Vanligaste "åtdragnings-momenten" på MC?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ligger i tankarna att köpa mig en momentnyckel för framtida mekande, vilken skala behöver man ha för motorcykelmekande? Är bara van vid stora lastbilsmotorer och fartygsdieslar. Kikat på biltemas 20-210 nm, räcker det eller behöver jag ha en som klarar mindre moment med?

Beror på vad du skall göra och om du vill vara noga med t.ex. klämskruvar för framaxel och framgaffel.

Jag tycker mina bromsoksbultar som dras 40nm är det lägsta moment jag vill dra med min 20-210NM nyckel.

Beror på vad du skall göra och om du vill vara noga med t.ex. klämskruvar för framaxel och framgaffel.

Jag tycker mina bromsoksbultar som dras 40nm är det lägsta moment jag vill dra med min 20-210NM nyckel.

Hmm njaa känner inte att jag är beredd att lägga dom pengarna på en momentnyckel som är noggrann nog att dra klämskruvar, det får nog en verkstad göra. Jag har väl framförallt tänkt att dra tex bultar till fotpinnar, bakaxel, motorfästen osv. Dom allra finaste, ex banjo, får ja nog dra för hand då dom flesta inte ska dras mer än typ 10 nm om ja minns rätt?

Btw, får man med manual för vilka moment på de olika bultarna på hojen?

Varför inte se till att kunna göra saker själv?

Jag har en fin liten tengtoolsnyckel som går från 7-25 Nm, den är perfekt för finliret, vill minnas jag köpte den för en 700-ing i Svedala, och liknande kvalisort går säkert att hitta på ebay för hälften.

Så en större för grovjobbet, 40-210, där har jag en billig ebayhistoria, drar nästan bara hjulaxlar med den (runt 100 Nm på såväl geggmoppar som gathojar).

Jag håller med SGM.
Själv har jag 2 st nycklar, en 5-50 och en 40-200 och det är den lilla som oftast blir använd för mc:n.
Båda nycklarna är av märket Rahsol (Gedore) vilket är ett onödigt dyrt märke för hobbymeckande men är fantastiskt trevliga att använda. (Ja, jag är verktygsnörd.)

Enligt en test i Vi Bilägare för ett antal år sedan så var det ingen skillnad på noggrannhet mellan Clas Ohlsons momentnyckel och dom dyraste i testet.

Varför inte se till att kunna göra saker själv?

Jag har en fin liten tengtoolsnyckel som går från 7-25 Nm, den är perfekt för finliret, vill minnas jag köpte den för en 700-ing i Svedala, och liknande kvalisort går säkert att hitta på ebay för hälften.

Så en större för grovjobbet, 40-210, där har jag en billig ebayhistoria, drar nästan bara hjulaxlar med den (runt 100 Nm på såväl geggmoppar som gathojar).

Hmm ja de kan man ju göra när man blivit lite säkrare på de :) Men för grovjobbet så borde Biltemas duga då?

Är det en sån här du har för finliret? http://viewitem.eim.ebay.se/Teng-Tools-1492AGE-Torque-Wrench-525nm-14in-Drive/160887296705/item

Jag håller med SGM.
Själv har jag 2 st nycklar, en 5-50 och en 40-200 och det är den lilla som oftast blir använd för mc:n.
Båda nycklarna är av märket Rahsol (Gedore) vilket är ett onödigt dyrt märke för hobbymeckande men är fantastiskt trevliga att använda. (Ja, jag är verktygsnörd.)

Enligt en test i Vi Bilägare för ett antal år sedan så var det ingen skillnad på noggrannhet mellan Clas Ohlsons momentnyckel och dom dyraste i testet.

hehe ja jag gillar själv att ha bra verktyg, vet hur kasst de e att arbeta med billig skit :huvet Själv använder jag helst Bahco i verktygsväg.

Är det inte så att dom billiga brukar kunna dra en bult jämnt 1 gång meddans en dyrare brukar kunna göra det konsekvent under flera år?

Finns ju en hel uppsjö med momentnycklar på Ebay med märken jag inte känner igen.

