Val av tändstift?

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
ZX7R-TIC
Ska byta stift i min zx7r turbo nu till våren. tänkte höra lite om man bör ha några speciella stift eller om det bara är att köpa dom som är till zx7r hos mc-handlaren?

turbo = varmare luft in i cylindrarna = högre förbränningstemp

skulle nog tagit snäppet kallare stift (högre siffra på ngk) än orginal :)

Det man BÖR ha är rätt stift dvs. det tillverkaren rekomenderar, finns inget att vinna på att laborera med stiften i en standardmotor.:D

jo men nu är ju inte min motor riktigt standard:tungan

En zx7r har väl 11.5:1 i kompression och när du kompsänker till 8:1 kan du ladda ca 0.8 bar för att komma upp samma dynamiska/effektiva kompression. Dvs, du ska använda samma stift som originalet - MEN... iom att du turboladdar med en mycket fetare bränsleblandning än originalet kommer ditt stift att gå kallare än originalet så egentligen borde du köra med ett snäpp varmare stift.

En zx7r har väl 11.5:1 i kompression och när du kompsänker till 8:1 kan du ladda ca 0.8 bar för att komma upp samma dynamiska/effektiva kompression. Dvs, du ska använda samma stift som originalet - MEN... iom att du turboladdar med en mycket fetare bränsleblandning än originalet kommer ditt stift att gå kallare än originalet så egentligen borde du köra med ett snäpp varmare stift.

ja där sa du nått.
tack för hjälpen:)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back