Valet och kvalet: Depåstöd

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Skall vädra lädret lite inför vinteruppställningen och investera i depåstöd till loket. 660n kunde jag hålla upp med en hand för att friställa bakhjulet men jag skippar nog det med 750n.

Det jag sitter och våndas över är om det skall köpas ett stycke framstöd och ett bakstöd eller ett centralstöd. Priset är detsamma.

Centerstöd

Vad tror allmänheten? Spontant känns det smidigt med ett centerstöd, men också lite vingligare.

Jag hade nog satsat på ett depåstöd fram och bak separat. Det verkar mycket stabilare. Centralstödet ser minst sagt instabilt ut, men det kanske är skenet som bedrar.

jag lånar gärna tråden litegrann. Står också inför val av depåstöd men är väl antagligen en lite kraftigare crosspall som är bästa valet för mig... jag kommer under vinterförvaringen behöva ta av båda hjulen samtidigt... Funkar det med enbart en crosspall eller behöver cykeln balansera på ett av hjulen? Om ni inte tror det funkar, någon som ahr något annat tips för mig?

jag lånar gärna tråden litegrann. Står också inför val av depåstöd men är väl antagligen en lite kraftigare crosspall som är bästa valet för mig... jag kommer under vinterförvaringen behöva ta av båda hjulen samtidigt... Funkar det med enbart en crosspall eller behöver cykeln balansera på ett av hjulen? Om ni inte tror det funkar, någon som ahr något annat tips för mig?

Funkar väl med crosspall,men kan väl säkert behövas stöttas upp lite mer.du känner ju lite hur den står när den är upphissad med.

Funkar väl med crosspall,men kan väl säkert behövas stöttas upp lite mer.du känner ju lite hur den står när den är upphissad med.

amatör som man är (precis skaffat min första hoj) så undrar jag om den står tillräckligt bra för att stå på en sån hela vintern eller är det väldigt vingligt när den är upphissad?

amatör som man är (precis skaffat min första hoj) så undrar jag om den står tillräckligt bra för att stå på en sån hela vintern eller är det väldigt vingligt när den är upphissad?

Ja det är inte alltid så lätt att veta.
När jag har hissat upp utan båda hjulen på.så har jag stöttat upp med några trä stockar eventuellt pallar av något slag.under svingen och framgafeln.har dock inte haft den stående så under hela vintern.men kanske är något annan som har en bra ide:) har annars en mc lyft som funkar bra:D

Kantian: Funderade lite på stabiliteten i centralstödet om du ska av/på med hjulen.
Ska du bara ha den ståendes still verkar det ju ok iaf.
Tror väl knappt dom säljer nåt som står och tippar "tillbaka" av sig själv.
Men vid ev. hjulbyte hade jag nog kört på vanliga depåstöd.

tenninge: Inga bekymmer att ha hojen upphissad hela vintern utan hjul.
När du fått av hjulen drar du bara hojen i balansläge på stödet om den
nu skulle vilja lite framåt/bakåt.
Tänk bara på att kolla lägsta höjden på stödet innan du köper ett,
iaf. om det är motardversionen av 640 du har.
Har för mig att vanliga crosstöd ej går in under motarder...

Kantian: Funderade lite på stabiliteten i centralstödet om du ska av/på med hjulen.
Ska du bara ha den ståendes still verkar det ju ok iaf.
Tror väl knappt dom säljer nåt som står och tippar "tillbaka" av sig själv.
Men vid ev. hjulbyte hade jag nog kört på vanliga depåstöd.
Jag tänkte också på det. Funkar säkert jättebra om den bara skall stå och bevara däcken, men om man skall kunna ta i lite så blir det nog vingligt.

Det var inte ok, tyvärr är det svårt för mig att hindra dig.

Enda fördelen med centralstödet jämför med ett vanligt bakstöd är väl att du kan ta av sving/stötdämpare om det behövs? Du behöver ju ändå ett stöd fram om du vill lyfta i den änden också.

Det fungerar ypperligt att ställa en KTM 640/660 på t ex Biltemas crossstöd.

Köp en crosspall på biltema, funkar kanon :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...