Vanucci-ställ och storlekar

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Har läst i trådarna jag hittat på SH om Vanucci, men har fortfarande frågor angående storlek.

Jag tänkte beställa Vanucci ART VIII L.Kombi (delbart ställ) för €399 vilket känns som ett mycket bra pris. http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=208410

Min största fundering är storleken.
Jag är 172cm, 72-73 kilo, muskulös ;) och har 32/33 i midja. Har ett gammalt Jofamaställ storlek 48. Den är bra längdmässigt förutom jackan som är ett helvete att få på sig.

Huvudanledningen till att jag ska byta är just för att jackan är så
jobbig att få på sig (trots att den borde vara uttänjd efter 10+ år) och den är gammal förstås. Själva byxorna hänger som en blöja i arslet (löst).

Jag tänkte använda ryggskydd under stället, vet inte om de som skrivit om Vanucci gör det, för det tar sin plats som ni vet...

Nu har jag läst att de flesta tycker man ska köpa ett som sitter tight eftersom
det tänjer ut sig, men frågan är om jag inte ska ha 50 ändå.
Provade Dainese jacka i affär häromdan, de hade 48 och 52.. 48 var bara att glömma att få på sig, 52 satt en aning löst, så jag gissar att 50 blir lagom.

Jag kör mest gata och nån gång på bana, så det är inte RR-tävlingskörning jag ska ha den till (det där med skydden osv).

Så det jag TROR att jag ska beställa är 50 men som det verkar på det ni skriver borde jag kanske ha 48? Använde deras måttabell och mätte lite snabbt och enligt den borde jag ta 48, men som sagt, jag TROR 50 är mera rätt...

Vee, Korvgubbe och FUBAR, har era tänjt ut sig tillräckligt för att få på den + ryggskydd när ni köpte era tighta?

Peace!
Ruff Ryder

Köp 50. Inte 52.

52 och 54 passar mig som är 184 cm och ~80 kilo. Nu har jag ju helstället och inte det delade du vill ha, men endå..

Och ja, jag åker med ryggskydd.

Jag tror Vanucci-storlekarna är typ som Spyke-ställen.

Kanske t.o.m 48 skulle passa dig?

RuffRyder skrev:
Jag är 172cm, 72-73 kilo, muskulös ;) och har 32/33 i midja. Har ett gammalt Jofamaställ storlek 48.

Jag är 173cm 71,5-72kg ..ganske bred överkropp..
Jag kommer i stället och det sitter hur bra som helst... dock utan ryggskydd.. :(
Jag har storlek 48 och 50 skulle bli alldeless för stort i ärmar och ben.. för långt framförallt..
Däremot är det trångt som satan över bålen.. jag är osäker på om jag kommer kunna använda mitt ställ i sommar eftersom jag inte tänker åka utan ryggskydd..

Jag är säker på att stl 50 skulle vara för stort för mig, för långt framförallt..

Om du väger 72-73 och har dina kilon väldigt jämt fördelade så tror jag iofs 48 skulle sitta klockrent... men har du bred överkropp och smala ben som jag är det jäkligt tight..

....Någon som vet hu man kan töja ut det?
- Hjälper det att blöta stället ordentligt och sedan knöla på sig det med ryggskydd tills det torkar?

RuffRyder skrev:
Har läst i trådarna jag hittat på SH om Vanucci, men har fortfarande frågor angående storlek.

Ma kan aldrig ha FÖR mycket o för bra skydd på sig .. så jag rekomenderar aatt du köper en ställ med bra skydd i !! :tummenupp

Mr San skrev:
Ma kan aldrig ha FÖR mycket o för bra skydd på sig .. så jag rekomenderar aatt du köper en ställ med bra skydd i !! :tummenupp

Det är bra skydd i!
....haft flera som kikat på stället och alla har varit rörande överens om att det är välsytt, snyggt och med rejäla skydd!

korvgubbe skrev:
Det är bra skydd i!
....haft flera som kikat på stället och alla har varit rörande överens om att det är välsytt, snyggt och med rejäla skydd!
Okey ,, har ingen större erfarenhet av det , men tyckte att han( RuffRider.. ) skrev att han inte skulle köra banaså att han int ebehövde ställ med bra skydd.. typ)..
Annars ser Vanucci bra ut o ser välsydd proppad med skydd.. :)

RuffRyder skrev:
Jag tänkte beställa Vanucci ART VIII L.Kombi (delbart ställ) för €399 vilket känns som ett mycket bra pris.

