Val av motard...

KTM uppger väl effekten på bakhjulet? Dvs. enligt dom ska den ha ~63 hk på bakhjulet. Så 55-60 hk på bakhjulet är väl realistiskt.

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/85-provkoerning-ktm-690-smc-08-

Här finns bänkningssiffror: http://www.motorradonline.de/de/mot...0-smc/224513/detailbild?absatz=236976&seite=2

Jag kan köpa att de har 55-60 på hjulet, i bästa fall, men slå inte i mig att en 690cc enstånka har 63 på hjulet original.
 
Stor skillnad på 60 hk och 63 hk.. Detta står i fastbikes-länken:

"Av dessa modeller är det hos Duke KTM690 Enduro och 690 SMC uppges motorerna erbjuda 63 hästkrafter som bäst vid 7500 varv. Och som alltid när det handlar om KTM så anges det vara hästkrafter mätta hos bakhjulet."

I bästa fall alltså. Det kan vara bra att kolla upp lite fakta innan man börjar uttala sig.
 
Last edited:
Stor skillnad på 60 hk och 63 hk.. Detta står i fastbikes-länken:

"Av dessa modeller är det hos Duke KTM690 Enduro och 690 SMC uppges motorerna erbjuda 63 hästkrafter som bäst vid 7500 varv. Och som alltid när det handlar om KTM så anges det vara hästkrafter mätta hos bakhjulet."

I bästa fall alltså. Det kan vara bra att kolla upp lite fakta innan man börjar uttala sig.

Läsförståelse 101.

"63 hästkrafter som bäst vid 7500 varv" betyder inte i bästa fall utan att den levererar 63 hästar vid 7500 varv.
 
Ja sant. Men att varje motor levererar exakt 63 hk till bakhjulet kanske man kan vara lite kritiskt emot.
 
Last edited:
Ok, säger inte emot. Tycks finnas fakta som styrker detta. Tycker bara det låter mycket ovanligt att en tillverkare uppger effekten på det drivande hjulet. Sedan kan vi väl vara väldigt överens om att vad fabriken påstår och vad sen som är verklig effekt är två vitt skilda saker. Det om något finns det ett otal prov som utförts på olika tillverkares modeller som visar att de ofta överdriver sina effektuppgifter. Men man väljer själv vad man vill tro på.......
 
Har själv bänkat min förra KTM och sett andra bänka sina och det är aldrig mer än en eller ett par hk under det som fabriken specar till när man bänkar omoddat. Med mappning, öppet filter och fullrör är det alltid över angiven spec.
 
Det är min uppfattning också, KTM brukar vara ganska duktiga på att ange rätt siffror.
 

Ja blev helt plötsligt oxå lite nyfiken nu, efter 140h så va min ovanligt fräsch innuti... Sen brukar ja visserligen ha i bakhuvudet att över en km e lite onödigt me den motorkonstruktionen...

Om du har haft isär din Husabergare så vet du var oljepickupen sitter, och dess placering tillsammans med endast 1 liter olja är ingen hit när man ligger på bakhjulet och oljan trillar bak i växellådan.

Har du kört 140h och mycket bakhjul och din motor fortfarande såg bra ut så har du antingen fegat med vinkeln på bakhjulsåkningen eller haft i mer olja, för det tar inte långa stunden för oljepumpen att börja dra luft.

Man kan köra med 1,2 liter också men då kommer den trycka ut uppe vid ventilationen i tid och otid och kladda ner.
 
Till TS:
Köp en 650 Husaberg 2004 men släng på en topp från 03! Glöm inte att byta vipporna till den nya uppgraderade varianten bara. Det är större ventiler i den toppen än de senare så du får lite mer moz men oförändrat serviceintervall (det är så tätt ändå hihi) :)
 
Suck köp en hoj nu oavsett vilken, är du inte nöjd så sälj den!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top