Val av motard på steroider

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Buell xb9r
Tjopp,

Har ett problem, egentligen ett ganska så angenämt sådant.. Jag letar stor-motard med kriterierna kul och inte helt vansinnigt obekväm, då den ska få ta mig till italien fram och tillbaka i sommar... :tuttar

Kandidaterna är

KTM 950 SM - känns gammal, vill ha insprutning och varvräknare (fråga mig inte varför...)

Ducati Hypermotard - Våt dröm.. men dyr. har inte ens provkört en av rädsla för impulsköp..

Aprilia Dorsoduro 750 - känns som en schysst hoj men är lite som att köpa en Fiat när man kollat på en Ferrari..?

KTM 990 SM - Kul hoj, men näääästan lika dyr i inköp som Duccen, och tätare serviceintervaller..

Så, vilken ska jag välja? Och varför? Kanske inte alls någon av hojarna ovan?

Budgeten ligger på 70kkr och den ligger nog ganska fast där, lär ju ha råd att äta lite glass när man väl är i Italien...

/N

Snabbt skulle jag svara 950 sm då den verkar ligga mest inom din budget. Men om man får höja din budget några kronor så hamnar min röst på hypermotard 1100S eller om budgeten kan höjas ännu mer så en 990 smr :D

Edit: kanske en 950 smr om även fast den har lite väl liten tank...

Aprilia Tuono? ;)

Har kört RSV 2001, 2006 innan men fan vad rolig Tuonon är!, varför köpa en KTM eller ducati när det finns något bättre...service? bytt olja o filter sen e det bare o kör!

Hymen alla dagar i veckan. :) Billigare att serva, mer bus och så är det en ducce. Kåtten känns klumpigare när man spakar'n, och Dorson, den motorn är klart beige.

Tuonon är kul, motorn är en juvel - men det är en klumpigare hoj än Hymen.

Finns det inte även en Dorsoduro 1200?

Fast den kanske är ny för i år och inte finns i rätt prisklass.

Jag har haft en KTM 950 SM och kan intyga att det är en sjukt rolig hoj. Det jag störde mig på var bland annat just avsaknaden av varvräknare (fråga mig inte varför) och insprutning. Den kunde även sluka ordentliga mängder soppa, men det har kanske mer med körstil att göra.... :)

Om jag skulle köpa en steroidmotard igen skulle det antingen bli en 990 SM då det är en modernare hoj eller en Hypermotard 896. Hypermotarden är klart snyggast och riktigt porrig. Om du kan tänka dig att importera från t.ex. UK får den plats i din budget.

Dorsoduron är fan rätt hojj för dig med dina kriterier. Jag tycker du ska ta och provköra den i alla fall för den är lite unik.

Skönt att CSN (må dom för evigt brinna i helvetet) verkar lösa det här åt mig, dom vill ha 20kkr NU och vips så var där bara 50kkr kvar till hoj - mao. en 950 SM med lite tur och förmåga att förhandla om pris.. :( Man kanske skulle gett fan i att vara så het på att sälja 640'in ändå..

Tack för sköna inputs!

/N

Siffror säger kanske inte allt men Tuonon är väldigt svår att slå...jag tror jag är kär igen :tummenupp

Ducati hypermotard 95hp 177kg
KTM 990 SM R 114hp 189kg
Dorsoduro 1200 129hp 186kg?+

Tuono 137hp 185kg

Sen kanske det inte är en tillfällighet att Tuonon inte är så ofta till salu.

Service?...bytt olja o filter o kör!!!

Köpte min 950 SM i Mars i år. Kan ju säga att det är den cykeln jag har haft mest roligt på, alla kategorier.
Visst, inget fartvidunder men är du en duktig förare så hänger du av de flesta sporthojjar på kurviga vägar. :)
Samt bus... det är fan i mig bara bus som gäller med denna hoj...

Siffror säger kanske inte allt men Tuonon är väldigt svår att slå...jag tror jag är kär igen :tummenupp

Ducati hypermotard 95hp 177kg
KTM 990 SM R 114hp 189kg
Dorsoduro 1200 129hp 186kg?+

Tuono 137hp 185kg

Sen kanske det inte är en tillfällighet att Tuonon inte är så ofta till salu.

Service?...bytt olja o filter o kör!!!

Kollade på blocket och Tuonon skulle inte jag kalla för en motard på steroider. Fast det kanske finns en annan utgåva?

Kollade på blocket och Tuonon skulle inte jag kalla för en motard på steroider. Fast det kanske finns en annan utgåva?

Fjädervägen kanske inte är den längsta men man ska inte se så stora hinder :) , allt går att fixa!, Sen beror det ju lite på vart han ska köra också :) , men på grus tycker jag den funkar fint :D

Skönt att CSN (må dom för evigt brinna i helvetet) verkar lösa det här åt mig, dom vill ha 20kkr NU och vips så var där bara 50kkr kvar till hoj - mao. en 950 SM med lite tur och förmåga att förhandla om pris.. :( Man kanske skulle gett fan i att vara så het på att sälja 640'in ändå..

Tack för sköna inputs!

/N

Å andra sidan är en 950SM inte dum alls, och det går ju alltid att kränga den senare med. :)

Aprilian alla ggr!!!!:yoparty

Känns inte för stor, samtidigt inte för liten. Funkar både för "landsvägskörning" och bus!

KTM 990 SM blir det för mig i helgen. Skall byta in min SuperdukeR på lördag...
Ska bli så jävla skönt å köra motard igen

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...