"Vanliga" fälgar till KTM660

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Eftersom jag älskar att åka på grus måste jag fixa "vanliga" fälgar till bågen. Från vilket år passar fälgar från husaberg? Har ju inte lust att köpa helt nya.
Några tips?! :confused:

Detta är tydligen en svår fråga med tanke på att inga har KTM här inne:mattias

tyvärr vet jag inte om det är samma diameter på hjulaxeln som på husaberg. har på sina -03. men annars så borde du kunna ha samma fälgar som ktm har på äldre ktm typ -00 -01 -02. osäker när man bytte diametern på ktm om det var mellan -99 och -00. kanske någon annan som vet?

Till -03 blev alla axlar grövre....... även husaberg.......

Så du får leta efter beggade -03or.....(thats easy)NOT

Det finns ett kit att shoppa för att få tidigare fälgar att passa men det skiter sig ändå eftersom det är bredare mellan 660ns gaffelkronor än övriga ktm modeller.... (undra om jag snackar skit nu)

Men känner du någon som är händig så kan du nog shoppa äldre fälgar å svara till någe ifram..... (axel, distanser mm) ibak är det som sagt lika........

(Heda tror han är rätt säker på sin sak) :fakta

Men faaaan då. Är det t.ex stor skillnad mellan de japanska bågarna eller går det att fixa till tror ni?

Tom Byron skrev:
Till -03 blev alla axlar grövre....... även husaberg.......

Det stämmer, jag köpte -02-hjul till min 660 och fick svarva en ny framaxel. Bak passar det om man köper till distansen, fram behöver man en helt ny axel och en extra bussning. Axeln finns inte som original reservdel. Dessutom får man trixa lite med inpassningen av bromsoket / skivan.

/H

Är det samma axel på alla husaberg? Jag känner nämligen Thoresson som är stallförare för Husaberg. Han bor typ 500 meter ifrån mig. Han måste ju ha en jäkla massa på lager.

Jo, på -03 har du lika ifram, men jag är osäker hur brett isär gaffelbenen sitter på dessa........

Det skiljer 20 mm mellan Husabergs axel och KTM 03'-motard. KTM har ett Brembo-ok som behöver betydligt mer plats än vad Husan's smäckra Beringerdito. Så inga Husaaxlar på KTM 03'... :fakta
Sen måste man tänka på att i bak så är svingen 6mm bredare på höger sida jmf med 02'. Detta för att få plats med 5"-fälg, dvs att kedjan inte ska ta i. Det är därför det sitter en distans på vänster sida för skivan. Navet är offset'at 6mm åt höger, vilket betyder olika offset på bakfälgarna mellan 02' och 03'. Så monterar ni 02'-fälgar på en 03'a se till att kolla att kedjan lajnar med framdrevet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard