Vanliga fel på gpz500?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Hej, jag ska ev. köpa en kawa gpz 500 -92 i veckan, ska iallafall iväg och kika på den. Vad är viktigt att tänka på, allmänt samt speciellt för denna hoj? Jag ska ta hoj-kort och har inte hunnit bli så insatt i motorcyklar så jag behöver alla tips jag kan få ang. vad som bör kollas innan köp.

Tack! /Fredrik

finns det verkligen ingen hjälpsam person här?
frågar inte enbart efter vanliga fel på en gpz 500s, utan
vad jag i övrigt även bör kolla på ett begagnat köp.

Den hojen har funnit sen urminnes tider, tror inte den är behäftad med några allvarligare brister.
Skulle kunna tänka mig att gamla maskiner har det kawatypiska sättet att göra trattkantareller av ventilerna kanske.
Se till att däck och drivpaket är bra, sånt kostar mycket pengar.

Kolla alla lager...Svinglager, Bakhjulslager, framhjulslager..osv
Kolla så att returen på dämparna funkar som det ska (många som glömmer det) det ska inte vara glapp någonstans..så det är ganska viktigt att kolla..

lager kostar oftast inget att köpa, så kan du meka själv så bry dig inte så mkt om det

En GPz500 är i princip en halv GPz900 och motormässigt har den alltså ungefär samma egenskaper som den. Inga större bekymmer mao, det är ju mindre effekt vi talar om åxå.

Det enda jag kan tänka mig eftersom jag inte hört något annat om den är väl att kamkedjesträckaren inte är nån direkt höjdare. Det är ganska vanligt på mindre hojar av den generationen och jag undrar om inte 900:an hade det problemet åxå? Den fungerar men om det rasslar från kamkedjan kan det vara väl värt pengarna att byta sträckaren.

När det gäller begagnat i allmänhet är det som vanligt. Kolla allmänskicket, gör en säkerhetskontroll och provkör på alla växlar och plåga den då gärna lite på låga varv så du ser om den drar jämnt genom registret.

Om du gör en sökning på www.google.se efter gpz500 hittar du nästan säkert massvis med information.

Last edited:
tack för svaren.. hur kollar man drivpaketet? läst lite om just detta men vet inte exakt vad de innebär och hur man kollar..

Kolla efter sneda kugg på dreven. Kolla om den går o dra rakt ut från bakdrevet. Detta är dåliga ting, fråga när drivpaketet va bytt senast, fråga efter kvitto.

Om gpz500 1987-95, saxat från bike

"Kända problem? Inga. Och därför är den här ett hett objekt på begagnatmarknaden"

Nu kan man tycka vad man vill om Bike men gpz som modell har som sagt funnits med ett bra tag...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...