Valpar & kattungar som hajbete!!!

chrilla skrev:
Förstår inte vad som var så illa med det Pyton skrev att han tvunget skulle kallas för idiot. Har ni konflikter som inte har med tråden att göra så håll dem utanför tråden.

Frågan handlar väl om djuriskt lidande snarare än kulturella skillnader? Jag anser att det är det djuriska lidandet som bör beaktas hos olika beten, inte vilka djur vi ser som icke-klassiska beten. Sen tror jag iofs att lidandet hos en hund är större än hos en fisk, dock utan att veta...
Jo det är större hos en hund eftersom fiskar inte känner smärta har jag hört.

Fy fan.... Även om jag inte är så glad för djur i allmänhet så nä... så får det inte gå till.

Jag menar hunden ser ju vettskrämd ut ju.... Nä usch!

Rasorblade skrev:
Pyton skrev:
Varför tänker ingen på den stackars hajen?
idiot! det där var inte ens roligt!!! :fatta!

Jag tror inte att han försökte vara rolig. Jag har förundrats över samma sak tidigare. T.ex. när man diskuterar delfiner i tonfisknät. Det är sååå synd om delfinerna, men ingen tycker synd om tonfisken :va
Men det är väl bara synd om "gulliga" djur. De "fula" får skylla sig själva.

Last edited:
Stortryne skrev:
Jag tror inte att han försökte vara rolig. Jag har förundrats över samma sak tidigare. T.ex. när man diskuterar delfiner i tonfisknät. Det är sååå synd om delfinerna, men ingen tycker synd om tonfisken :va
Det är mer synd om mer intelligenta djur som delfiner, katter, hundar, grisar och liknande. En tonfisks eller en hajs känslor ger jag väldigt lite för. Ungefär som att jag knappat bryr mig då jag stampar ihjäl en spindel.

Pyton skrev:
Varför tänker ingen på den stackars hajen? :va
hahahaha

honkiie skrev:
Det är mer synd om mer intelligenta djur som delfiner, katter, hundar, grisar och liknande. En tonfisks eller en hajs känslor ger jag väldigt lite för. Ungefär som att jag knappat bryr mig då jag stampar ihjäl en spindel.
du kan väl knappast räkna katter som intelligenta djur....dummare varelser finns ju knappast.

men visst...dom kunde ju haft ihjäl hundkraken innan

Stortryne skrev:
jo men så funkar ju vi människor....har du någonsin sett "snyggaste bruden i klassen" bli mobbad

Det ser inte så smart ut att ha kroken längst fram på betet. Hajen kan ju smaska hund ända fram till nosen utan att fastna i något. Sen tror jag inte att hundnosen skulle hålla så länge, om de tänkte dra hunden i vattnet efter båten.
Fejk Fejk Fejk.

Har ni konflikter som inte har med tråden att göra så håll dem utanför tråden.

Inga konflikter här inte, lite olika åsikter om just detta fall bara.

Tycker att det är intressant med olika djurs olika värde. Ser man naturen som en helhet är fiskar, hajar, maneter, sorkar osv mycket mer värda än en uteliggarhund. Deras plats i kretsloppet är förmodligen överflödig.

Men jag tvivlar forfarande på artikeln...

Farbrordane skrev:
hahahaha

du kan väl knappast räkna katter som intelligenta djur....dummare varelser finns ju knappast.

men visst...dom kunde ju haft ihjäl hundkraken innan

Så talar en med lite insikt över en katts förstånd. Vem tror du är smartast, djuret som gör allt som människan säger eller den som gör precis som den vill? Min katt är ljusår smartare än hundskrället iaf, och det har jag flera som kan intyga åt mig.

Har katt och har haft hund o katt. Katten var fan så mycket smartare än hunden.

Oavsett vilken som är dummare så tycker jag att det finns bättre saker att använda till bete på kroken, typ hästar och folk som försöker sno min hoj.

Dee_cati skrev:
Så talar en med lite insikt över en katts förstånd. Vem tror du är smartast, djuret som gör allt som människan säger eller den som gör precis som den vill? Min katt är ljusår smartare än hundskrället iaf, och det har jag flera som kan intyga åt mig.

Katter är väl bevisat smartare än hundar vad jag har hört. Trodde faktiskt inte det var sant först

honkiie skrev:

Du jämnför tonfisk med en insekt alltså?

$noop skrev:
Katter är väl bevisat smartare än hundar vad jag har hört. Trodde faktiskt inte det var sant först

Det kan iofs variera mycket mellan olika raser, det sägs ju att pudeln är tex bra mycket smartare än den kinesiska nakenhunden. Men vem vet till 100%, det kanske bara var måndagsex. Hursomhelst så anser jag min katt (han på avataren) vara smartare än min andra katt som bor hos mina föräldrar. Precis som med människor, det finns ju en del mindre intelligenta här på SH likväl som det finns extremt smarta.

supernaut skrev:
Det ser inte så smart ut att ha kroken längst fram på betet. Hajen kan ju smaska hund ända fram till nosen utan att fastna i något. Sen tror jag inte att hundnosen skulle hålla så länge, om de tänkte dra hunden i vattnet efter båten.
Fejk Fejk Fejk.

