Val av videokamera???

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har funderat länge på att skaffa mig en videokamera, och det verkar som ju längre jag väntar ju svårare blir det att välja.

Hade tänkt att filma lite i allmänhet, men action i synnerhet.
De vill säga skidåkning, cykling och hojåkning i både skogen, på vägen och rr-bana. Så jag måste kunna koppla till en extern lins (hjälmkamera).

Men vad ska man tänka på, och vilket format ska man filma i?
Megapixlar hit och dit? DVD? Mini DV?

Ja, kort och gott vad tycker ni?

Jag är fan av panasonic, deras kameror med 3CCD är ruskigt fina och inte spec dyra.

Ang, DV eller DVD.
DV banden är vanligare, billigare och rymmer 60min.
DVD: Dyrare, (59kr/skiva) rymmer 30min, de 60min som finns kräver att man vänder på skivan (alltså 30min/sida). Ska du spela in i skakig miljö borde ju DV banden vara stabilare än en skiva som studsar omkring.

Megapixel gäller ENBART och inget annat snapshot, dvs stillbilder. Vissa kameror har funktionen att du även kan ta kort med dem.

Generellt gäller PAL upplösning på Digital videokameror även om vissa HDDV har börjat komma (SONY) men dessa kostar flis och kräver speciella HDDV-band.

Canon fick kritik i ngt test för mindre bra bildkvalitet. Sony låg i topp.

De testade flera olika modeller från olika märken, 2 - 3 sony och 2 canon bla. Tror tidningen var Rateko (branchtidning för hemelektonik-butiker)

Jag tror att kamera med hårddisk är ett bra kort att köra på. Mini-DV har sån jävla sunkig interface när man ska lägga över det i dator. Hopplöst.

Firewirekabel - sen videofångar program? Tex: Win Moviemaker som redan ligger installerat i XP...

Även dem med hdd kräver firewire..

Firewirekabel - sen videofångar program? Tex: Win Moviemaker som redan ligger installerat i XP...

Även dem med hdd kräver firewire..

Jo, men hur bra funkar det? Inte så värst. Laggar som ett helvete. Plus all denna spolning. Det funkar, men det kunde varit mycket bättre. Min DV pajade plötsligt utan anledning efter kanske 10 timmars filmning. Min nästa blir tveklöst en med hårddisk. Bara lägga över som med flyttbar disk. Pang, bom.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...