Val av VINTERhoj, valet och kvalet...

Husqvarna TE 450

Jag har tänkt rasta en Husqvarna TE 450 vintern igenom som pendlar-mc i Stockholm. Oklart hur kul det kommer att bli med alla oljebyten osv...:näsblod

...hur som helst, det ska bli intressant att se hur bra det går att köra. Det blir min första vinter på motorcykel.
 
Jag har kört 3 "hel" säsonger, den sista var förra vintern. :yoparty

1a säsongen på en xt400 -82 (Det var 1989!!!)
2a säsongen på en TT350 -87 (07-08)
3e säsongen på en xr600r -93 (08-09)

Här i Göteborg blir det ju inte kallt så ofta vintertid, mestadels ligger väl temperaturen mellan -3 och +5 och då funkar det utmärkt med mc. Jag blev riktigt förvånad ibland över hur mycket det gick att leka med framför allt den lite motorstarkare XR:en. Bakhjulsåka och rejäla nedlägg i rondeller hörde till vardagen förra vintern...

Vinteråka är skitkul och rekommenderas "varmt" :banana
 
som tidigare nämnt man har ju fan kört skoter i -35 bävermuffar på och inget kan stoppa er :D
 
Glömde, åktips; Roslagsrondellen, med Norrtull i ryggen, temperatur - 5 grader, lite snöslask, hastighet ca 45 km/h in i rondellen, ställ upp, balansera med gasen och det ger ett otroligt ballongställ ut på Roslagsvägen, och ja, det finns en extra högerfil för MC, den är bara inte markerad, och ja, du kommer att köra om bilarna, med ställ... :yoparty
 
Kommer troligen köra med rimfrost i skägget denna vinter också, säljer min XT660X till förmån för en XT660R.....skottsäkra maskiner med hyffsat tryck i!
 
Kommer troligen köra med rimfrost i skägget denna vinter också, säljer min XT660X till förmån för en XT660R.....skottsäkra maskiner med hyffsat tryck i!

Varför inte bara köpa kompletta vinterhjul istället? Det är rätt praktiskt att ha vinter och sommarhjul så att det är enkelt att byta.
 
Nej, det finns inga regler för vare sig antal eller längd på dubben men kommer du med 5 cm långa isracingdubbar så kan nog fordonet klassas som farligt...

Så att parka utanför donken på Sveavägen med isracingdubb skulle kanske inte uppskattas av farbror blå? :lol

Nä, tänkte närmast på om det finns något krav på vinterdäck för motorcyklar, dvs. om man måste ha vinteranpassade däck på hojen för att få köra vintertid?
 
Sant....men jag kommer köpa mig en KTM 690 som sommarnöje, samt en sliten 660R som vinterhoj....enklast, en hoj tar mkt stryk i saltslasket!

Låter förnuftigt, ses på vintervägen! Passar på att tipsa om att det är rätt skoj att ta en sväng på isen, Brunnsviken är fin i hundra knyck med vilt spinnande bakhjul och snön som en plym bakom.
 
ni som kört vinter ett tag.
när byter ni till dubbdäck?
känns som att det redan nu är halt på mornarna.
har gått i samma tankar som TS,
men funderar just nu mest på hur det är att köra i stan när det är halt ute.
om något oförutsett nu skulle hända...
 
ni som kört vinter ett tag.
när byter ni till dubbdäck?
känns som att det redan nu är halt på mornarna.
har gått i samma tankar som TS,
men funderar just nu mest på hur det är att köra i stan när det är halt ute.
om något oförutsett nu skulle hända...

Hur långt är ett snöre?

Det beror väl främst på vilken sorts "vinterdäck" du ska använda.
 
he ä ba åk! Det är skitkul, lycka till. Jag har kört tre säsonger. Här är några tips:


kläder:

för ca tjugofem minuter vinterkörning:

Buff (gärna en polar-buff med fleece)

mc-jacka + foder + "vanliga kläder" typ tröja + t shirt

handskar, under +5 grader, kör med tumvantar av slalommodell. över fem grader funkar fingervantar av slalommodell.

Mc byxor i goretex med jeans under (eller foder), utanpå det ett par tunna regnbyxor(av oviktig kvalitet, typ 200 kr, de kommer du att slänga efter en säsong, de skyddar dina mc-brallor och värmer lite).

Skor: Vanliga mc stövlar i skinn med goretex membran. Fetta in dem så håller de.

hoj:
inga hojar är gjorda för vinteråkning. Köp skyddsolja på biltema och spraya lite här och var på metalldelar. Ta isär blockkontakter och fetta in.

Har du möjlighet att tvätta en gång i veckan är det kanon, helst med kallt vatten.

Xt600/660 är en smidig vinterhoj, men det finns fler. Jag föredrar en lätt hoj.

däck
mc-proffsen har bildubbade endurodäck cheng shin för ca 1800 spänn st.

körtips/att tänka på;
det är svårt att inte sladda/spinna när man kör sakta, men väggreppet blir bättre när farten ökar.

Bromssträckan blir naturligtvis längre på vintern. I kurvor, kör med ställ eller var beredd på ställ i kurvorna. Lägg ned hojen lite, rak överkropp och mjuk ledad höft.

sikt;
snöblandat regn är värst. Visiret kladdar igen och allt man ser är blurriga baklysen. Undvik motorvägarna och kör småvägar om möjligt.

Edit:
Förvara hojen under ett mc-kapell så klarar den bättre att stå ute. Sätt alltid ett skydd över tändningslåset (en liten sanitetspåse är både snyggt och funkar bra)

ha alltid treliters plastpåsar typ vanlig fryspåse i fickan. Ifall nåt fryser ihop, fyll en sådan med varmvatten och lägg på det frysta stället.

eller lämna hojen hemma! Hahahahaha
 
Jag körde atv förra vintern, jävligt kul och billigt. Relativt säkert med tanke på att det är 4 hjul endå:) Parkering går alltid hitta på dom tomma mc-platserna eller nån snödriva där bilarna inte kommer upp;)

Det jobbiga är när batteriet tappar kraft och det ska rullas igång på blank is.. Eller som det står, kylan. Och vajrar som fryser ihop..

Men med breställ på rakorna var det då värt det:D

Grym idé, hade inte ägnat en tanke på ATV tills jag såg ditt inlägg! Vad är det för märke & modell på den du körde? Vad lade du för slant för en sån o har du några tips efter 1 säsong?
 
det finns ju faktiskt en orsak till att mc-buden åker xt660 året runt. med bra vinterdäck på xt så funkar det hur bra som helst.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top