kW ej angett i registreringsbeviset. Får jag köra upp med hojen???

TriumphDude

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
1979, Triumph Bonneville
Fick lite småpanik här när jag lusläste kraven på motorcykel vid uppkörning för A behörighet:


..en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.

..Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.


Min gamla Triumph är på 744cm3 och väger mer än 175 kg men nån effekt står inte angett i registreringsbeviset! Jag tror T140e har runt 49 hk original vilket inte räcker till. Min är lite moddad och ligger nog närmare 55-60 hk som ger ungefär 40-41kW.

Kommer gubben på uppkörningen att såga mig direkt och säga åt mig att åka hem eller kan jag ta det lugnt? Nån som har nån erfarenhet av detta? Uppkörning är på lördag :3freak
 
Hade jag varit dig hade jag genast ringt trafikverket ist för att lite på vad folk här säger. Tror tom att det kan bli bekymmer med tanke på att de säkerligen går efter vad hojen har original...
 
När/om du kör upp, påpeka INTE att hojen är trimmad, för allt som inte står i registret är egentligen inte okej :tungan
 
Tack för svaren grabbar! Klart man gör det . Föredrar faktiskt den på lågfartsbanan framför en 2017 Yamaha mt07 som de hade på körskolan ????
 
TS skriver
..en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.

..Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Den övergångregeln gäller inte TS efter som den gäller
motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175kg OCH lägre effekt än 50kW (dock minst 40kW)
skulle reglen gälla dig skulle det stå
motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175kg ELLER lägre effekt än 50kW (dock minst 40kW) till och med .....

OBS jag har bara utttalat mig om formuleringarna ovan.

Vad jag förstår kom regeln ovan till för att inte direkt såga alla MC-skolor med KTM 690 hojar som MC för att öva på och klara uppkörningen för A-kortet på.
 
Last edited:
TS skriver


Den övergångregeln gäller inte TS efter som den gäller
motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175kg OCH lägre effekt än 50kW (dock minst 40kW)
skulle reglen gälla dig skulle det stå
motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175kg ELLER lägre effekt än 50kW (dock minst 40kW) till och med .....

OBS jag har bara utttalat mig om formuleringarna ovan.

Vad jag förstår kom regeln ovan till för att inte direkt såga alla MC-skolor med KTM 690 hojar som MC för att öva på och klara uppkörningen för A-kortet på.

Tack för ditt resonemang. Låter ju vettigt. Tolkar jag dig rätt så kan jag köra med min hoj då den väger över 175kg och då gäller inte 40kW kravet. Hoppas Trafikverket gör samma tolkning!
 
Min tolkning: T.o.m. 2018-12-31 får hojen väga vad f-n den vill, men den måste ha minst 40 kW.
 
Tyvärr spricker det nog på kravet om 40 kw hursomhelst, om inte körprovsförrättaren struntar i att någon effekt inte är angiven på reg-beviset.
 
Jag gick in på
http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/
och där står
Tekniska krav på motorcykeln
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3

Så det är bara att konstatera att din Triumph inte uppfyller kravet.
Det som hindrar dig att köra upp med din Triumph är att den inte uppfyller kravet på minst 50kW motoreffekt.

Du kan inte tillämpa undantagsregeln som kommit till för KTM 690 eftersom Triumphen har en tjänstevikt över 175kg, Och en motoreffekt under 40kW. Ingen Kåtte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Bonneville_T140

Med uppkörning nu på lördag 13 maj blir det att ordna en annan hoj.
Kontakta MC-skola ?
MC-skolor har hojar lämpliga för uppkörning på.
 
Last edited:
Jag gick in på
http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/
och där står


Så det är bara att konstatera att din Triumph inte uppfyller kravet.
Det som hindrar dig att köra upp med din Triumph är att den inte uppfyller kravet på minst 50kW motoreffekt.

