Valfrihet är en Porsche med handikapptillstånd

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej, jag har inget handikapptillstånd. Rubriken fick mig att läsa artikeln. Tyvärr är det väl inte så mycket att säga. Handikapptillstånden missbrukas. Knappast en ny fråga. Vore det här ett stort bekymmer hade man redan gjort något åt det för länge sedan.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article13618763.ab

Make it count:
keyHorizontal.jpg

:hihi

Utifrån min empiriska studie är det så att endera stämmer Kadhammars
observation väldigt bra eller så har de rörelsehindrade i stockholms
innerstad ett väldigt generöst bilkonto.

Förrutom de som har rullstol/rullator med sig eller se ut som miffon då,
de åker alltid Voyager, Transsport, Kango, Touran etc....

Det är bara de med osynliga rörelsehinder som åker finbil.

Slutsats på det? :va

/e

Last edited:
Är det värre att systemet missbrukas bara för att den som missbrukar kör porsche eller jaguar? :va

Nej, men ingen hade nog läst krönikan om han inte spetsade till det lite. Alla har väl någon gång sett en ung stekare som nonchalant kliver ur sin pappas eller mammas Porsche vid en handikappruta med vetskapen att det sitter ett handikapptillstånd i rutan. Än en gång fick brats ungar ta smällen - inte helt oförtjänt. Ställer man en Jaguar, Porsche, Ferrari på en handikappruta är man bra dum om man inte inser att det provocerar allmänheten.

Jag tror annars att det är rätt vanligt oavsett vilken social bakgrund man kommer från att det myglas med tillstånden. Värst är det nog i städer som Stockholm och Göteborg. Där är parkeringssituationen värst i landet enligt min egen erfarenhet.

Last edited:
Var med om detta senast idag.

Stod utanför jobbet å rökte en cigg, då det kommer en ung tjej i bil å pakerar på handikapprutan just utan för mitt jobb.
Eftersom det regnar ute så skyndar hon sig att låsa bilen å springer vidare.

Såvida jag kunde så så hade hon inga som helst problem att röra sig.

Är det värre att systemet missbrukas bara för att den som missbrukar kör porsche eller jaguar? :va

Nej, men kanske mer uppenbart att klarar man av att lirka in sin lekamen i en porsche borde man ha fysik nog att promenera några meter extra. Sen kanske det finns en viss korrelation mellan vilka som är berädd att betala för frikortet och värdet på bilarna dom kör.

Jag har en polare som inte har någon funktion alls i underkroppen och han har kört Porsche 911 ett antal år och nej han kan inte gå trots att han kör en Porsche.

Jag har en polare som inte har någon funktion alls i underkroppen och han har kört Porsche 911 ett antal år och nej han kan inte gå trots att han kör en Porsche.

Hur löser han det med gas, broms, växling?

Viktigare fråga, hur får han in rullstolen? :va

Gas, broms etc brukar ju gå att specialanpassa

han har en specialgjord "krycka" som man monterar runt rattstången.

Det sitter ett handtag på den och om man trycker handtaget nedåt trycker en stång på bromsen om man drar den mot sig gasar bilen.
OBS det måste vara en automat av förklarliga skäl.

Rullstolen är lite, lätt och har avtagbara hjul. Den får plats i passagerarsätet, eller i baksätet

Visst finns det handikappade med vräkiga bilar, och det får dom hemskt gärna ha, men för alla handikappades skull hoppas jag att det blir stenhårda kontroller på handikapptillstånden i framtiden.

Alla som ertappas med ett falsk skulle få böta för en felparkering på handikapp varje dag sedan utfärdandet.

Läkaren/läkarna som har skrivit ut parkeringstillstånden skulle få alla sina utskrivna tillstånd granskade och om mer än tre är felaktiga så skulle dom förlora rätten att skriva ut dom.

Rrnt allmänt om handikappade, jag har aldrig direkt tänkt så mycket på dem, mest varit lite sådär medelsvensson-knyter-näven-i-fickan-när-puckon-ställer-sig-på-handikappsparkeringar...

Men sen jag gick och tjärade ner mig i en tösabit i rullstol har jag ju så att säga hamnat lite lätt till vänster om mitt i skiten... Och när jag bjöd henne på bio upplevde jag något som fan var skapligt över gränsen...
Efteråt skulle hon på dass, och då var det en kö på 5-6 pers till handikappstoan, helt och fullkomligt utan handikapp om det inte var mentala handikapp... Så hon rullade helt enkelt fram och gick före i kön... Då var det en såndär välgrillad nysvensk som började bli upprörd i kön om att hon trängde sig... Wtf...

