"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

Reportaget var ju underhållande :D
Men all cred till polisen som antagligen ser konsekvenserna av "vår" körning dagligen. :tummenupp
 
Jag vet inte vad ni egentligen förväntar er...? Det borde vara allmänt känt att skymningspressen numera består av så kallade journalister med några månaders folkhögskoleutbildning. Ord som research, korrekt kunskapsinhämtning, läsa på och källkritik - ord som värderas mycket högt av RIKTIGA journalister - har stadigt minskat inom skymningspressen under hela 2000-talet och dödats för gott i och med bloggar, tweets och web-tv. Nu är det kaxighet, sensationslystenhet, rubriker, förvrängda halvsanningar och snabb spridning som gäller. Sanningshalt och korrektur får man bråka om i ett senare skede, om någon orkar opponera sig.

Dock, i det här fallet kan det nog vara bra för sporthojskollektivet att reportern inte verkar vara särskilt påläst. Att det går 100 på 70-väg eller 130 på motorväg betraktas väl knappast som "extremt beteende" av 98% av sporthojs medlemmar...?

I vilket fall som, mitt förslag skulle vara att inte länka till dylika klipp, nyhetsinslag och artiklar. Den här tråden har redan bidragit med fler än tusen klickningar på just det klippet, och för varje person som tittar så får skymningspressen, dess så kallade journalister och dess annonsörer vatten på sin kvarn för att producera ännu mer skit.
 
Ha ha ! Tog han en "powernap" dom 5 sekundrarna :) Helt underbart, sakligt, och rättvisande inslag med god undersökande journalistik som grund för att göra reportaget så jag tycker verkligen att ni ja just ni den "här klicken" som accelererar VÅLDSAMT på en påfart/accelerationssträcka ända upp till 130 km/h SKÄRPNING NU !:mad::mad:
 
Mina nära ögat incidenter har enbart bestått i bilister som gör korkade saker i city, aldrig att man kört för fort på vägar utanför staden.. Finns det inte någon som kan forska fram någon slags korrelation mellan förolyckade motorcyklister pga av klantskallar i bil? Taxibilar är ju ta mig fan katastrof alltså, och jävligt uppkäftiga så fort man talar om för dom att de precis gjorde en u-sväng över dubbel heldragen linje framför 5 cyklister. Men det är tydligen inte så allvarligt..
 
Mina nära ögat incidenter har enbart bestått i bilister som gör korkade saker i city, aldrig att man kört för fort på vägar utanför staden.. Finns det inte någon som kan forska fram någon slags korrelation mellan förolyckade motorcyklister pga av klantskallar i bil? Taxibilar är ju ta mig fan katastrof alltså, och jävligt uppkäftiga så fort man talar om för dom att de precis gjorde en u-sväng över dubbel heldragen linje framför 5 cyklister. Men det är tydligen inte så allvarligt..

Jag har för mig att SMC har mycket bra statistik för mc-olyckor, och någonstans långt bak i mitt huvud vill jag minnas att vid kollision mellan bil och mc så var bilen vållande i de allra flesta fall. Någon från SMC får gärna konfirmera / dementera.
 
Kör vårdslöst och byter mellan flera filer... ja hur fan skall man annars köra (om) lagligt bland alla MITTFILSRUNKARE!

Det var dessutom "byter mellan flera filer samtidigt". Riktigt pinsamt inslag. Minns att polisen för något år sen snackade om punktmarkering av motorcyklar, någon som vet vad som hänt med det?
 
Kanske dags för en "Motorcyckelns Dag". Gärna en fredag em. vid 16.00-17.00.
Alla åker runt i och på infarterna till städerna, fyller samtliga filer, och håller exact laglig hastighet. Och detta med en t-shirt på ryggen med texten:

"VI HÅLLER LAGLIG HASTIGHET"

Det skulle nog inte få fortgå speciellt många minuter innan "farbror BLÅ" skulle ingripa, vad skulle brottsrubriceringen bli....?

/KentW
 
Minns att polisen för något år sen snackade om punktmarkering av motorcyklar, någon som vet vad som hänt med det?

Alla Farbror Blå och Lotta Batong har utrustats med en stycken blyertspenna och ett stycken anteckningsblock, så att de kan skriva ner regnumret på parkerade hojar som ser ut att gå fort.
 
Jag har för mig att SMC har mycket bra statistik för mc-olyckor, och någonstans långt bak i mitt huvud vill jag minnas att vid kollision mellan bil och mc så var bilen vållande i de allra flesta fall. Någon från SMC får gärna konfirmera / dementera.

Det är faktiskt försäkringsbolagen själva som säger det.


Trygg-Hansa presenterad april 2010:


Trygg-Hansa har analyserat de 755 motorcykelolyckor mellan 2007 och 2009 med mer än en förare inblandad och där motorcyklisten var försäkrad hos Trygg-Hansa. Statistiken visar att antalet olyckor har minskat med hela 47 procent under treårsperioden. I hela 64 procent av kollisionerna var det bilisten som var vållande. I endast 30 procent av alla olyckor där en motorcykel är involverad är motorcyklisten direkt vållande.

http://www.mynewsdesk.com/se/trygg-...c-olyckorna-har-minskat-med-47-procent-399964


Försäkringsbolaget IF 2011:

Bilister orsakar MC-olyckor
2011-07-05

Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Bilister-orsakar-MC-olyckor/



SMC samlar in statistiken och frågar myndigheter och försäkringsbolag när dom skall ta tag i problemet och börja ställa lite krav på dessa ouppmärksamma dödsbil-ister.

