hämta ut ditt vapen... typ "har du inte köpt ett vapen på konsum, så gör vi en liten check, kom tillbaks om en vecka å hämta ut puffran"...

Kanske har fel, men så var det i Montana, när jag va där för 2 år sen... Va inne på en wall mart, gick förbi all mat å övrig sport å bildelar å allt anat junk, utemöbler å skit, längst bort i ett hörn (ett hörn lika stort som en vanlig ica maxi stormarknad i sverige) - så fanns en avdelning stor som ett plan på ikea skärholmen, bara med vapen :kär skämms för att säga det, men jag blev som ett barn på julafton, jag ville ha allt, bara för att ha... Där fanns allt, slangbellor, armboshtar, pilbågar, blåsvapen, luftvapen, pistoler, gevär, hagelbrakare, miniguns, ja ALLT ma kan tänka sig, balla kläder, knivar, elpistoler, etc etc etc. Det dom hade på avdelningen skulle räcka till sveriges hela militär utan att överdriva, galet...

Jag surrade med en försälhare, han frågade om jag hade nånting ..fatta inte riktigt vad, men jag sa "hm no", sen kom han med ett formulär, bara ngt tjaffs som jag skulle skriva under, för att sen komma tillbaks efter et par dagar å ta med vad jag ville ha. Kanske det som postaren ovan menar med "cool off period" :) - att dom bara kolar upp så att man inte är seriemördare, men det verkade inte spela någo roll om man åkt dit för vapenbrott innan eller så, nej nej, bara man inte gjort sig skyldig till mord och suttit av straff för det.

Last edited:
Så cool off är alltså att lugna ner den värsta köphysterin bland bazookas och miniguns lite, sen shoppar man loss om man inte kommit till sans :D

Så cool off är alltså att lugna ner den värsta köphysterin bland bazookas och miniguns lite, sen shoppar man loss om man inte kommit till sans :D
eXacT ...det verkar inte gå att rusa in å vilja ha en minigun för att man har en tillfällig sinnesförvirring ett slags tillfälligt vredesutbrott för att du t ex fått kvarsittning i skolan. Men du kan chaka en sån pjäs, om du handlar för första gången - men då får du vänta någon vecka :mattias -innan du kan hämta ut pjäsen å brasa helvete i skolan.

Var ju nyligen på dr phil, om eländet i skolan, där typ 32 pers dog :( ..problemet enl de som "debbaterade" var inte vapenpolitiken, utan att vad man skulle kunna komma på för regler så att inte en sinnesförvirrad person kunde få tag i vapen.

Att vartannat hem i usa, innehar vapen, eller tillgängligheten som den var -ansåg man inte vara problem (ungefär lika tabu för en svensk politiker att säga, vi tar in för många irakier i sverige, 21000 är helt ok jämfört med finland som tog in 22) ... utan problemet var att kontrollera så att sinnesförvirrade mäniskor inte skulle komma över dessa. Fattade inte deras korkade argument, så shuttade off teven. Lade mig, å tänkte på att vi ändå bor i ett ganska tryggt land..

tror det betyder, att om du inte redan har "licens", så får du komma tillbaks om 10 dagar å hämta ut ditt vapen... typ "har du inte köpt ett vapen på konsum, så gör vi en liten check, kom tillbaks om en vecka å hämta ut puffran"...

Kanske har fel, men så var det i Montana, när jag va där för 2 år sen... Va inne på en wall mart, gick förbi all mat å övrig sport å bildelar å allt anat junk, utemöbler å skit, längst bort i ett hörn (ett hörn lika stort som en vanlig ica maxi stormarknad i sverige) - så fanns en avdelning stor som ett plan på ikea skärholmen, bara med vapen :kär skämms för att säga det, men jag blev som ett barn på julafton, jag ville ha allt, bara för att ha... Där fanns allt, slangbellor, armboshtar, pilbågar, blåsvapen, luftvapen, pistoler, gevär, hagelbrakare, miniguns, ja ALLT ma kan tänka sig, balla kläder, knivar, elpistoler, etc etc etc. Det dom hade på avdelningen skulle räcka till sveriges hela militär utan att överdriva, galet...

