Valp- tips

Och det var första gången för mig att tycka "att nu är hon fan dum nog" ! :hihi ;)

Håller med om ett nedanstående inlägg om att det spontanköps för mycket hundar och skaffas för mycket hundar utan tillräcklig tanke på införskaffandet sett ur hundens synvinkel.
Men jag kanske var för snabb på tangentbordet och lite för grinig... :)

Självklart är det förkastligt att köpa hund som om det vore en leksak, utan att ha en tanke på allt runt omkring. I en perfekt värld skulle bara människor som jobbar med sin hund få köpa en, och blandras skulle inte finnas. Nu lever vi inte i en perfekt värld och KK har skaffat sig en liten valp. Jag tycker bara att det bästa att göra i denna situation är att ge henne så mycket tips som möjligt. Jag tror nämligen inte att hon kommer fram till slutsatsen att: -Hmm... De säger på sporthoj.com att jag borde läst på mer och köpt en renrasig hund istället. Jag tror jag lämnar tillbaka lilla Maja!! :rolleyes:

Ja.. Och lite grinig var du faktiskt :tungan . Du har så mycket kunskap så dela med dej istället!!:tummenupp

/Carin

Kan det inte bara vara så att hon har bra koll, men frågade för att kanske få ett stalltips som hon inte själv tänkt på?

Jag är uppvuxen med hund och kan en hel del, men när jag skaffade mig min första egna hund så läste jag ändå tusen böcker om att skaffa hund. Mer info skadar aldrig.

Trådskaparen gör rätt. Ty sh:s forum äro allvetande. Vanliga människor kan lära sig allt om borrning, att tejpa upp tjejer på lyckstolpar, öppna pumptvålen, fixa flickvän, kjettingar med mera. Fråga och du skall finna svar.

Lol såg nått egge, ja EGGE, skriva varför göra en tråd på SH ang. hundar.

FFS detta är OFF, OFF-topicdelen.
Där göra man trådar som denna.

Tror nån hade argumentet det finns hundforum.
Finns Massvis med sjukforum, cykel, bil, dator m.m. Forum men ändå finns det folk som ställer sånna frågor här.

Varför? Jo för på SH finns det folk som har kunskap inom det mesta och man kanske inte har lust, ork, nått annat för att bli medlem på ett annat forum.

GL HF med hunden oxå! :tummenupp

Inledningsvis kan man inte annat än konstatera att folk som har hund (eller andra varelser) tänker lite annorlunda. Har själv en schäferhane, innan jag skaffade honom hade jag fan ingen aaaaaaning om vad som var fram eller bak. Grejen med honom var att han var 6 år, och hans förra ägare skulle avliva honom om inte någon tog över honom, då hon skaffat en äcklig liten jävla pitbull som Tyson (schäfern) inte gillade. Så helt plötsligt en dag kom jag hem till tjejen med en jycke. Inte fan hade jag läst några böcker, än mindre gått kurser. Men han trivs nog ganska bra med sitt liv ändå.

MEN....

Visst finns det puckon (i detta fall ofta unga tjejer) som skaffar en liten accessoar (nej förlåt, jag menade råtta, nej förlåt, jag menade hund) vars färg matchar den senaste Pradaväskan. De bryr sig ofta inte ett skit om hunden när den inte fyller sin funktion (som accessoar). Och gud nåde den dagen då Prada och D&G byter kollektion, då måste hon ju skaffa en svart hund, den bruna hon har nu passar inte de gråa nyanserna i den nya kollektionen. Avliva, skaffa ny!

AVSLUTNINGSVIS

Kan inte annat än att hålla med om att det borde införas hundkörkort (liksom kattkörkort, båtkörkort, och framförallt BARNKÖRKORT). Tyvärr är så inte fallet idag, varför vi helt enkelt får göra vad vi kan för att hjälpa de som faktiskt orkar engagera sig såpass mycket att de faktiskt ställer frågan på ett forum, istället för att de bara tänker att det löser sig.

@KAWAKEX
Förstår att du valt att inte fortsätta diskussionen i denna tråd med tanke på reaktionerna. Hursomhelst, om du har några frågor angående hundar kan du alltid PM:a mig. Både jag och tjejen har suttit en del på hundforum då vi för två år sedan var totala nybörjare. Jag har dessutom tränat hunden via jobbet (Securitas) och där har jag lärt mig mycket matnyttigt.

Lycka till med Maja

kawakex: Fick du inte med valp videon?
Skumt iaf det får man med jämt.
Annars gå till biblo och låna den,0 lycka till med nya jycken.

kawakex: Fick du inte med valp videon?
Skumt iaf det får man med jämt.
Annars gå till biblo och låna den,0 lycka till med nya jycken.