Rrnt allmänt om handikappade, jag har aldrig direkt tänkt så mycket på dem, mest varit lite sådär medelsvensson-knyter-näven-i-fickan-när-puckon-ställer-sig-på-handikappsparkeringar...

Men sen jag gick och tjärade ner mig i en tösabit i rullstol har jag ju så att säga hamnat lite lätt till vänster om mitt i skiten... Och när jag bjöd henne på bio upplevde jag något som fan var skapligt över gränsen...
Efteråt skulle hon på dass, och då var det en kö på 5-6 pers till handikappstoan, helt och fullkomligt utan handikapp om det inte var mentala handikapp... Så hon rullade helt enkelt fram och gick före i kön... Då var det en såndär välgrillad nysvensk som började bli upprörd i kön om att hon trängde sig... Wtf...

Jamen va fan? Menar du att en toalett ska stå oanvänd och vänta på några enstaka handikappade bara för att den råkar vara handikappanpassad? Det är ju knappast nåt problem om en handikappad får vänta 5 minuter för att någon ska göra en nr 2.

Att blockera handikapparkeringar är ju en annan sak eftersom ingen vet när den som blockerar ska behaga komma tillbaka.

Hur menar du att folk ska agera på en mindre restaurang med bara en toalett som råkar vara hadikappanpassad? Ska icke handikappade gå ut bakom buskarna då eller? Tror inte att någon ägare av restaurang, biograf eller liknande menar att den handikappanpassade toaletten ska dedikeras till några få handikappade.

Last edited:

När jag var nere på ringen förra hösten var det en kille med en finsk registrerad 911 GT3. Han var rullstolsbunden sedan en mc-olycka. Man hade handikappanpassat bilen så att han kunde köra den. Störtbågen bak var urplockad eller ej monterad. Man satte rullstolen bakom förarstolarna och han hade en assistent med sig som hjälpte honom in och ur bilen.

Oerhört glädjande att se folk fortsätta med sina intressen trots ett rörelsehandikapp.

Man kan nog konstatera att det inte hör till vanligheterna att rullstolsbundna kör runt i 911or.

Jamen va fan? Menar du att en toalett ska stå oanvänd och vänta på några enstaka handikappade bara för att den råkar vara handikappanpassad? Det är ju knappast nåt problem om en handikappad får vänta 5 minuter för att någon ska göra en nr 2.

Att blockera handikapparkeringar är ju en annan sak eftersom ingen vet när den som blockerar ska behaga komma tillbaka.

Hur menar du att folk ska agera på en mindre restaurang med bara en toalett som råkar vara hadikappanpassad? Ska icke handikappade gå ut bakom buskarna då eller? Tror inte att någon ägare av restaurang, biograf eller liknande menar att den handikappanpassade toaletten ska dedikeras till några få handikappade.

Det är väl för fan ingen större skillnad på att ockupera handikappsdasset och att ockupera handikappsparkeringen?
Det är ju ändå bara i en halvtimme eller nåt, och folket med rulle kan ju ändå ställa sig på en vanlig parkering.

sedan hjälper det ju inte att det var 50 meter till de vanliga dassen, där det inte var någon kö alls, det var bara lata jävla fittor som stod och köade vid handikappstoan, och de hade mage att gnälla när någon handikappad sket i att köa.

Många väljer nog handikapptoaletten av hygieniska skäl. Allt för ofta ser det ut som en svinstia på herrtoaletterna. Så länge man sköter det snyggt och lämnar toaletten i fint skick tror jag ingen handikappad misstycker att man smiter in ibland.

Många väljer nog handikapptoaletten av hygieniska skäl. Allt för ofta ser det ut som en svinstia på herrtoaletterna. Så länge man sköter det snyggt och lämnar toaletten i fint skick tror jag ingen handikappad misstycker att man smiter in ibland.

Så, det är mer hygieniskt med handikappstoan, okej...
Men det är ju mer praktiskt med handikappsparkeringen?

Men det jag störde mig på var att folk gnällde när någon handikappad sket i kön av icke handikappade vid handikappstoan...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN