Valet och kvalet på liters-sporthoj.

Svante_vette

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
2000, Yamaha R1
Kan väl passa på att säga hej som ny här på forumet. Är i hojbytartankar som blickar mot sommaren men jag har beslutsångest som bara den. Jag har åkt Rettan jag har nu ett tag och bestämt mig för att köpa en lite nyare litershoj ( 07-08 ). Jag åker ytters lite bana, men åker gärna lite kurvigt på en fin avsidesväg med några polare. Gillar samtidigt mycket effekt. Så en lämplig kurvhoj med jävligt mycket effekt skulle sitta som en käftsmäll =)

Dessa alternativ har jag lyckats nöta fram till skrivande stund.

2008 Kawa ZX10-R
2007 Gixxer 1000.
2008 Yamaha R1 ( självklart finns den med i bilden. )
2007 Hayabusa
2007-08 Fireblade 1000.

Har ni experttester som jämnför någon av dessa modeller så skulle det uppskattas, men era egna utlåtanden är ju självklart lika uppskattad.

Ska jag vara ärlig så lutar jag nog mest åt ZX10ans håll. Mycket p,ga att den verkar har rejält med pulver, men samtidigt ett bra chassie.

Vad tycker ni?
Tacksam för alla ( seriösa ) svar.
Hörs.

/Johan.

Alla de du räknat upp är likvärdiga förutom busan. Gå på sittkomfort och/eller utseendet du faller för istället.

Yes tack. Tjejen brukar ju åka ibland, men oftast kortare svängar då hennes rygg blir som ett W efter några mil, därför räknade jag in Busan i gänget. Men oftast kör jag själv och det är nog där jag lägger huvudprion.

/Johan.

Yes tack. Tjejen brukar ju åka ibland, men oftast kortare svängar då hennes rygg blir som ett W efter några mil, därför räknade jag in Busan i gänget. Men oftast kör jag själv och det är nog där jag lägger huvudprion.

/Johan.

Jag förutsatte att du skulle åka mest själv. Inga sportisar är roliga att skjutsa/bli skjutsad med/på. Åker du mycket med passagerare kanske du ska snegla på andra alternativ också? Fast det är klart busan är ju lite touring så den kanske funkar. :hihi

Heh, så sant. Man får invakta sommaren och åka iväg till Umeå och provköra. Konstigt att det inte finns fler tester på webben där dessa modeller provas?

/Johan.

Ja känner att ja sitter i en liknande situation att leta en nyare kul maskin. Å de blir den maskin jag dels sitter bäst på, men som har så lite problem som mäjligt oxå :näsblod

Min kunskap om maskiner tillkomna efter millennieskiftet är begränsat, men de jag vet är nödvändigt att veta är vilka barnsjukdomar respektive årsmodeller haft. Vilka garantiåtgärder som respektive modeller behövt åtgärda. ÄR den maskin jag tänkt köpa isåfall åtgärdad.

Ex. på motordefekter som lämnat fabrikerna genom tiderna:
Dåliga kamaxlar
Dåliga vippor
Dåliga ventilsäten
Dåliga kamkedjespännare
Dåligt flöde i oljerör
uppglappad lillända vevstake
Dåliga kopplingskorgar
Dåliga kuggar i växellådan
Finns säkert mera.
Men hur är de med de som lämnat fabrikerna efter millenieskiftet i kvalitet?

De skulle vara intressant om det finns någon lista på modellerna R-1, GSX-R1, ZX10, CBR10RR å busan om VAD man ska kolla på resp. årsmodell.

Många ha klagat över att 2008 CBR1000RR drar olja och att det låter om kopplingen.

Jasså? Ajdå, Honda som brukar hålla måttet, i bilvärlden är dom i,af helt ok. Hur motorcyklarna är vet jag dock inte. Provkörde en gammal Cbr 900 som gick ok för sina 8000mil på mätaren men det säger ju inte mycket =)

Bra att ha i åtanke dock.. Tack!

Absolut. Det är lätt den fulaste efter busan. :arsele

=) må hålla med dig delvis där, Busan är ju inte den snyggaste i sitt slag, men en Zx10a med undertail och slipon tycker jag gör sig ganska bra. Varför dom satte dit en Zeppelinare som org,ljuddämpare vet jag dock inte. :confused:

Last edited:
998 1098 1198... där har du mina tips! (å säg inte att de är dyra servicar för jappsarna måste åka in två gånger på samma tid och där med kan de ha "halva priset"..men då måste man ju åka in å ut från verkstan hela tiden)... där har du kurvhojar som kommer från botten så man aldrig behöver vara mitt emelllan två växlar.. :)

Kawwan är för nervös för många och det låter som om du skulle trivas på Sukkan, K7 är rymligare än K6.
Men vad vet jag?
Valet är ditt och du ska själv titta på vad du trivs med, dock har dom nya Hondorna verkat vilja ha en del olja...

Fredrik:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...