Vanligaste skruvskallen på Husa 650 -02?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Tänkte köpa lite ringnycklar med spärrfunktion. Och eftersom dom kostar flis så vill jag inte köpa någon onödigt. V

illka skruvskalle storlekar är vanligast på hojjen?

8mm är ju absolut vanligaste skruven på alla hojar så borde väl vara fallet med husaberg också sedan är motorn ihopskruvad med 5mm insex har jag för mig så det är de 2 som du borde skaffa

Jag har iofs en KTM och spärringnycklar men jag tycker inte man kommer åt nånstans med dem, det är snarare 1/4"-spärrskaft med 8- och 10-hylsor och 1/2"-spärrskaft med 27-hylsa som gäller. Men du kan ju köpa spärringnycklar ändå, de är bra till mycket annat. :)

jra_racing skrev:
8mm är ju absolut vanligaste skruven på alla hojar så borde väl vara fallet med husaberg också sedan är motorn ihopskruvad med 5mm insex har jag för mig så det är de 2 som du borde skaffa

5mm insex stämmer bra på hojjen, men mig veterligen finns det ringnycklas med spärrfunktion för det. Men tack ändå.

Gissar själv på 10 och 12mm ?

10mm brukar vara på alla skruvar kring styret och gafflarna (monteringarna dvs), sen 8mm som sagt te det mesta andra.

17mm brukar det vara till justeringen av högfartskomp på bakdämparen. Tror det är 27mm te hjulaxelbulten bak och 17mm fram, men det var ett tag sen jag hade husa så det ska du inte alls räkna med.

Spärrskaft med hylsor och förlängningsarm brukar vara ett väldigt tidssparande verktyg. Tror det tar hälften så lång tid att klä av hondan med det jämfört med vanliga nycklar.

Carpe me skrev:
Tänkte köpa lite ringnycklar med spärrfunktion. Och eftersom dom kostar flis så vill jag inte köpa någon onödigt. V

illka skruvskalle storlekar är vanligast på hojjen?

Gör som jag och byt ut alla skruvar mot snygga insex-bultar istället. Då har du smidigare verktyg som kommer åt, och det kostar inte skjortan. Blir billigare plus att du får nya bultar. Sen kan man ju även byta dem mot lättare om man vill :rolleyes:

Dee_cati skrev:
Gör som jag och byt ut alla skruvar mot snygga insex-bultar istället. Då har du smidigare verktyg som kommer åt, och det kostar inte skjortan. Blir billigare plus att du får nya bultar. Sen kan man ju även byta dem mot lättare om man vill :rolleyes:

Hehe putsbög ;). Men din ljuddämp är fin :kär

Mjaaa, har hojjen redo för barmark och minst +5grader. Så jag hoppar nog över det dära med att byta skruvarna så jag inte står där med en nerskruvad hojj i "köra och böööörna" väder.

Väck mig inte ur drömmen om att det blir barmark nu tack .... :död

Föresten, uppdatera din projekttråd, :7peta vill titta på glans husa busa

Last edited:
köp 8mm och 10mm det räcker! men ett bättre vertyg är t-nycklar! ta dom i storlek 8mm och 10mm med!

8-10-13-17-19-21-27
+ ett fåtal andra.

4-6-8-10 insex

Det plus plasthammare, svänghjulsavdragare, några skruvmejslar, låsringstång och en mutterdragare så kan du plocka isär och ihop hela hojen mer eller mindre inklusive insidan av motorn.

Daniel

Kolla först konstruktionen av spärrnyckeln, sitter "hylsan" fast med ett clips, typ som håller kolvbultar på plats, går spärrnyckeln sönder för minsta lilla belastning i fel riktning, dvs om du råkar dra lite utåt eller trycka på lite innåt istället för att dra vinkelrätt.

Carpe me skrev:
Hehe putsbög ;). Men din ljuddämp är fin :kär

Mjaaa, har hojjen redo för barmark och minst +5grader. Så jag hoppar nog över det dära med att byta skruvarna så jag inte står där med en nerskruvad hojj i "köra och böööörna" väder.

Väck mig inte ur drömmen om att det blir barmark nu tack .... :död

Föresten, uppdatera din projekttråd, :7peta vill titta på glans husa busa

Det tar max 1 timme att byta ut skruvarna dock... Ur med den gamla och i med den nya :D
Bilder kommer, nu är jag bara förbannad för att den inte startar så jag har inte gett mig på det än...
Barmarken är inte långvarig, 1dm snö inom en vecka :hihi

andersbrink skrev:
Kolla först konstruktionen av spärrnyckeln, sitter "hylsan" fast med ett clips, typ som håller kolvbultar på plats, går spärrnyckeln sönder för minsta lilla belastning i fel riktning, dvs om du råkar dra lite utåt eller trycka på lite innåt istället för att dra vinkelrätt.

Aha, får ta och kolla det dära sen :tummenupp. Iof dom på biltema jag tänkte inhandla, du råkar inte veta hur dom sitter ihop?

Dee_cati skrev:
Det tar max 1 timme att byta ut skruvarna dock... Ur med den gamla och i med den nya :D
Bilder kommer, nu är jag bara förbannad för att den inte startar så jag har inte gett mig på det än...
Barmarken är inte långvarig, 1dm snö inom en vecka :hihi

Seså, fram med bilderna fort, är sjuk och måste ha någonting att göra!

jag läste inte frågan ordentligt hehe trodde du var ute efter t-nycklar men inte då. Skippa ringnycklar köp hylsnyckelsats iställer och8, 10mm t-nyckel

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman