Vance & Hines avgastätning slipon

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CBR900
Hej,
jag är på jakt efter en avgastätning som sitter i mitt slipon. Jag har ingen aning om vad det heter eller var man kan få tag på ett sådant. Bifogar bild ifall någon vet vad det kan heta. Röret som träs in i sliponen är 38mm. Sliponen är 40mm där den träs i. Den tätningen som satt där i innan satt perfekt. Men är nu skadad efter mitt så kallade klåperi. Vad kan detta fenomen heta. Vem säljer sådana tingestar.? Hittar inget liknande på Motospeeds sida.
/J

Bifogat

• F8C21E34-8C59-4CA2-95B9-80D6A49C129A.jpeg
    F8C21E34-8C59-4CA2-95B9-80D6A49C129A.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 26
Alltså lixom, menar du på allvar att grafitpackningen bara är 1 mm tjock? Jag tycker att din packning ser ut att vara 43 mm i ytterdiameter och 4 mm tjock vilken blir en innerdiameter på 35 så att något liknande skulle kunna passa:

Alltså lixom, menar du på allvar att grafitpackningen bara är 1 mm tjock? Jag tycker att din packning ser ut att vara 43 mm i ytterdiameter och 4 mm tjock vilken blir en innerdiameter på 35 så att något liknande skulle kunna passa:
Mätte upp det nu. Röret är 38mm utvändigt och 36mm invändigt. Detta sticks sen in i sliponen som är 42mm. Skulle behöva en packning de närmaste dagarna. Går det att täta med silikon istället? det finns väl silikon som tål lite mer värme?

Bifogat

• 2FFC833B-9E27-40BB-8ACC-85E6B6744A8B.jpeg
    2FFC833B-9E27-40BB-8ACC-85E6B6744A8B.jpeg
    1 MB · Visningar: 6
Ta dig till biltema, mät på avgasdelar till bilar, 38mm insida och 42mm utsida, bågfil för att kapa till en bit.
Går även med valfritt rör med samma mått, rostfritt t.ex, men det går ju att uppgradera senare.
(rör ytterdia 42mm med 2mm godstjocklek)
Kom ihåg en avgasklammer också :tummenupp

Ta dig till biltema, mät på avgasdelar till bilar, 38mm insida och 42mm utsida, bågfil för att kapa till en bit.
Går även med valfritt rör med samma mått, rostfritt t.ex, men det går ju att uppgradera senare.
(rör ytterdia 42mm med 2mm godstjocklek)
Kom ihåg en avgasklammer också :tummenupp
Bra tips :) Såg nu att dom har denna, kanske kan fungera. Synd att dom inte anger mer detaljer där. https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ssystem-universala/skarvmuff-425mm-2000029753

Mätte upp det nu. Röret är 38mm utvändigt och 36mm invändigt. Detta sticks sen in i sliponen som är 42mm. Skulle behöva en packning de närmaste dagarna. Går det att täta med silikon istället? det finns väl silikon som tål lite mer värme?
Ett eller två varv avgasbandage inkletat med monteringspasta skulle jag använt. Silikon kommer att brinna. upp. Biltema-muff.... och jättemonterings-U'na, då skulle jag hellre låta den stå i garaget.

Liknande Problem:
Avgasrör Dy 51 mm
Ljuddämpare Di 57 mm
Lösning: Besök hos Biltema tillsammans med Ögonmåttet och Skjutmåttet Hittade två rör som tillsammans blev lösningen efter slipat ner dom så dom passade
Ytterröret så det passade inne i ljuddämparen.
Innerröret så det passade inne i Ytterröret
För nedslipningen
Skruvstäd för att hålla röret.
Bågfil för att såga av de färdiga bitarna
Borrmaskin med borr
Slipband 17743 K60 Vänd det ut och in så duger det bra till att slipa på utsidan av rörbitarna från Biltema.
Genom att klämma bandet mellan en borr på borrmaskinen och en pinne jag spände fast längs borret och sedan linda upp bandet runt borret gick det bra att slipa på insidan av rörbitarna också.

Bifogat

• TubeDy51mm-SilenserDi57mm.jpg
    TubeDy51mm-SilenserDi57mm.jpg
    482.9 KB · Visningar: 6
  • Silenser-Med-RörbitarDi57tillDy51mm.jpg
    Silenser-Med-RörbitarDi57tillDy51mm.jpg
    316.7 KB · Visningar: 6
Last edited:
På ett par 50+ gamla hojar jag har är avgaspipan bara instucken i toppen. Pipan är fastskruvad i ramen.
Ingen förskruvning, skruvar eller fjädrar som det är på normala hojar.
För att få det tätt så att dom inte skjuter vid avslag har jag kletat på silikon. Den har förmodligen brunnit, men lämnat efter sig tillräckligt mycket rester för att täta.
Silikon har även funkat för att täta anslutningen till slipon på en Ninja.
Fast jag kanske haft tur.

Back