Vandrande tomgång?

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Hej skulle behöva lite hjälp av motorproffsen!

Hojen: Bandit 1200-98

När den är kall och jag startar den så är tomgången som den ska men sedan när den blir varm går tomgången upp till mellan 2500-4000 rpm. Stänger av, startar igen tomgången är normal, gasar till och då går den bara ner till 2-4000 rpm för att efter ca 1 minut gå ner på normal. Så fort jag gasar till så fastnar den på det varvtalet. Vad kan problemet vara?

Hej.
det brukar vara tjuvluft det handlar om då. kolla insugsrören.
tar det längre tid för motorn och varva ner än va de gjorde förut?

Hej.
det brukar vara tjuvluft det handlar om då. kolla insugsrören.
tar det längre tid för motorn och varva ner än va de gjorde förut?

Spinner, Scinner :)

Tack för tipset! Har sett att man kan testa om den reagerar om man sprutar startgas så det ska ja testa. Nästa steg blir att plocka bort förgasarbryggan och plocka isär fuggarna och rengöra alla munstycken osv.

Återkommer med resultat.

Kan vara så att förgasarna är väldigt osynkade ochså, då kan du få samma fenomen.
men mest sannolikt är det tjuvluft, gå på med stargas runt rören..

Kan vara så att förgasarna är väldigt osynkade ochså, då kan du få samma fenomen.
men mest sannolikt är det tjuvluft, gå på med stargas runt rören..

Detta måste kollas då jag har tyckt att 4ans grenrör verkar bli mycke varmare än resterande. Tack så mycke för tipset. nu ska man bara hitta nåt att mäta med.

Har du kollat gaswiren? En kärvande gaswire kan ge dessa symptom. Hur spänd är den? Påverkas tomgången om du släpper på justerskruven eller ruskar om wiren när tomgången är hög?

Har du kollat gaswiren? En kärvande gaswire kan ge dessa symptom. Hur spänd är den? Påverkas tomgången om du släpper på justerskruven eller ruskar om wiren när tomgången är hög?

Asså de va en jävla skitmoppe ja har gett mig på att fixa. Släppte på gasvajrarna men nu varvar han 6000 utan att gå tillbaka. Friflödar? Skulle det kunna vara skräp i hålen för flotörnålen/nålarna som jag har missat?

Det sitter även en slangstump på ca 10mm med en hatt på, på nån av dom två fuggarna i mitten. Antar att detta är en vakuum slang? Den sitter i vilket fall snett. Vad händer om man har stort vakuum läckage? Beter sig motorn som jag beskriver då?

Skumt! Man skulle ju kunna prova att haka av vajrarna nere vid förgasarna om du inte provat det. Bara för att eliminera vajrarna. Annars får man nog kolla närmare på förgasarna.

Skumt! Man skulle ju kunna prova att haka av vajrarna nere vid förgasarna om du inte provat det. Bara för att eliminera vajrarna. Annars får man nog kolla närmare på förgasarna.

Precis vad jag har planerat för morgondagen efter jobbet. Återkommer med mer info imorn kväll.

Jaha, då har man varit en vända i garaget. Kopplade ur gasvajrarna helt från förgasarbryggan och startade upp men utan förändring. Den där lilla slangstumpen ja snacka om är något hemmapul då det ska vara en liten pip där med en hatt på som tydligen har gått av. (sitter på diafragmalocket) Så nu söker jag efter ett nytt lock eller helst begagnat så ja slipper beställa från UK. (Orka handla av Mc-handeln) Har skrivit i Bandit tråden och hoppas på svar.

Jag hoppas att det är detta som är felet nu. Men jag tror det då slangstumpen som satt där var sne och lossnade väldigt lätt.

Ska till Biltema imorn och inhandla fyra styck bränsletrycksmätare/vakuumklockor så jag sen kan synka förgasarna om det behövs.

Säg till om du har ett difragmalock (svart plastlock) som ligger och skräpar som kan passa Bandit 1200 -98. Det är ju Mikuni fuggar så det borde väl vara likadana på många hojar antar jag.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back