"Vanlig" digitalkamera vs. "sportkamera"

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sitter och funderar lite på varför man skall lägga pengar på en "sportkamera" typ VHold eller Contour som egentligen bara fungerar i just "actionsituationer"..

Jag hade av en ren tillfällighet min helt vanliga digitalkamera med mig när jag var ute och körde i höstas. En vanlig kompakt 5Mpixel med ett par år på nacken..

Helt för skojs skull så testade jag att filma när jag körde.. satt och höll den i handen, så det blev självklart ingen "bra" film,, förstördes av koppling med "kamerahanden" osv..

Det jag blev förvånad över när jag kom hem var att det blev så okej kvalitet vid de tillfällen jag faktiskt lyckades filma vägen.. det var ändå i slutet av september och mörkt ute..

Så frågan är nu,, ger t ex vhold eller contour kamerorna bättre kvalitet än en "vanlig" digitalkamera egentligen?

finns det någon anledning till att man inte skulle kunna skaffa ett fäste till den och köra med? är det nån annan skillnad som gör sportkamerorna överlägsna?

(ekonomiska aspekter om man kraschar och pajar kameran är inte viktiga för den här frågan)

Last edited:
Det borde ju funka aldeles utmärkt. "vanliga" kameror för en likvärdig prislapp som en hjälmkamera har ju i regel en hårdare konkurrens med en bredare kundkrets vilket piskar tillverkaren att fokusera på bildkvalitet med mera. Personligen tycker jag att de flesta hjälmkameror har en ganska medioker bildkvalitet.

Finns dock en risk att en "vanlig" kamera inte direkt är tillverkad för att klara vibrationer som uppstår när den sitter fast monterad på en motorcykel. Med ett dämpat fäste eller en fiffig lösning att fästa den på hjälmen skulle man ju kunna kringå det problemet.

Hjälmkameror har ju dessutom i regel mer vidvinkel än standardkameror, kan ju påverka resultatet.

Jag kan skriva under på att en vanlig kamera skakar sönder. Jag har testat. :(

Jag tejpade fast min gamla uttjänta kompaktkamera på hojen i våras, bilden blev faktiskt helt ok. Samma kamera satt fasttejpad på min brors ben när han tappade den i stora hoppet i tandådalen i vintras. Kameran höll och filmen blev bra :). Nackdelen med just den kameran är att den bara spelar in 20 min i taget.

Jag antar att en "actionkamera" tål mer stryk och fukt än en vanlig kamera dock...

Vissa moderna kompaktkameror har bildstabilisatorer som inte riktigt lirar med motorvibrationerna i alla lägen...

Jag har gjort ett par tester med mobiltelefon .. funkar rätt hyfsat .. har haft den i hjälmen (inte så jävla bra för utsikten men det funkar) och tejpat den på fotpinnen .. funkar rätt bra .. Sportkamerorna är nog enklare att placera och att hantera rent funktionsmässigt.

[YOUTUBE-ID]GXSJahN7ABI[/YOUTUBE-ID]

Btw .. telefonen funkar fortfarande :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back