Vankelmotor på hoj, skulle det funka???

Om jag inte minns fel så var ett av de största problemen med Suzukis Wankelmotor att den gick varmt så in i h-e.
Tydligen kunde man via lufttemperaturförändringar känna att den kom innan man hörde den...

Bingo skrev:
Inte totalt. En polare hade en sån. Jag körde den en del och skulle gärna ägt en idag. Mycket speciell båge.

Nej de dumpade priserna med hur mycket som helst här i landet iaf, och jag läste att japanerna fick dumpa massor av dem i havet, det kallr jag rätt osäljbar.
Kul hoj idag ja, lustig instrumentpanel som fälls fram ur en rund burk:-))

fogerty skrev:
Såg på prestand där de testade nya Mazda rx-8. Den har en vankelmotor på 1300cc som ger nästan 240hk vid 8200 rpm utan överladdning å sånt eller :confused: .

Vankelmotorn är ju en väldigt kompakt konstruktion, skulle det funka på en hoj, har det funnits nån modell med vankel?? Den ger ju rätt bra litereffekt om man säger så, drar ju en del sopp förstås.

//fogerty

Var den inte överladdad? Den gamla RX-7 fanns ju med turbo ( dubbel?)

Silwer skrev:
Nej de dumpade priserna med hur mycket som helst här i landet iaf, och jag läste att japanerna fick dumpa massor av dem i havet, det kallr jag rätt osäljbar.
Kul hoj idag ja, lustig instrumentpanel som fälls fram ur en rund burk:-))
Nä, du har rätt. Jag tror det såldes fem av dem i Sverige. Brödlådeinstrumenteringen är avgjort ball. För er som inte har sett den kan jag berätta att den såg ut och fungerade som en gammaldags bröd"låda" eller vd det heter, en sån där med rundad front som man skjuter upp. Baklyktan såg ut på ungefär samma sätt. Motorn kändes ungefär som en turbin. Det drog lika bra på alla varv och drog exakt lika mycket bensin (ca 0,9 l/mil) oavsett hastighet, körstil osv. Väldigt mjuk och fin motorgång fö. Motorpaketet såg grymt ut. Massivt. Sen var den förstås ett as med uppgiven torrvikt på ca 260 kg, vilket förmodligen var rejält i underkant.

Ajja, kultbåge hur som helst.

jag såg en på en veteranmarknad i sommras, ägaren startade den, och det lät vankel om den.
Antar att det finns få av dem kvar idag, de är som sagt känsliga för överhettning och som alla vankelmotorer drar de mycket olja och rasar sen när nivån blir för låg.
Farsan jobade med Mazdas motorer då det begav sig och massor av bilar rasade för att folk inte var vana att alltid kolla oljan.
De är egentligen mindre komplicerade än en vanlig 4t motor, betydligt färre delar, men de är som sagt känsliga och vissa delar i en renovering kräver specialmaskiner.

Finns en Norton Rotary på ebay också:
f5_1.JPG

Vankel på ebay

Norton

Vann inte Norton på IoM med en wankel så sent som i början på 1990-talet ? Eftersom jag kommer ihåg det borde det vara i de krokarna ...

/Fredrik

Ett svagt minne från nån gammal bike katalog.

Yamaha 201 CCR (Utläses: 201hk, Closed Chamber Rotor)

Har aldrig sett nån...

Norton hade ju polishojar med wankel (Britania)... kanske inte långvarigt, men det fanns...
Jävligt vibrationsfria, sas det...
Tydligen så kunde man ställa ett vattenglas på sitsen med motorn igång utan att det krusades på ytan.
Fast det lär ju finnas anledningar till att de togs ur bruk...

Måste bara få berätta att på 50-60-talet då min far var liten så byggde en äldre man en "wankel" tydligen i min farfars verkstad då han var före med den konstruktionen före själva Wankel själv han blev tydligen erbjuden Scania ca 1miljon svkr på den tiden för den motorn....Vad min farsa sagt så hadde den dubbla V8fördelare och dubbla förbränningsrum och att den slet av en ca 100mm axel då dom använde en svarv som startmotor....Men motorn försvann spårlöst och gubben hörde man tydligen alldrig av.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park