Den får man väll bara om uppfödare registrerar valparna i skk. Man får en liten låda med lite käk tillsammans med stamtavlor och grejjer...
Maja är ju inte registrerad...

/Carin

Den får man väll bara om uppfödare registrerar valparna i skk. Man får en liten låda med lite käk tillsammans med stamtavlor och grejjer...
Maja är ju inte registrerad...

/Carin

Jaha, ok det visste inte jag.
Men iaf den borde väl gå och låna?

Ja va fan, man blir så trött ju.

det är bra på dem bara :yoparty
jag är med :yoparty

Last edited:
Ja va fan, man blir så trött ju.

Håller med :)

Och vad fan gör det om man ställer en hundfråga på ett hojforum, det finns ju folk som kan hundar här. Vi skaffade katt för ett tag sen, orka regga sig på ett kattforum för det, SH har svaren :tummenupp
Nu har jag iofs en kampkatt men han är såååå gullig mot barnen. Kampkatten är verkligen den enda katt som stämmer på mina önskemål.

Tja, jag köpte min första hund för 4 å¨r sedan, en Jack Russel Terrier... Kunde inte ett skit om hundar...
Frågade uppfödarn etc. har numera fanemig en väldigt harmonisk liten kille...

Inte faen ska man vara hundexpert när man skaffar sin första vovve, man kan älska sin krabat oerhört mycket fast man inte har ngn erfarenhet.

En hund med en husse/matte som bryr sig e lika viktigt/viktigare än en som kan lite "fakta".

Jag la en tidning vid dörren, min hund sket på den när det krisa mitt i natten, sedan märkte man på dagen att när han cirkulera runt tidningen var det dax att gå ut...

Håller med :)

Och vad fan gör det om man ställer en hundfråga på ett hojforum, det finns ju folk som kan hundar här. Vi skaffade katt för ett tag sen, orka regga sig på ett kattforum för det, SH har svaren :tummenupp
Nu har jag iofs en kampkatt men han är såååå gullig mot barnen. Kampkatten är verkligen den enda katt som stämmer på mina önskemål.

Hahahahahahahahaha, jag ska fan med köpa en kampkatt! :D :tummenupp

Köper imorgon i sånna fall, eller ikväll - så om nån har ett par tips på hur man lär den roundkicks så tas det tacksamt emot.

I och med den här tråden torde väl 'körkort för hund' frågan vara löst?

Jag menar, det är ju tydligen aldrig hundens fel utan de ansvarsfulla ägarna. Om inte detta är ett typexempel på en väl förberedd ägare med koll på hundar så vet jag inte vad.

Det finns så många fina renrasiga hundar, varför köper man en blandras där man aldrig vet vad man får?

Gör man det för att den är billig? En vän som man ska ha i mååånga år..

MVH

Johan

Hej allihopa! I morgon hämtar jag min lilla valp. En bladrastik ( chit-zu, pudel och cotton de trulé). Behöver lite tips, ska vara ledig nu i två veckor och få henne rumsren och bara ta hand om henne. Hon är åtta veckor och heter Maja. Tips??????

Hej! Jag hämtade min underbara valp igår. Jag fattar väl att det inte tar två veckor att få en hund rumsren, har haft hund under hela min uppväxt, har velat ha hund i 6 år men köper en först nu då jag bor dubbelt så stort som innan, har en sambo som hjälper mig, dessutom är jag ledig i två veckor nu, sen är jag timmis kvällar, helger dagar och nätter och kan jobba när det passar mig, DÄRFÖR skaffade jag hunden nu när jag är så flexibel, dessutom får hon gott sällskap av min 6 år gamla katt, dom är redan vänner. Och alla moralkärringar innan ni drar förutfattade meningar och tänker det värsta koppla på hjärnan och fråga om ni tycker att ni fått för lite info. Tack alla för tips och lyckönskningar. De första 24 h har gått bra hon har kissat ute 2 gånger och fått massa beröm jag går ut var tredje timma på natten och kissar henne. Men nu sover hon mest och behöver massa närhet. Det var väl lite personliga tips och tankar jag ville ha, men mest skrev jag tråden för att berätta hur glad jag var efter min efterlängtade valp. Men för de som har tips vill jag gärna höra, man kan inte få för mycket.
Kexet!

va glad man blir å lyssna på alla moralkärringar på detta forum
ska man lyssna på alla moraltanter här så ska man ju inte köpa sportcykel utan först ägt en liten mc inte köpa hus om man är för ung inte skaffa hund om man inte haft nån innan

själv funderar man på å ta hand om en omplaceringshund nu
kan ni inte klaga lite på mej med då

lycka till me hunden kawakex

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...