Vanligt med hojar som är strypta från fabrik?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Är ute efter en ny sporthoj och de ZX6R/ZX9R/R1 jag kollat på har varit strypta till 46 respektive 55kw (i registreringsbevisen) och då undrar jag om detta är vanligt förekommande bland hojar runt 2000 eller om det kanske bara är just dessa exemplar som varit strypta?

Om de fortfarande är strypta, vart brukar de isåfall vara strypta och hur märker man detta? toppfart eller rent allmänt?
Visst jag förstår att det är skillnad mellan 55 och 104kw men märker man det så påtagligt om man inte kört dessa tidigare?

Runt 2000 talet var det nästan standard på samtliga sporthojar att strypa dem till låg effekt. Detta för att få ner försäkringspremierna. Min hoj var strypt vid insuget med brickor som minskade tvärsnittsarean till 1/4 del. Första ägaren hade dock fått dem bortplockade i samband med att han hämtade den hos handlare. Första 2 åren körde jag med en försäkring som låg på 1500 kr hel/helår. Idag är det så vitt jag vet inget bolag som försäkrar på strypt effekt utan alla går på ursprungseffekt.

Jo det var väldigt vanligt i slutet av -90 talet och början av 2000 talet pga att försäkringen räknades på antal kw som stog i reg.beviset så många hojar var strypta direkt från fabrik, väldigt ofta genom att förgasartrottlarna inte öppnade fullt.

Skillnaden mellan 55 och 100 kw. Har du aldrig kört en hoj med mer än 55 kw så kanske du inte märker nån större skillnad men det går inte ta fel på skillnaden om du kört hojen med 55 kw och sen tar bort strypningen så du får full effekt, en enorm skillnad.

Last edited:
Att strypningarna sitter kvar 10-15år och 5-10 ägare senare är dock ganska liten chans ;) ungefär lika lätt som att hitta en puch dakota med pluggen kvar i insuget

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT