Vanliga fel, KTM 620 SC -00

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Är i tankarna att gå över till motardsidan och ska möjligtvis snart åka och kolla på en Ktm 620 SC -00 supermotard.

Den har enl. uppgift gått mellan 1500-2000 mil.

Vilka stora servicar ska ha gjorts / ska göras snart vid dessa miltal?


Några tips på allvarliga fel, främst på motorsidan (då jag är lite orolig för lc4 motorerna, läst en del skräckhistorier om dessa som skär till höger o vänster :gnissla ) som man bör akta sig för? Är främst orolig att motorn ska vara i dåligt skick. Någon checklista eller dyl. för dessa motorer vore toppen :D


Har ni någon annan info om dessa hojar så lär jag mig gärna så mycket som möjligt.
 
Överlag en bra maskin, men det individuella skicket varierar förstås. Kopplingslagret stack på min (en 01:a) efter 600 mil. Vevlager, balansaxellager m.m. kan vara på väg att bli dåliga efter så många mil. Har den dessutom körts hårt och kanske med lite väl sporadiska oljebyten - är det hög tid för en genomgång.

Om den låter bra och går utan problem, så är det bara att slå till, men lägg gärna ett par veckor på att splitta motorn och byta slitdelar och mäta upp spel på lager o.d. Ett jäkla pyssel att hålla på med och kräver några speciella verktyg (några kan man tillverka själv), men ger bra insikt i konstruktionen och kan vara bra tidsfördriv när vädret är uselt... :tummenupp
 
Överlag en bra maskin, men det individuella skicket varierar förstås. Kopplingslagret stack på min (en 01:a) efter 600 mil. Vevlager, balansaxellager m.m. kan vara på väg att bli dåliga efter så många mil. Har den dessutom körts hårt och kanske med lite väl sporadiska oljebyten - är det hög tid för en genomgång.

Om den låter bra och går utan problem, så är det bara att slå till, men lägg gärna ett par veckor på att splitta motorn och byta slitdelar och mäta upp spel på lager o.d. Ett jäkla pyssel att hålla på med och kräver några speciella verktyg (några kan man tillverka själv), men ger bra insikt i konstruktionen och kan vara bra tidsfördriv när vädret är uselt... :tummenupp

Tack för infon!
Glömde kanske nämna att jag är novis inom hojande allmänt, än mer motards.. Har dock planerat att, oavsett om jag behåller min hoj eller byter till motard, med hjälp av vänner/nätet/haynes/sunt förnuft försöka plocka isär och serva det mesta i vinter.


Kan du försöka beskriva lite vilka ljud man absolut inte vill höra? Några basics i hur den bör låta/bete sig osv.?
 
Tack för infon!
Glömde kanske nämna att jag är novis inom hojande allmänt, än mer motards.. Har dock planerat att, oavsett om jag behåller min hoj eller byter till motard, med hjälp av vänner/nätet/haynes/sunt förnuft försöka plocka isär och serva det mesta i vinter.


Kan du försöka beskriva lite vilka ljud man absolut inte vill höra? Några basics i hur den bör låta/bete sig osv.?

Jag (eller rättare sagt en kille på en verkstad) plockade ner min motor för nån månad sen. Alla lager var hur bra som helst. Kopplingslagret på den var dock bytt sen innan. Växellådan var bra, och den såg fräsch ut. Hojen hade då gått 1550 mil (enligt mätaren ?!?!). Tycker jag var ett bra betyg för en LC4 motor, som faktiskt är kända för att hålla bra.

Trots detta för motorn lite liv. Det skakar och tickar lite lätt. Men det är väl så de ska låta, så jag tycker det är svårt att säga om en motor låter bra eller ej... jag är inte så haj på motorer. "Hårda knackningar" ska man givetvis se upp med...
...Välkommen till motard-världen och lycka till med ditt köp... :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top