Val av supermotard!

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Tjena

Då har man sommarjobbat och har ca ett halvår kvar tills man fyller 18 och får börja köra riktig motard, men frågan är vilken modell?

Jag är inte allt för kräsen när det gäller underhåll och kan gladeligen byta olja och ställa in ventiler så ofta som det behövs. Jag har skruvat 2-taktare sedan 14 års ålder så "grund meckandet" har jag väl på grej, men jag har aldrig haft upp en 4-taktar hojmotor:va. Har däremot skruvat volvo motorer i ca 1½ år så jag förstår utmärkt hur 4-taktare fungerar:tummenupp, men har som sagt inte haft upp fyrtaktar hojar förutom inet bilder och youtube.

Så vad ska man välja riktigt? Har ca 5500€ (~55000kr) att lägga ner.
Har kört en kompis husaberg 650a och den effekten räcker gott och väl för mej som är nybörjare!

/Filip

För 5500EUR får man en ganska fin motard, 690 borde väl va ganska lagom. Får du åka lite mer än skruva ;)

En KTM 690 är ett utmärkt val, bra med klös i motorn och du behöver inte spendera helgerna i garaget heller!

Skickat via Tapatalk 2

Crf450r HM jag är nybörjare och den levererar tillräckligt för mig :) Honda är ju Honda så inte möe meck :)

Crf450r HM jag är nybörjare och den levererar tillräckligt för mig :) Honda är ju Honda så inte möe meck :)

Inte mycke meck med en crf450? Är det inte kolv och ventilbyte typ var 50:e timma på den :confused:

Håller med Hultqvist, har hört att Hondan kräver rätt mycket underhåll.

Tack för alla svar iallafall! Ska se lite med 690an eftersom den (allt) är dyrare på finska marknaden och ska jag köpa från sverige så får jag betala moms på ca 1000-2000 euro beroende på hoj :/

Med god tur kan man få en bra lc4 03-06 för under 5500€, fordon är _väldigt_ mycket dyrare i Finland...

640 finns det massor av på finska marknaden, 625 några stycken och 660 väldigt få... Jag köpte en 640 i våras och kommer köpa en FCR i höst ännu för blev lite trött på gasresponsen redan ;)

Har faktiskt testkört en 625a, tyckte den kändes lite klumpig. Lutar kanske mot en 525/530a, får ta med min polare som jobbar som mekaniker och visa igenom kolvbyte etc. en gång så fixar jag det själv nästa gång :)

Vill minnas när jag hade en dylik pjäs att det var oljebyte var 5:e timma och olja/filter var 10:e + att kolven skulle inspekteras efter 15 timmar ^^

/ D

Husqvarna 511 eller KTM EXC 525 är roliga maskiner och jag hade valt nån av dom. Snygga dessutom! :)

Dock så vet jag inte vad dom står i för pris i finland men vet att det är dyrt där.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025