Jag surrade med en försälhare, han frågade om jag hade nånting ..fatta inte riktigt vad, men jag sa "hm no", sen kom han med ett formulär, bara ngt tjaffs som jag skulle skriva under, för att sen komma tillbaks efter et par dagar å ta med vad jag ville ha. Kanske det som postaren ovan menar med "cool off period" :) - att dom bara kolar upp så att man inte är seriemördare, men det verkade inte spela någo roll om man åkt dit för vapenbrott innan eller så, nej nej, bara man inte gjort sig skyldig till mord och suttit av straff för det.

Antagligen frågade han efter ditt Social Security Number.

Utan det kan du inte köpa vapen, och ett sådant får du inte som vanlig turist...

Cool Off betyder att du inte ska kunna gå in och köpa ett vapen i vredesmod och göra något du ångrar dagen efter...

Det är dock långt ifrån alla stater som tillämpar det, och vad jag minns så gäller det enbart pistoler, inte jaktvapen. (Förvisso jagar jänkarna med pistol också...)

Det många missuppfattar när dom är "Over There" på semester är att alla lagar och regler som dom lärt sig gäller i hela landet.

Man hör och läser ofta att " i USA, där...", då någon semestrat i två veckor i Key West.

Alla delstater har dock lagar som skiljer sig åt, -mer eller mindre.

I extremfall kan det i den ena staten vara förbjudet att inneha vanliga smällare, men fullt lagligt att offentligt bära vapen, medans det på andra sidan delstatsgränsen 100 meter bort står ett jättehus, strategiskt placerat, och säljer allt vad smällare och fyrverkerier heter...

USA är ett ganska komplicerat land med komplicerade lagar, regler, oskrivna regler, seder och bruk. Och det är ingenting man som turist får en chans att sätta sig in i.

Last edited:
Efter senaste skolmassakern i Virginia var det en snubbe ur vapenlobbyn som hävdade att alla dödsskjutningarna som avbrutits innan mördaren tagit livet av sig, de senaste 10 åren, har gjort det av att andra beväpnade civila har skjutit honom. Detta räckte som argument för honom:va Ju fler vapen desto färre skjutna.
Undrar om man kan applicera den formeln på andra sett.
desto fler känslomässigt störda mobbingoffer med miniguns, desto tryggare skola.

2946514 Här i Wisconsin (grannstat till Illinois som artikeln gäller) kan man knalla in på Walmart och köpa en pumphagelbössa om man blir sugen när man ändå är där och köper mjölk. 10 dagars cool off period gäller dock.
Yeaah :yoparty

Här är listan så du vet vad du ska handla:

1 pkt mjölk
1 pkt flingor
1 pkt smör
1 st hagelsprakare

Antagligen frågade han efter ditt Social Security Number.

Utan det kan du inte köpa vapen, och ett sådant får du inte som vanlig turist...
Det var inte något problem, jag hade utan problem kunnat köpa ett vapen som turist utan ssn.. Och inte minst på alla pantbanker "pawn's". På ett ställe frågade herren bakom disken om jag inte ville byta min klocka mot vapen. Inga Social security number's behövdes. Så var det iaf i den delstaten jag befann mig i :D

Efter senaste skolmassakern i Virginia var det en snubbe ur vapenlobbyn som hävdade att alla dödsskjutningarna som avbrutits innan mördaren tagit livet av sig, de senaste 10 åren, har gjort det av att andra beväpnade civila har skjutit honom. Detta räckte som argument för honom:va Ju fler vapen desto färre skjutna.
Undrar om man kan applicera den formeln på andra sett.
desto fler känslomässigt störda mobbingoffer med miniguns, desto tryggare skola.

Vad är det för fel på det argumentet?

Jag lekte med tanken på att skicka hem en Glock i bitar från USA när jag var där, vem fan skulle bry sig om ett paket med plastdelar till världens vanligaste softairgun?

Men sen kom jag på "Vad fan ska jag ha den till?".
Att köpa den var dock inga problem.
Säljaren erbjöd sig att bakdatera papperet så att jag fick ta med mig den direkt.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu