Val av motorcykel

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Hej
Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med valet av motorcykel.
Jag håller på att ta mc-kortet och då handlar det om ett så kallat mellankort.
Därmed letar jag efter en motorcykel som inte överskrider 25kw och gärna en relativt billig försäkring. Tåls även att säga att jag inte tänkt köra ostrypt.

Jag har surfat runt en del och läst rätt mycket och fått för mig att det är bättre med en original/lätt strypt 250 eller 125cc jämfört med en vrål strypt 1000cc, stämmer detta?

Mina funderingar ligger nu i om jag ska välja en 125 aprilia eller kanske någon supermotard 250. Tips välkomnas.
Undrar också vad försäkringspremien på de olika modellerna ligger på?

Tacksam för svar :)

Har hört nånting om ostrypta 125cc som tydligen ska vara rätt nära 25kw, stämmer detta och är det i så fall lagligt? Är dom registrerade som 25kw då?

Köp nåt som du kan köra grus med däruppe. Ni har säkert oändligt med grusvägar misstänker jag!

Har hört nånting om ostrypta 125cc som tydligen ska vara rätt nära 25kw, stämmer detta och är det i så fall lagligt? Är dom registrerade som 25kw då?

ja det stämmer, men du få inte köra upp på en 125:a.. kubiken måste överskrida 400, så det blir bra mkt roligare med tex en strypt 600cc

Du har ju en CBR600. Varför inte strypa den? Kit måste finnas på Honda. Det tillkommer registreringsbesiktning men det ordnas lätt.

Annars finns det många offroads som har billiga försäkringar och 25kW.

XT600, XT660, BMW F650 (mkt lätt att strypa, det finns ett extra spår för gaswiren så att den inte ger fullt spjäll)

På BMW hemsida hittar du länkar till den billiga märkesförsäkringen. Bilsport och MC har billigast till Yamaha. Honda har märkesförsäkring via IF.

Yamaha MT-03 låter perfekt för dig.

mt03vit.jpg

Precis som XT så strypts den bara genom att begränsa hur mycket man kan gasa. Massa intressanta lösningar och trevlig prislapp

ja det stämmer, men du få inte köra upp på en 125:a.. kubiken måste överskrida 400, så det blir bra mkt roligare med tex en strypt 600cc

men uppkörningen löser sig med en annan hoj.
Är inte en försäkring på en 125cc billigare då också?
Och då krävs det väl oftast en omregistrering eftersom dom flesta 125cc är 11kw?:va

Du skriver inget om vilken budget du har, eller om din körstil.

För min del blev det en GS500E -89, vilket var kanon då den gick att klassiker
försäkra och var billig i inköp. Dessutom ligger den ganska nära 25kw orginal,
jag tappar bara den sista toppen på effektregistret. Så den går väldigt bra strypt också. Det enda jag kan klaga på är att fotpinnarna sitter för långt ner så de tenderar att ta i marken... dvs. jag kan inte lägga ner den så mycket som jag vill, inget jag kommer i närheten av på gata dock (sålänge jag lutar med i kurvorna). Jag skulle inte köpa en tvåtaktare att köra som mellanklass då de nästan helt saknar botten och mellanregister i jämförelse med en fyrtaktare. FZR600R tror jag är ganska rolig också, även om den kanske inte heller har det roligaste registret för att köras som mellanklass. Har du råd skulle jag satsa på Monster 600 som korvgubbe rekommenderar ;). Gillar du Aprilian skulle jag isånnafall satsa på RS250.

Hade väl tänkt mig något mellan 25-35k men då med en tanke på en relativt låg försäkringspremie också.

Då ska du nog kunna hitta en monster 600, billig att försäkra hos bilsport och mc också :tummenupp. Annars är 20+ hojar vääldigt billiga att försäkra, 1640kr hel/hel närmare sagt ;)

Och då krävs det väl oftast en omregistrering eftersom dom flesta 125cc är 11kw?:va

exakt!

EDIT: jag kör just nu med 25kw 125:a, och det suger kuk! har en 500cc på 20kw på gården också och den är sååååå mkt roligare. om jag var du skulle jag inte ens fundera på 125:a (ja, jag har själv en, från den tiden som inte är såld.. än)

Ska man köra strypt hoj så anser jag och säkert många med mig att två större cylindrar är att föredra än 4 små. Exempelvis, en strypt Sv650 kontra en strypt Fz-6. Eftersom man endast stryper effekten men "skiter i" vridet, blir många gånger twinnen mer körbar, där är lite ork kvar i botten ändå. Radfyran kan få en tendens att uppträda mer som en död sill, då toppeffekten är borta vilket är det enda som gör den rolig... Men, det är vad jag tycker när jag kört sådant där strypt grejs.

Då ska du nog kunna hitta en monster 600, billig att försäkra hos bilsport och mc också :tummenupp. Annars är 20+ hojar vääldigt billiga att försäkra, 1640kr hel/hel närmare sagt ;)

Ni kanske får dumförklara mig men ny som jag är så vet jag inte vad ni menar med 20+ :S
Så vad är det?

Försäkringen på 125cc brukar vara HÖGRE än för 250cc, då 125or ofta körs/krashas och stjäls av 16åringar.
(att sedan 16 åringar inte får köra en ostrypt 125'a skiter dom i)

Jag instämmer med föregående talare, en hoj som lämmnar dom önskade 25kw från tomgång till fullvarv vore ju att föredra mot en som lämmnar 11kw upp till 9000varv och lämmnar 50kw vid 9200varv.

Att strypa en sådan toppig kurva gör hojen död och urvattnad.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025