Val utav mc för uppkörning ( Behörighet A )

niacin

Ny medlem
Gick med
25 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
snabb
Jag tänkte göra uppkörning för Behörighet A. Vilken motorcykel är den enklaste att köra upp med? Har själv kört enduro i många år om det är till någon hjälp :)


På trafikverkets hemsida står det följande:
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Gäller det till 2018-dec-31 om jag har förstått rätt?

Tacksam för svar:)
 
BMW GS modeller är trevliga och köra.

Meeeeeeen....

Ducati 1299 Panigale? ;)


Ska du bara ha till uppkörning så rekomenderas en hoj där man sitter hyfsat rakt och kan svänga gott! :)
 
yes, >40kw samt minst 595cc och 175kg ska hojen ha =)
Står ju dock att även vikten kan vara lägre än 175kg fram tills december -18, eller läser jag det fel?
Motard måste ju vara bland det lättaste att köra manöverproven med, de flesta sådana väger väl en bit under 175 dock..
 
Som jag fattar det är vikten oviktig om effekten ligger mellan 40 och 50kW, över 50 så måste den väga mer än 175 kg. Detta gäller t.o.m. hela 2018
 
kawa er6 och yama mt-07 är riktigt lättkörda
 
Hur är det med Suzuki Bandit 600 eller Honda Hornet 600? Försöker komma undan så billigt som möjligt :D
 
Last edited:
Som jag fattar det är vikten oviktig om effekten ligger mellan 40 och 50kW, över 50 så måste den väga mer än 175 kg. Detta gäller t.o.m. hela 2018

"Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW"

Står inte att den måste väga över 175kg om effekten är över 50 kW.
Däremot när övergångsregeln försvinner så måste den möta den nya minimum vikten och effekten.
 
Hur är det med Suzuki Bandit 600 eller Honda Hornet 600? Försöker komma undan så billigt som möjligt :D

Har inte dubbelkollat att de uppfyller kraven på minst 595cc och 40kW.
Men gör de det så ska det vara lämpliga alternativ.
 
Hur är det med Suzuki Bandit 600 eller Honda Hornet 600? Försöker komma undan så billigt som möjligt :D
Körde upp på hornet 600, skolan hade såna, mycket bra hoj för proven.
Uppfyllet kraven på minst 595cc och 40kW. Årsmodellen skolan hade låg kring 100hk.
 
Körde nyss upp med min KTM 690 Duke som har 50kw och väger 160kg. Inspektören kollade på regbeviset och sa: Aa juste det är en övergångsregel.

Jag tyckte Duken gick utmärkt att köra upp med pga att den är lätt svängd med liten vänd radie och att den är lätt. Men se till att du är van vid den hoj du ska köra med
 
Körde nyss upp med min KTM 690 Duke som har 50kw och väger 160kg. Inspektören kollade på regbeviset och sa: Aa juste det är en övergångsregel.

Jag tyckte Duken gick utmärkt att köra upp med pga att den är lätt svängd med liten vänd radie och att den är lätt. Men se till att du är van vid den hoj du ska köra med

Den passar mig bra, ska nog satsa på en sån, tack!
 
Genomförde uppkörningen på en Street Triple, oerhört tacksam hoj för ändamålet. Var faktiskt förbi konbanan häromdagen med RC8:an och testade krypkörningen. Var efteråt väldigt tacksam att jag inte körde upp med den :D
 
Beror nog lite på hur nitisk provförättare man har också. Den jag fick sa att man ska såklart hålla sig så gott det bara går inom linjerna men har man fullt styrutslag så är det ju inte så mycket mer man kan göra, hojen som också sätter begränsningar.
 
Jag skulle säga 100% en Honda Africa twin lite lätt nerdrevad för bättre krypmöjligheter. Även ovan nämnda bmw gs av valfri generation skulle vara bra, har haft r1100gs r1150gs och r1200gs men affen med sitt 21" framhjul är klart stabilast vid krypkörning och mest lik en endurohoj i hur den beter sig dessutom lite lagom motor, GS´en är rätt brutal om man vrider på reser sig direkt på 1,an om du inte är försiktig, lättare att göra ett misstag samt kanske lite för mycket motor och för bra bromsar som förstahoj, med det menar jag att den har antidykgaffel och bromsar som låter dig ta i hur mycket som helst även mitt i en kurva så du kommer luras att tro att du är bättre förare än du är och våga köra fortare än du igentligen klarar. Börja på en mindre vass och mindre avancerad mc och lär dig få känsla för hur mycket man kan bromsa, lägga ner osv. Det kommer löna sig i längden. Och alla hojar går att busa med det behövs inga 150hk :tummenupp

26844511182_f3a9cb7c1c_o.jpgwheelie.jpgIMG_20140123_000001.jpgbulten.jpgBAE_9851.jpgwheelie2.jpg100_0901.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top