Val av racebuss.

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Hej på er vet att frågan varit uppe tidigare med nu med en lite ny vinkling. Jag behöver en racebuss som kan dra ordentligt.
Den ska ta två stora hojar +packning men ändå ha en lite bodel i cupen typ 1m + loft över hojarna.

Mitt krav är att bussen ska vara godkännd att dra min2500kg släpvagn efter.

Detta gör att Sprinter/LT 35(crafter) går bort. Annars hade de verkat vettiga Får bara dra 2000kg vad jag har sett. Har hittat en crafter med annan bakaxel som verkade få dra 3500kg men det var en -12 och lite utanför min budget....

Movano/interstar/master får dra 2500kg men deras växellådor verkar ju inte ens hålla för bara bilen och lite tung lastning, Flera verkar få byta låda på dem redan efter 10.000mil.

Boxer/jumper/ducato verkar ju också ha problem med växellådor som rasar.

Så kvar verkar endast finnas Iveco.. Har surfat runt lite och ser att det som verkar vara den stora bristen med dem är återförsäljare/verkstäder. De verkar hålla för ordentlig användning och ok motståndskraftiga mot rost.

Någon som har erfarenhet av Iveco? prisklass/ årsmodell 50-60tusen 02-05 någonting.

Tacksam för synpunkter från er med erfarenhet.

/ MVH Micke Andersson
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Iveco klarar sig inte bättre från rost än ducato, jumper mfl. Har haft båda modellerna och dom var lika illa men på olika ställen. Ivecon är dessutom kända för urusla bakromsar, bromsoken bak rostar sönder och måste bytas med några års mellanrum men det vet Iveco om tydligen så oken är rätt billiga.
Har haft en Sprinter också och den var bättre men hade många fickor som samlade på sig salt och skit och sen kom rost som ett brev på posten.

Min erfarenhet säger att alla italienska chassien du nämnde är de sämre när det gäller rostmotstånd om man utsätter dom för vägsalt.

Det är rätt sällsynt med drag som får dra över 2000 för det krävs särskilda intyg och så hänger det självklart ihop med konstruktionen på chassie och axlar m.m.

//Nitrous
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Movano/interstar/master växellådorna fixades till 2005. Så från där är dom bättre än innan.

Boxer/jumper/ducato har för dålig oljesmörning vid lågt varvtal på 5:an. Kommer inte ihåg vilket varvtal man inte bör gå under för att tappa tryck. Någon annan kanske kan. Kan man den så kan man nog se till att förlänga livstiden på den och inte göra misstaget att ha för lågt varv på den växeln.

Några -punkter med Iveco som jag kommer på nu är hög bränsleförbrukning och hög lasthöjd.
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Tack ska ni ha jag väljer gärna en sprinter/lt 35 om det är möjlig. Även om de rosta, gör ju alla bussar som inter är tvättade på 10år.... Men de har ju mycket delar att få tag i och verkar väldigt driftsäkra!
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Iveco klarar sig inte bättre från rost än ducato, jumper mfl. Har haft båda modellerna och dom var lika illa men på olika ställen. Ivecon är dessutom kända för urusla bakromsar, bromsoken bak rostar sönder och måste bytas med några års mellanrum men det vet Iveco om tydligen så oken är rätt billiga.
Har haft en Sprinter också och den var bättre men hade många fickor som samlade på sig salt och skit och sen kom rost som ett brev på posten.

Min erfarenhet säger att alla italienska chassien du nämnde är de sämre när det gäller rostmotstånd om man utsätter dom för vägsalt.

Det är rätt sällsynt med drag som får dra över 2000 för det krävs särskilda intyg och så hänger det självklart ihop med konstruktionen på chassie och axlar m.m.

//Nitrous

Kalla mig dum men jag är fortfarande lite sugen på Ivecon. (04-06 någonting) Antar att det både är bra och an... men all skyddsplast kring. Skyddar lite med det lär ju gro rost fin därunder. Oken hoppas jag klarar sig bättre då den bara kommer att gå sommartid. Men det kan ju iofs strula ändå. Har du lite koll på var rosten brukar komma på dem och om det är något annat man ska känna till. De verkar ju ändå vara rätt driftsäkra (för att komma från Rossis hemland) ;)

/ MVH Micke
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Sprinter/LT är finfina grejor. "Min" har gått 30000 mil, men visar inga trötthetstecken maskinellt. AC-n och stora delar av karossplåten är lite trötta, men det är ändå bara lyx.