Kan bara hålla med.:tummenupp

Dee_cati skrev:
Vem tror du är smartast, djuret som gör allt som människan säger eller den som gör precis som den vill?
ja men det argumentet håller inte...det är för att katten inte fattar vad man säger till den....dom fattar ju inte ens att dom inte ska hoppa upp i soffan fler gånger hur många gånger man än slänger bort den, jag menar...det kan ju inte vara speciellt skönt att bli ivägslängd men likförbannat så fattar dom ju inte att dom kommer att bli det nästa gång oxå

Farbrordane skrev:
ja men det argumentet håller inte...det är för att katten inte fattar vad man säger till den....dom fattar ju inte ens att dom inte ska hoppa upp i soffan fler gånger hur många gånger man än slänger bort den, jag menar...det kan ju inte vara speciellt skönt att bli ivägslängd men likförbannat så fattar dom ju inte att dom kommer att bli det nästa gång oxå

En katt kan du dressera likväl som en hund, du måste bara veta hur du ska bete dig då det är ett mycket mer egensinnat djur. Så om du menar att en hund är smartare än katten pga det så har du fel. Du kan heller inte "tvinga" en katt att agera som du vill på samma sätt som du kan med en hund. Det tycker jag också tyder på en form av smarthet.
Anledningen till att katten gång på gång hoppar upp i soffan igen är för att markera att du ska inte tala om för honom vad han ska göra. Det är allt annat än ett korkat djur som beter sig så.
Min katt har inga som helst problem med att lyda så länge det gör honom gott. När jag äter tex så sitter han bredvid i soffan och umgås. När jag har ätit färdigt så vet han att jag ställer ner tallriken till honom om han vill ha. Och passar inte maten honom så går han bara därifrån. Hunden däremot kan sitta och bara stirra på tallriken och skulle gå över döda lik för att käka upp allt för mig. Detta har iofs mer att göra med en gammal flock-instinkt, hundar är flockdjur medans katter är egenvandrare till 99% av alla arter.

Tycker det verkar lite fejk som redan nämnts, ungefär som Bonzaikittens som man fortfarande får protestlistor över mailon om ibland.
Men är det sant är det sju och man borde verkligen hitta dem som gör något sånt med djuren.

Solid snake skrev:
Jo det är större hos en hund eftersom fiskar inte känner smärta har jag hört.

Vid laboratorieundersökningar har man sett att fiskar reagerar på samma sätt, FYSIOLOGISKT, på smärta och stress som "högre stående" djur. Dessa funktioner är väldigt grundläggande för en individs överlevnad.
Därför bedövar man fisk som används i försök av den karaktär som innebär smärta och stress. :mattias

Användandet av levande fisk som agn, samt att inte direkt bedöva (kraftigt slag i huvudet och knäckt nacke) fisk som dragits upp ur vattnet, i avsikt att ta dess liv, är därför djurplågeri.

Det är typiskt mänskligt korkat att inbilla sig att ett djur inte känner smärta bara för att den inte förmedlar sin smärta och stress på ett sådant sätt att vi kan avläsa signalerna.

Det spelar nog ingen roll vilket djur folk tycker är det intelligentaste. Vilka kriterier använder man för att avgöra intelligens hos djur? Människoapor anses ju ofta vara de djur som besitter högst intelligens,delfiner och vissa fåglar(papegojor) brukar också nämnas som intelligenta. Jag tror, utan att veta, att varken katter eller hundar är speciellt intelligenta djur.

Att en katt är smartare än en hund för att den inte lyder tyder på en ganska konstig definition av intelligens. En geting eller vithaj lyder heller inte men anses inte speciellt intelligenta för det.

honkiie skrev:
För att hundar och katter är sköna husdjur, det är ingen haj, ingen fisk överhuvudtaget. Jag menar verkligen också att hajen är värd mindre än en hund eller en katt just för att hundar och katter är husdjur.

Det finns åtminståne en person som skulle säga i mot dig på den punkten.

Vad man under veterinärutbildningen får ta till sig är att det är djurets ägare som sätter värdet på djuret. En hund är ett arbetsredskap för den ena och hela livet för en annan... likaså varierar synen på katter.
Folk kommer och är villiga att betala för vård av råttor, marsvin, kaniner, reptiler och dansmöss, för att de är fästa vid sina djur.

Under de få föreläsningar vi har haft om fisk har den föreläsande veteinären berättat om dem som tycker att karpar är underbara varelser. Dessutom kan dessa fiskar vara värderade till 100.000-tals kronor, då framför allt i Asien.

Den historien som har återkommit är om en svensk kvinna som är MYCKET fäst sin karp. Hon tar den på morgonpromenad runt trädgården och fisken kommer till henne och låter sig hämtas upp frivilligt.

Saker och ting ser olika ut beroende på vilket vilket håll man ser dem från och det är dumt att ha en spikad åsikt om något man knappt känner till.

Btw:
Angående att bilden skulle vara fejk bara för att hunden ser lugn ut och såret är rent.
Om man tittar på bakgrunden och på personen som håller hunden så kan man misstänka att kortet är taget på en veterinärklinik. (Personen är klädd i bussarong och djurbursgaller synns.) Då kan man ju anta att hunden blivit sederad och tvättad och kortet togs precis innan kroken avlägsnades.
Kanske...

Last edited:
Chris Ash skrev:
Vilka kriterier använder man för att avgöra intelligens hos djur? Människoapor anses ju ofta vara de djur som besitter högst intelligens,delfiner och vissa fåglar(papegojor) brukar också nämnas som intelligenta.
Förr trodde man att människan var den mest intelligenta varelsen. Sen kom Internet och bevisade att det omöjligt kan vara så.

Det finns billigare hajbeten än valpar. Mycket billigare.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back