Val d´Isère 15/1-05

ÅTERIGEN. Någon som har tips på hur man kan slipa kanterna själv? Blir det bra? Hur går man tillväga?

hållundan skrev:
Som Heinrich säger. Finns massa att göra. La Garage var rätt stort och najs uteställe. Finns säkert kvar, finns säkert fler för den delen också.

Southbar var riktigt najs. Dumt att slå huvudet i snedtaket som var överallt bara. Donken funkar, dom är dock värdelösa på engelska precis som alla andra fransoser... Ketchup kostar extra samtidigt som majonnäs är gratis.

Annars är det som nämndes tidigare i tråden, Les Grandes Montets som erbjuder den bästa åkningen. Brevénts toppstation är dock väldigt fin. Kan du så åk "Le valle blanche" eller det stavas (franska är inte min grej). Ett åk som ska vara helt outstanding. Åkte det ej när jag var nere p.g.a. dåligt med snö. Pistguiden, tåjärn och lite knalla, sen är det ett kalasåk på nån timme eller tre... Rekommenderas...

MiKKE, var ska ni bo? Vilka åker ni med?
Vi åker med UCPA så det är buss ner och sen bo i typ vandrarhem. Tror det låg nästan mitt i citty.

Tackar hållundan och Heinrich för tippsen :tummenupp

hållundan skrev:
ÅTERIGEN. Någon som har tips på hur man kan slipa kanterna själv? Blir det bra? Hur går man tillväga?
Är det 90 graders Kanter eller är det mindre. Dom nyare är vell ca 84 eller nåt?

90 graders kanter är inga problem att slipa själv. Bara att ta en vanlig fill och ha den i 90 graders vinkel och slippa. Eller köpa en fil till det. det finns på dom flesta sportbutiker för runt 100-150:-
Jag tycker att det duger med det.

Om det är mindre vinkel så vet jag inte hura man gör på bästa sätt själv. Jag har mindre vinkel på min bräda jag har nu. Jag kommer lämna in den på slipning när det behövs. Så görs det i maskin och så blir det bra. är inte så välldigt dyrt heller.

Johanjulgran skrev:
Jag och MikkE åker till chamonix den 21/1. Har ni några bra tipps på vad man kan göra där efter skidåkningen??
Tja, inte kan man ragga brudar i någon större utsträckning i a f. Nästan uteslutande snubbar som åker dit.

Hyr guide så hittar de schysst snö och du slipper trilla ner i någon glaciärspricka. Åk valleé blanche om förhållandena tillåter.

Hållundan, längst upp i Val d'Iseredalen så finns det mycket rolig skogsskidåkning, dessutom mindre trängsel.

Ett problem med Frankrike är att det finns så många off-piståkare så orört puder varar inte länge. Det gäller att hålla sig framme.

Masonit skrev:
Jepp, Valdísere den 15:e åker från Sturup. Dåligt med snö. :gnissla

\Masonit
Brukar oftast komma snö i mitten av januari, så oroa dig inte. Rätt som det är står du där med midjedjupt puder. :tummenupp

Ballt!
Jag ska till Chamonix den 21a, framme den 22a. Bara 28,5 timmars bussresa :)

Ska bli så jävla kul, har dock ingen erfarenhet av Alperna. Blir första gången för mig!!

edit: Johan har redan skrivit. Men glad är jag ändå! Wouhou!

*Lägger Poco Loco på minnet*

Last edited:
Masonit skrev:
Jepp, Valdísere den 15:e åker från Sturup. Dåligt med snö. :gnissla

\Masonit
Najs!!! Jag ska ta med min SHtröja då... Kanske ses där nere.

Vilka reser ni med? Var ska ni bo?

Vi åker med Langleytravel och bor på Hotell Dolomites.

Johanjulgran skrev:
Är det 90 graders Kanter eller är det mindre. Dom nyare är vell ca 84 eller nåt?

90 graders kanter är inga problem att slipa själv. Bara att ta en vanlig fill och ha den i 90 graders vinkel och slippa. Eller köpa en fil till det. det finns på dom flesta sportbutiker för runt 100-150:-
Jag tycker att det duger med det.

Om det är mindre vinkel så vet jag inte hura man gör på bästa sätt själv. Jag har mindre vinkel på min bräda jag har nu. Jag kommer lämna in den på slipning när det behövs. Så görs det i maskin och så blir det bra. är inte så välldigt dyrt heller.
Jag vetefan va det är för kanter... Värsta mumbojumbobrädan som jag har...

Har lite prylar hemma jag ska testa med. Funkar inte det får la nån fransman gulla lite med kanterna där nere ;)

MikkE skrev:
Ballt!
Jag ska till Chamonix den 21a, framme den 22a. Bara 28,5 timmars bussresa :)

Ska bli så jävla kul, har dock ingen erfarenhet av Alperna. Blir första gången för mig!!

edit: Johan har redan skrivit. Men glad är jag ändå! Wouhou!

*Lägger Poco Loco på minnet*
Du kommer att fastna. Jag har vart i alperna 3 gånger tror jag det är. Blir 4e nu. Det är ett gift, du vill inte åka nån annanstans efteråt. Okej, whistler kanske lockar lite, men ändå... Naturupplevelsen är helt underbar.

Nä, att resa till alperna är helt underbart...

hållundan skrev:
Du kommer att fastna. Jag har vart i alperna 3 gånger tror jag det är. Blir 4e nu. Det är ett gift, du vill inte åka nån annanstans efteråt. Okej, whistler kanske lockar lite, men ändå... Naturupplevelsen är helt underbar.

Nä, att resa till alperna är helt underbart...
Precis vad jag också tror. Jag älskar fjällen och kan bara tänka mig alperna! :drool

MikkE skrev:
Precis vad jag också tror. Jag älskar fjällen och kan bara tänka mig alperna! :drool
Fjällen är små små kullar i jämförelse. Alla mina polare tycker att jag gnäller för mycket när vi åker till svenska fjällen. Man saknar en stor del av naturen i Sverige. Även om Åre och Riksgränsen/Björkis funkar bra.

Det är så sjukt tråkigt att åka lift mer än själva utförsåkningen. I Sverige kan man indirekt förstå att liftkorten kostar skjortan då man faktiskt tillbringar mer tid i liften än i pisten (för någon vidare jättebra offpist hittar man ju inte :tungan). Jag lovar att du inte blir besviken på Chamonix.

DorfGastein '03 - Knödel '03 - Dunken '03

Last edited:
Har man tråkit i lifen är det bara att börja trixa lite, OM det nu är ankarlift. Åka baklänges, krypa ihop till en bulle och försöka att inte synas, skrika till varandra, osv.
Sittlift däremot kan ju diskuteras. Det enda man kan göra är att garva på någon som vurpat.

MikkE skrev:
Har man tråkit i lifen är det bara att börja trixa lite, OM det nu är ankarlift. Åka baklänges, krypa ihop till en bulle och försöka att inte synas, skrika till varandra, osv.
Sittlift däremot kan ju diskuteras. Det enda man kan göra är att garva på någon som vurpat.
Du kommer garanterat åka mer gondol än någon annan lift i Chamonix. Det är rätt gött. :) Där kan man fula sig, vara bakis, filma roliga grejer, skratta åt fransmän, dricka sprit och slappa... Svingött ;)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D