Val av motorolja ???

Förutom då att vi helst undviker oljor med allt för stora viskositetsspann.
Så länge den har bra viskositetsindex, så spelar det väl ingen roll om den har ett brett viskositetsspann.

Det finns ju många mc-oljor som är tex 20w-50, men har ett sämre index än tex biltemas 5w-50.

Att välja en olja med ett mindre spann är väl inte alltid att föredra, om den har ett sämre index? Man är väl ändå ute efter en så viskositetsstabil olja som möjligt.
 
Så länge den har bra viskositetsindex, så spelar det väl ingen roll om den har ett brett viskositetsspann.

Det finns ju många mc-oljor som är tex 20w-50, men har ett sämre index än tex biltemas 5w-50.

Att välja en olja med ett mindre spann är väl inte alltid att föredra, om den har ett sämre index? Man är väl ändå ute efter en så viskositetsstabil olja som möjligt.

Njaeij, ine riktigt.
Viskositetsindex är ju inget egentligt kvalitetsmått i detta avseende, utan är ju ett index som beskriver ett mått på viskositetens temperaturberoende. Ju högre viskositetsindex är, desto mindre ändrar sig viskositeten vid temperaturändringar.

Det skall inte förväxlas med oljefilmens bärighet eller något annat.
Även om det såklart ÄR viktigt att oljans visko är stabil.

Men det åstadkommer man då helst genom att just låta bli att köpa oljor med vansinnesintervall som säg 0w-50 osv.

För visst går det att trolla rätt mycket, men inga konstgjorda egenskaper kommer gratis, och priset man får betala är att en sån olja inte är viskositetsstabil för evigt.
Denna förmåga avtar alltså vartefter VI-improverserna förbrukas.

Bättre då som sagt att köpa RÄTT olja från början.
D.v.s en olja som håller sig VI-stabil under HELA sin livslängd.

M.v.h
 
Ja, fast nu massuppfittade du mig.

Men min mening var, att till TS hoj, vilket det byttes olja i med extremt kort intervall, så skulle det fungera alldeles ypperligt med Biltemas 5w-50,
eftersom dess "multiviskositetsspann" skulle lugnt hålla ett gott index, under denna korta intervall som den skulle brukas.

Förövrigt håller den nästan samma index som Biltemas Mc-olja 10w-40 Racing, men med en högre kinematisk viskositet, vilket borde vara pasande till nämnd hoj.


Det finns även oljor som slår det mesta i viskositetsindex, även fast dom tom är 0w-40.
 
Snabbfråga. Har inte funderat något på det.

Har 6 liter Motul 300V 20/60 hemma. Vågar jag hälla det i ktm:n? Jag är lite rädd för att den är för tjock...
 
Den går bara vår/sommar så :)

Men det skall vara ok alltså?

Vad rekommenderas för olja av tillverkaren?

Rekommenderas tex en 10w-40, så blir det ganska rejäl skillnad i viskositet, mot din 20w-60. Exakt hur det kommer att påverka just din motor, kanske någon med mer erfarenhet av enstånkor bör svara på.
 
Lånar tråden då även jag är på jakt efter ny olja.
Tanken är att det i år ska bli lite mer bankörning och därmed antagligen lite tuffare körning än på gata.
Något spec man ska tänka på då?
Fler oljebyten kan jag tänka mig så klart. Men valet av olja?
Ska man köra med en typ vid bankörningen och sedan byta efter när det ska köras väg?
Eller det spelar ingen roll?

Och var köper man lämpligast olja?
Finns ju säkert ställen som är billigare än närmsta handlare? :)
 
Last edited:
http://www.afaab.se kan du köpa OKQ8's SBK Racing både på 1, 4 & 20L för ruskigt bra pris om man jämför med vad 1 & 4L kostar på deras stationer.
Fast du såg att det där va priser exklusive moms va? Dvs köper man 20L så blir det knappa 70kr/l, dvs bara tian billigare än Biltema tex. Visst, en slant på 20 liter, men ändå :)
 
Momsklubben gick jag ur för flera år sen, aldrig förstått syftet med den.

Några liter olja till hojen ligger inom förbrukning och spill! (Lite beroende på egen maskinpark)
D.v.s gratis! :tummenupp
 
Last edited:
Men vad kan man ha för billig olja till en supermotard när det är våtkoppling och när oljan ska bytas var 5:e timme.
 
Men vad kan man ha för billig olja till en supermotard när det är våtkoppling och när oljan ska bytas var 5:e timme.

Kort och snabbt!
En så bra olja som möjligt inom spec'arna som tillverkaren rekommenderar!
Billig? Det är upp till dej att bedöma!
Hur mycket mer kostar en "bättre" olja över en sommar! (mot en chansning och ev. motorrenovering!!)

Sedan beror det mycket på din körning. Bana eller lugnt tempo i vårsolen!

Välj väl..
 
Nu är jag inte nån expert o har inte heller nåt statistiskt underlag men..

Slår man i en bra halvsyntet märkesolja var 1000 mil vid gatkörning eller 500 mil om man plågar skiten ur den på bana så räcker det nog gott och väl till en sån harv.
Ducati motorernas självdestruerande egenskaper är troligen mindre beroende på täta oljebyten o kvalitetsolja än om man belastar dom fullt ut eller kör med marginal.
Har själv slagit itu ett par sådana o kan nog garantera att dom skulle varit mer behjälpta av lite lägre varv o mindre påslag än tätare oljbyten..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top