Val av Motard!!

destruid

Carpe Diém!
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
Lean Mean Wheelie Machine
Hej, jag ska skaffa mig en super motard snarast möjliga är det tänkt men är i valet o kvalet om vilken ja ska ha. är mest inne på ktm men vet inte vilken modell som är roligast.
Har läst så gott som all info jag har hittat men kan inte bestämma mig iaf..
Jag vill kunna använda den till mycket men mest i stan men tar gärna en rejäl skogstur med..Nån som kanske vet vilken ja bör ha? Jag är rätt stabil (ca100kg) så det måste finnas mycket ork i maskinen så den orkar upp på bakhjul..

Tips någon? tacksam för alla svar utom standardsvar typ "läs i forumen bla bla" :va :va :fyllisar :fyllisar :hihi :hihi

oavsätt vilken du väljer så ska nog inte bakhjulskörningen vara några problem då de flästa hojarna reser väldigt lätt. En ktm 660 kanske vore nåt? hur mekvan/villig är du?

Bara komma o test köra min ktm 660 -04, är till salu :7peta
Läser till trafik lärare så ja kan inte hålla på med olagligheter så som fortkörning och bakhjulsåkning längre :huvet

Last edited:
660 e kanske inte optimal om man vill ut i skogen och leka.......köp en 525a passar lika bra i endurospåret som på motard banan

Det är inte lätt när det är svårt...

hmm,Det är inte lätt detta...:va
Jag är rätt hyfsad mekaniker så skruvande är inga problem precis..
Nån som har bra erfarenhet av 640 lc4?
Kan det vara något vettigt eller?
Jag har läst igenom massa forum men alla tycker olika men det pratas ju mest om 525 o 660 o en o annan 625...
Hur står sig 640 LC-4 mot dom? Eller är det så gott som samma maskin? :confused: :7peta :yoparty

Last edited:
Helgon26 skrev:
660 e kanske inte optimal om man vill ut i skogen och leka.......köp en 525a passar lika bra i endurospåret som på motard banan
Tja.. Eller köp en 660 och låna din polares 525a för endurospåret.. :hihi

destruid skrev:
hmm,Det är inte lätt detta...:va
Jag är rätt hyfsad mekaniker så skruvande är inga problem precis..
Nån som har bra erfarenhet av 640 lc4?
Kan det vara något vettigt eller?
Jag har läst igenom massa forum men alla tycker olika men det pratas ju mest om 525 o 660 o en o annan 625...
Hur står sig 640 LC-4 mot dom? Eller är det så gott som samma maskin? :confused: :7peta :yoparty
640 funkar bättre på gatan, tyngst och minst hk, elstart..
625 har "samma" motor men är lättare, elstart..
660 har lite mer kubik (625-654) och är lättast och starkast, ej elstart..

Allt beror på vad du är "ute efter" men jag tror ditt val bör stå mellan 625 & 660..
Hojarna ser identiska ut men skiljer alltså i motorn.. Provkör!!!

Last edited:
Börjar luta lite nu..

åt 660...Verkar roligast..
Elstart e mesigt men kan va rätt gött..
Tack för all info o skriv gärna mer om nån har mer nyttig info :banana

wannagofast skrev:
640 funkar bättre på gatan, tyngst och minst hk, elstart..
625 har "samma" motor men är lättare, elstart..
660 har lite mer kubik (625-654) och är lättast och starkast, ej elstart..

Allt beror på vad du är "ute efter" men jag tror ditt val bör stå mellan 625 & 660..
Hojarna ser identiska ut men skiljer alltså i motorn.. Provkör!!!

:va 640/625 må vara samma motor "625cc" men knappast samma innehåll, registret ligger en aning högre än 640 pga annan kam och sen kompenserar 625 lite med en roligare förgasare också än 640!

motardnisse skrev:
:va 640/625 må vara samma motor "625cc" men knappast samma innehåll, registret ligger en aning högre än 640 pga annan kam och sen kompenserar 625 lite med en roligare förgasare också än 640!
.. Om du läser min text så ser du att jag skrivit ordet -samma- inom följande tecken ""..
Detta betyder i min text att motorerna just inte är helt identiska, på ren svenska..
Men det är gulligt av dig att ändå påpeka detta, så som du gör med en massa andra inlägg också!! :3freak
Puss

wannagofast skrev:
.. Om du läser min text så ser du att jag skrivit ordet -samma- inom följande tecken ""..
Detta betyder i min text att motorerna just inte är helt identiska, på ren svenska..
Men det är gulligt av dig att ändå påpeka detta, så som du gör med en massa andra inlägg också!! :3freak
Puss

Såklart, måste ju rätta dig!
En sak till först när -03 kom så blev det elstart standard på 625, alltså ingen el-start på -02! Och 660 är inte lättare än 625-02!!
:tungan

motardnisse skrev:
Såklart, måste ju rätta dig!
En sak till först när -03 kom så blev det elstart standard på 625, alltså ingen el-start på -02! Och 660 är inte lättare än 625-02!!
:tungan
Haha.. ok, jag ger upp.. Men kul är det oavsett modell!! :tummenupp

hmmmm

Seriöst grabbar, Sluta hänga upp er på smådetaljer..Vilka försäkringsbolag är bra att försäkra i?
Kollade med folksam för en lc-4 640 jag var sugen på men dom begärde 14.217kr för hel/hel..
Katastrof tyckte jag..
Är ju tänkt att ja ska ha en 660 elr 625 så vore fint med tips om vart det är vettigt att försäkra o lite skillnader mellan årsmodeller på 625/660?
thx! :yoparty :3freak :hihi

destruid skrev:
Seriöst grabbar, Sluta hänga upp er på smådetaljer..Vilka försäkringsbolag är bra att försäkra i?
Kollade med folksam för en lc-4 640 jag var sugen på men dom begärde 14.217kr för hel/hel..
Katastrof tyckte jag..
Lc4 går att offroadförsäkra på http://www.bilsport-mc.com/ kolla där kostar inte mer än 3493 :- om du inte bor i en storstad.

destruid skrev:
Katastrof tyckte jag..
Är ju tänkt att ja ska ha en 660 elr 625 så vore fint med tips om vart det är vettigt att försäkra o lite skillnader mellan årsmodeller på 625/660?
Min 660 -05 är försäkrad hos Länsförsäkringar för 2400kr hel/hel..
Trygghansa ville ha 16000kr och bilsport-mc 6000kr, så det lönar sig att kolla runt..
Nu är jag förstås ingen ungdom, men skillnaderna är ju groteska hursom!!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back