Edit: Den gillar att äta bromsskivor fram och att glappa i styrväxeln, förvisso. Men den går fort som fan, toppar 176 eller nåt enligt GPS så man kan marscha 139 km/h utan bekymmer.
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
Vi körde en Iveco från 2005, riktigt nöjda. vi har även ett gäng iveco på jobbet och har inget att klaga på.

Vår buss va 3m hög med takräcke, vägde 4,5ton. Tog ca 1,3 liter milen om man körde i 130-140 km/h det tycker jag är riktigt bra. Hängde man båten efter som väger ytterliggare 2 ton så tog den 1,5l/mil om man körde typ 110 km/h

Så jag köper nog en likadan nästa gång också.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Kalla mig dum men jag är fortfarande lite sugen på Ivecon. (04-06 någonting) Antar att det både är bra och an... men all skyddsplast kring. Skyddar lite med det lär ju gro rost fin därunder. Oken hoppas jag klarar sig bättre då den bara kommer att gå sommartid. Men det kan ju iofs strula ändå. Har du lite koll på var rosten brukar komma på dem och om det är något annat man ska känna till. De verkar ju ändå vara rätt driftsäkra (för att komma från Rossis hemland) ;)

/ MVH Micke

Vi var totalt sett nöjda med Ivecon och troligen skulle det bli en sån igen för att priset och utbudet är bättre jämnfört med Sprinter. Bromsoken är alltså känt och dom kostar inte mer än 1000:- st, priset är väl anledningent till kvalitén också :rolleyes: , men dom håller några år i stöten!

Finns bra utbud av Ivecos som är seriöst byggda om man söker på crossbuss, racebuss m.m.

Mattias, Sprinter motorn brukar klara sig till mellan 25-30k mil innan topplocket behöver renoveras. Om någon ägare före dig har fått renovera eller byta toppen så är det ingen fara för då är det en bättre än orginal förutsatt att dom inte tog en beggad topp och stoppade dig.

/Nitrous
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Låter bra. klarar man sig under 2 lite milen med så tungt lass så tycker jag det är helt ok. Sprinter/lt35 är nog riktigt bra de med. Hade inte hört att de också hade problm med topparna. Vet att Viton har varit dåliga där men visste inte att sprintern också hade en vag punkt där. Tycker att Ivecon är lite snyggare... Om nu en skåpbil av de formaten kan vara snygg??!! Tack ska ni ha för all into!

/MVH Micke
 

harmgc

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Malmö
Hoj
-
Hej, jag har haft 2 st Master varav den ena har haft dragvikt 3500 kg medans den andra fick bara dra 2000kg, så vissa av dom får dra mycket. Båda var från 2003.

Mvh Harmgc
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Vi är inne på vår andra Iveco Dayli nu på jobbet, Iof "lastbils skåp" men samma chassie.
Den första rullade 20k överlastade mil (ofta över5ton) med ett par hjulager ras och 2 bakaxlar som följd.
Nu har vi en 2010 som snart gått 4000 problemfria mil, bortsett från att man uppenbarligen bara har 3mil på sig att hitta en mack när soppalampan tänds.
Kan varmt rekomendera biturbo dieseln med euro5 miljöklass och ca200hk. marshar utan problem 150knyck med ett par ton i skåpet.
Vi drar även 2500kg släp med den lite nu och då, fungerar finfint.
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Vi är inne på vår andra Iveco Dayli nu på jobbet, Iof "lastbils skåp" men samma chassie.
Den första rullade 20k överlastade mil (ofta över5ton) med ett par hjulager ras och 2 bakaxlar som följd.
Nu har vi en 2010 som snart gått 4000 problemfria mil, bortsett från att man uppenbarligen bara har 3mil på sig att hitta en mack när soppalampan tänds.
Kan varmt rekomendera biturbo dieseln med euro5 miljöklass och ca200hk. marshar utan problem 150knyck med ett par ton i skåpet.
Vi drar även 2500kg släp med den lite nu och då, fungerar finfint.

Haha kan tänka mig att den går bra. Men vad tror du jag har för budget ;) Hade tänkt mig 160 hästars modellen från 05 eller liknande och satt i ett chip. Men kul att höra att de tål att dra med!
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top