Du skulle iofs kunna få köpa mitt för typ 349€

Bifogat

• 513A0004.jpg
    513A0004.jpg
    54.3 KB · Visningar: 141
  • 513A0002.jpg
    513A0002.jpg
    57.3 KB · Visningar: 146
Last edited:
Mr San skrev:
Okey ,, har ingen större erfarenhet av det , men tyckte att han( RuffRider.. ) skrev att han inte skulle köra banaså att han int ebehövde ställ med bra skydd.. typ)..

Ah.. du menade så.. på så sätt håller jag med.. Jag tycker nästan jag vill ha mer skydd när man kör på gata... på gata finns ju inga avåkningszoner å sånt..

Mr San skrev:

Jag tror du missförstod mig MrSan. Självklart vill jag ha ett ställ med bra skydd i, och vad jag läst så har detta ställ CE skydd osv, inget skräp med andra ord. Du kan kolla på Bikeshop.se om du vill läsa om det på svenska.
Jag skrev om min typ av körning för det ställs ju andra krav på RR-förare än vanliga åkare som nån gång kör bana. Alla har inte råd att lägga 10' på ett Dainese RR-helställ.

Men som sagt tråden handlar om storlek, jag har alltså bestämt mig för detta ställ efter att ha forskat lite...

Peace!
Ruff Ryder

Jag förstår inte riktigt Korvgubbe. Du verkar ha ganska lika mått som jag förutom att du är smalare i armar/ben men i övrigt har vi nästan samma längd/vikt. Och du skriver att du inte får på dig ryggskyddet ändå i din 48 trots att du försökt tänja ut det. Hur kan det då passa mig?
Om jag förstår det rätt borde jag ta storlek 50 TROTS risken att det blir för långt i armar och ben?
Alternativt tar jag 48 som sitter bra FÖRUTOM att man kan glömma att få in ryggskydd?

RuffRyder skrev:
Jag förstår inte riktigt Korvgubbe. Du verkar ha ganska lika mått som jag förutom att du är smalare i armar/ben men i övrigt har vi nästan samma längd/vikt. Och du skriver att du inte får på dig ryggskyddet ändå i din 48 trots att du försökt tänja ut det. Hur kan det då passa mig?
Om jag förstår det rätt borde jag ta storlek 50 TROTS risken att det blir för långt i armar och ben?
Alternativt tar jag 48 som sitter bra FÖRUTOM att man kan glömma att få in ryggskydd?

Det är över bålen som det är tight och där är man ganska olika... Jag har så gott som identiska mått över bålen/bringan och axlarna som min tio kilo och tio centimeter längre bror...
...en person som är lika lång och väger lika mycket som jag men är mer proportionelig skulle säkerligen få på sig stället MED ryggskydd...

Edit1: Jag ska nog testa mitt ställ i kväll med tjejens ryggskydd... Jag har gått ner ytterligare 1 kilo sen sist jag testade och hennes Halvarssonryggskydd är inte lika "utbuktande" som mitt Dainese

Last edited:
RuffRyder skrev:

Förmodlar att du tränar o så .. då kan de va så att den absolut inte passar dig nästa år...jag hade svårt o få på mig min året efter då jag hade läggat o pumpat upp mig .. köp storlek 50 skulle jag råda dig... :tummenupp

Mr San skrev:
Förmodlar att du tränar o så .. då kan de va så att den absolut inte passar dig nästa år...jag hade svårt o få på mig min året efter då jag hade läggat o pumpat upp mig .. köp storlek 50 skulle jag råda dig... :tummenupp

Annars e den jävligt snygg ställ :-) Lycka till mannen!!

Jag har storlek 50 på mitt tvådelade och är 183cm/76kg, sitter bra på mig, inte jättetight och inte för slappt (har iof bara testat det utan ryggskydd). Ett mycket prisvärt ställ.

FUBAR skrev:
Jag har storlek 50 på mitt tvådelade och är 183cm/76kg, sitter bra på mig, inte jättetight och inte för slappt (har iof bara testat det utan ryggskydd). Ett mycket prisvärt ställ.

Det lutar åt storlek 50, även om jag är en dm kortare än du och en aning lättare. Fick ett erbjudande av en hojkamrat att prova ett likadant i storlek 50 så det kommer avgöra saken när jag väl provat.

Tack för råden so far.

Peace!
/Ruff Ryder
PS! FUBAR, det är ett mirakel att du kommer in ett 50-ställ när du ser ut som din avatar ;) Fettar du in dig först? :D

RuffRyder skrev:
PS! FUBAR, det är ett mirakel att du kommer in ett 50-ställ när du ser ut som din avatar ;) Fettar du in dig först? :D
Nja, jag löste det genom att sy ihop det med ett annat ställ så nu är det ju egentligen ett 2x50 :gnissla :hihi

Funderar också att beställ. Vilken storlek skall jag jag ha tror ni? 182cm och ca 90kg.

MVH/Dadde

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...