Det är verkligen siffor som stämmer till eftertanke.
 
Ha ha ! Tog han en "powernap" dom 5 sekundrarna :) Helt underbart, sakligt, och rättvisande inslag med god undersökande journalistik som grund för att göra reportaget så jag tycker verkligen att ni ja just ni den "här klicken" som accelererar VÅLDSAMT på en påfart/accelerationssträcka ända upp till 130 km/h SKÄRPNING NU !:mad::mad:
Jag fick lära mig att man skulle gasa hårt vid en påfart för att snabbt komma in i rätt tempo och kommer man lite för fort gör det inget så länge man anpassar farten när man kommit in på vägen och säkert kan hålla koll på hastigheten. Så med andra ord så är det inte oss motorcyklister folk ska anklaga utan körskolorna, vi gör ju bara som vi har blivit upplärda :confused:
 
Man gasar ju på med en hoj för att det ÄR säkrare.

Ligga bakom en eller flera bilar som helt plötsligt kan få för sig nått konstigt (som ex bromsa hårt för att de sent upptäckt något framför) eller köra i laglig hastighet och skapa köbildning bakom sig med en massa av dessa farliga plåtlådor. Som hojförare vill man ha så få bilar runt om sig som möjligt och då kör man oftast lite snabbare för att se till att det blir så.
 
Kanske dags för en "Motorcyckelns Dag". Gärna en fredag em. vid 16.00-17.00.
Alla åker runt i och på infarterna till städerna, fyller samtliga filer, och håller exact laglig hastighet. Och detta med en t-shirt på ryggen med texten:

"VI HÅLLER LAGLIG HASTIGHET"

Det skulle nog inte få fortgå speciellt många minuter innan "farbror BLÅ" skulle ingripa, vad skulle brottsrubriceringen bli....?

/KentW
Vi skulle bli anklagade för att hindra trafiken för att vi kör för långsamt... Essingeleden mfl har ju 70 som max, alla kör 80-90, kanske 1/10 kör i 100. Bilar o lastbilar då alltså. Jag har provat ibland att ligga i 70, det är ganska intressant att se vilken bromskloss man blir för de andra. Ligger jag i 90 i filen längst till vänster dröjer det inte länge förrän jag har en bil som trycker på bakom och vill om.

Så ser verkligheten ut. Synd att inte reportrarna fick frågan "hur fort kör ni själva då där är skyltat 70 och 90?". Jag är glad att polisen visade sig ge intryck av att ha bättre perspektiv på det hela. När han nämnde hastighetssiffror så var det 200 eller 250, och hela hans resonemang kring extremt beteende verkade basera sig på detta. Aftonbladet däremot ger intryck av att ha satt rubriken "vansinneskörningar" först, och sen letat material, och hittat det otroliga skandalösa 130 där det var skyltat 90...:rolleyes:
 
Last edited:
På uppkörningen fick jag beröm för att jag just gjorde det som du skriver, det var helt rätt att göra så och det var där den undersökande journalistiken kom in :-) Sen att 130 tydligen är för mycket det verkar konstigt :rolleyes::va Fast är det varm asfalt så kanske det är mer ok eller inte !


Jag fick lära mig att man skulle gasa hårt vid en påfart för att snabbt komma in i rätt tempo och kommer man lite för fort gör det inget så länge man anpassar farten när man kommit in på vägen och säkert kan hålla koll på hastigheten. Så med andra ord så är det inte oss motorcyklister folk ska anklaga utan körskolorna, vi gör ju bara som vi har blivit upplärda :confused:
 
Jag tycker polisen i inslaget sa allt dom behöver sägas. Han verkar väldigt insatt och håller an väldigt pragmatisk attityd till samspelet i trafiken.

Inte ofta denna typen av polis får plats i media, tyvärr.
 
Thabo Motsieloa skrev:
det är en paradox för praktiskt taget alla motorcyklar är ju sportfordon om man säger så till prestandan, dom har otroligt snabb acceleration, hög toppfart, ehhhhhh lockar inte det till att man ska.... köra....snabbt??

Haha dagens citat, gäller att passa sig om man möter en Dax, en Vespa eller en Goldwing med släpvagn :hihi
 
Jag tycker polisen i inslaget sa allt dom behöver sägas. Han verkar väldigt insatt och håller an väldigt pragmatisk attityd till samspelet i trafiken.

Inte ofta denna typen av polis får plats i media, tyvärr.
Kan tänka mig att de på aftonbladet blev besvikna när polisen först säger VI motorcyklister och sen verkar vara vettig. Antar att de glömde fråga om han skulle nämna att alla kör så jävligt fort på hoj och att det konstigt att alla inte är döda än
 
Man borde skicka en länk till Aftonbladet med lite turbohojar som är ute och leker i 300++ så får dom se på fortkörning.
 
Rekommenderar http://unvis.it/ för er som vill kunna besöka aftonhoran/sexpressen utan att ge dom betalt. :fakta

TS, kan inte du editera länken så att det är en unvis.it länk istället? :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top