Någon som har något att säga om:
Laser
Sealey
Wera

Last edited:
Jag använder normalt bara verktyg från Facom, men just momentnycklar har jag två från Biltema en för mindre moment och en lite större då, deras verktyg med 10 års garanti är faktiskt inte fy skam! Visst hade det vart trevligt med Facom även där men nånstans sade nog plånboken ifrån :gråta

Men jag är jättenöjd med dessa nycklar och det är nästan så att jag kan drista mig till att påstå att hade det stått nån annan namn än just Biltema på dessa verktyg hade dem kostat minst dubbelt så mycket.

Har för mig att dom kostade mellan 500-700:- per styck.

Funderar på att ta hem denna sats. Billigt nog att kunna kassera om det skulle vara skit. Men för att hobby meka tror jag denna sats räcker långt.

http://www.ebay.com/itm/1-4-1-2-3-8...024?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item25721cb950

Tips: Såvida det inte är en HD eller nå annat yank-konstruerat du tänker skruva med så bör du nog kolla upp om de även är graderade med Nm och inte bara med ft. lbs. Kan bli rätt träligt att hålla på o räkna om alla värden.

Till TS: Det är nog inte många hojar där man behöver dra åt något med mer än 150 Nm. Beakta i sammanhanget att många hjulbultar till bilar bara bör dras med ca 70-80 Nm. (Men många använder en meters hävarm och drar åt dem med 200 Nm likt förbannat...)

Lutar åt Biltemas med 10-års garanti åt de grövre momenten och en Teng Tools 5-25nm åt de mindre :banana

Det finns inte en chans att en momentnyckel som täcker 20-210 Nm har samma precision vid 20 Nm som vid 210 Nm. Jag skulle aldrig fundera på att dra en oljeplugg till 22 Nm med en sådan...

Oavsett vad Vi Bilägare säger så är min och min arbetsgivares erfarenhet - tyvärr - att du får vad du betalar för. Ju dyrare desto bättre precision och ju mindre område den täcker desto bättre precision. Dyrare momentnycklar kan även kontrolleras och kalibreras så att man vet att de verkligen visar rätt. Detta är lönlöst med billiga varianter som inte ens visar samma värde två gånger i rad...

Nej det är nog en hälsosam slutsats som du säger att så noggranna är dom inte, men det finns ju inga momentnycklar, vad jag sett, inom spannet 20-120 nm som är det område som behövs på mc. Att köpa 2 st skulle väl kanske funka men då vill jag veta vilken av dom man ska lägga krut på att köpa, den som klarar 5-25 nm eller den som klarar 20-210?

Edit: hittade precis denna, http://viewitem.eim.ebay.se/Norbar-Torque-wrench-12in-Drive-30150nm-13268/300767533227/item någon som vet om det märket Norbar är nåt att ha?

Last edited:
Skall man köpa en momentnyckel så köp en 5-25 eller 10-40 som är bra och köp en billig 20-200. Om du drar bakhjulsmuttern till 90 eller 105 spelar ingen större roll medan 14N m6 i alu rensar gängorna om du drar för hårt.

Man har alltså större användning på en motorcykel för en momentnyckel 10-40 nm än en på 40-150 nm?

Man har alltså större användning på en motorcykel för en momentnyckel 10-40 nm än en på 40-150 nm?

Inte om du ska dra fast en topp, sving- eller hjulaxel. Frågan är omöjlig att svara på.

Biltemas 210-nyckel är bra, samma som Kamasa. Klarar dessutom vänstergänga.
Men man ska som sagt inte använda momentnycklar i den undre delen av deras momentspann. Dvs har man en nycket som går från 40-210 Nm, då är det dumt att tex dra en 50Nm-skruv med den. Det blir som att väga äpplen på en personvåg.

Last edited:
Helt riktigt, och som du är inne på så satsa på en lite bättre för dom låga momenten.

Men man ska som sagt inte använda momentnycklar i den undre delen av deras momentspann. Dvs har man en nycket som går från 40-210 Nm, då är det dumt att tex dra en 50Nm-skruv med den. Det blir som att väga äpplen på en personvåg.

Problemet borde ju då vara specifikationerna, att det slarvas med att anges hur stor diff som tillåts som godkänt. Eller att köparna skiter i att ifrågasätta just det.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!