Du kan inte tillämpa undantagsregeln som kommit till för KTM 690 eftersom Triumphen har en tjänstevikt över 175kg, Och en motoreffekt under 40kW. Ingen Kåtte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Bonneville_T140

Med uppkörning nu på lördag 13 maj blir det att ordna en annan hoj.
Kontakta MC-skola ?
MC-skolor har hojar lämpliga för uppkörning på.

Jag lyckades få tag i en NC 750 X på Honda-Center i Vänersborg (jag ska köra upp där) då det verkar omöjligt att få tag i en MC i Gbg för tillfället. De har egentligen ingen uthyrning men fixar det åt mig tills på lördag. Grym kundservice!!
Nu ska det tas MC-kort!!:D
 
Last edited:
En uppkörning är en uppkörning, vare sig hojen är helfordonsgodkänd eller inte.

Okej, den hojen gick ju inte köra upp med pga effekt/vikt och TS har fått tag i en hoj av en
handlare som fattar kundservice på en högre nivå än många andra, grattis TS och lycka till.

Angående helfordonsgodkänd, hade hojen varit ok vikt/effekt och han gjort ändringar på den
så hade det inte spelat nån roll, han hade fått köra upp på den iallafall just pga att den inte är
helfordonsgodkänd.
 
Okej, den hojen gick ju inte köra upp med pga effekt/vikt och TS har fått tag i en hoj av en
handlare som fattar kundservice på en högre nivå än många andra, grattis TS och lycka till.

Angående helfordonsgodkänd, hade hojen varit ok vikt/effekt och han gjort ändringar på den
så hade det inte spelat nån roll, han hade fått köra upp på den iallafall just pga att den inte är
helfordonsgodkänd.

Om ni undrar: Svaret från Trafikverkets kundservice var lite luddigt. Citat:

"Vi måste kunna identifiera både Mc-n och vilka värden som gäller för fordonet.
Om inte så är fordonet ”inte lämpligt för Körprov”. Du kommer att bli avvisad och måste boka ny tid och betala ny avgift.
Antingen kan du skaffa en annan mc eller avboka din körtid."

Samt:

"Rekommenderar starkt att du antingen avbokar ditt prov (senast 24 h före prov) eller letar upp en annan mc.
Anvisningarna för Körprov är tydliga på den punkten. TSFS 2015:15 m fl
http://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/
http://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/"

När jag däremot kommer till uppkörningen säger provförrättaren att han ju ej heller kan bevisa att effekten är under 40kW då han går på registreringsbeviset och tycker att jag kan använda min MC.

Men regn och allmänt ruskigt väder gör att jag väljer NC 750´n med ABS ändå. Och det gick bra =D

Ses ute på vägarna!!! :rock:rock:rock:rock
 
Om ni undrar: Svaret från Trafikverkets kundservice var lite luddigt. Citat:

"Vi måste kunna identifiera både Mc-n och vilka värden som gäller för fordonet.
Om inte så är fordonet ”inte lämpligt för Körprov”. Du kommer att bli avvisad och måste boka ny tid och betala ny avgift.
Antingen kan du skaffa en annan mc eller avboka din körtid."

Samt:

"Rekommenderar starkt att du antingen avbokar ditt prov (senast 24 h före prov) eller letar upp en annan mc.
Anvisningarna för Körprov är tydliga på den punkten. TSFS 2015:15 m fl
http://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/
http://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/"

När jag däremot kommer till uppkörningen säger provförrättaren att han ju ej heller kan bevisa att effekten är under 40kW då han går på registreringsbeviset och tycker att jag kan använda min MC.

Men regn och allmänt ruskigt väder gör att jag väljer NC 750´n med ABS ändå. Och det gick bra =D

Ses ute på vägarna!!! :rock:rock:rock:rock

Tycker att svaret du fick var glasklart, att om du inte kan påvisa 40kW eller högre i reg bevis så kan du hälsa hem. Men nu löste det sig för dig iaf, gratulerar till KK!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top