val av motard hoj !

add3

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Ort
Enskede
Hoj
Husaberg 450 motard -06
Tja !

Jag ska köpa mig en motard hoj , men behöver hjälp med val av hoj. Jag vill ha en så lätt och smidig hoj som möjligt med relativt mycket effekt (inget under 500cc).

Vill ju ha en så kallad "bus" hoj , och ska använda den 70 % stads körning 30% offroad. Så är inte intresserad klumpig och för tung motard . Men vill gärna ha så mycket effekt som möjligt.

Kom gärna med förslag på märken och modeller gärna årsmodeller med, är mest intresserad av Ktm,Husa eller aprilia . Har läst mycket om hur mycket mek osv de är med olika hojar men är mest intresserad av prestanda och en rå hoj .


MVH Andreas
 
ktm 530 exc, ktm 525 exc och ktm 690smc de tre rekommenderar jag starkt:tummenupp

Aprilia SVX 550=värsting:gnissla

Husa/KTM=identiska:krama
 
för gata hade jag valt aprilia 550.
mycke mos. och smidig hoj som funkar på bana.
 
Droopfy!
Har hört att de är väldigt mycket problem med aprilia ? Eller är de bara skit snack. Effekt mesigt hänger den på en husa 650 ? Och ang vikt hur mycket väger den ?

Stuntman!
De är en annan typ av motor i 530 va ? Har hört mycket gott om dom. Hur är de effekt mesigt osv, står den sig bra med 600+ ?
 
Last edited:
Har haft både 640, 625 och nu senast blev det en Husa 650.. kan väl milt sagt säga att den sistnämnda spöar skiten ur de två förstnämnda iaf (och de flesta andra jag testat) :yoparty

ps. dock aldrig testat aprilian...
 
Last edited:
Stuntman!
De är en annan typ av motor i 530 va ? Har hört mycket gott om dom. Hur är de effekt mesigt osv, står den sig bra med 600+ ?

Har du aldrig kört racemotard så blir du nog nöjd vilken du än väljer effektmässigt, sedan kan man välja om man vill vara värst, gå efter utseende osv

De är ju iaf inte "effekt mesiga":glömdet
 
Droopfy!
Har hört att de är väldigt mycket problem med aprilia ? Eller är de bara skit snack. Effekt mesigt hänger den på en husa 650 ? Och ang vikt hur mycket väger den ?

Stuntman!
De är en annan typ av motor i 530 va ? Har hört mycket gott om dom. Hur är de effekt mesigt osv, står den sig bra med 600+ ?

Det är mest skitsnack, om allt är justerat rätt ska det inte vara problem, jag har nog mekat mindre med min 450 än någon annan ktm-/husaägare. :) En 450 hänger med Husa 650 effektmässigt(om vi pratar orginalhojar), då har en 550 100 kubik till. ;) Haken är väl vikten, den väger nog 10-15 kg mer än tex en Husa. KTM som heter EXC går som mopeder i sammanhanget med det är nog tillräckligt ändå.
 
Husa 650, kan knappast få mer effekt/låg vikt/busfaktor för pengarna:tummenupp
Att det är en del skruvande verkar du ju veta om och inte heller vara rädd för så det är inget att tveka på...
Jag köpte en ny 650 FSE -04 och har nog aldrig haft roligare på en hoj varken innan eller efter, kör en KTM 950 SMR nu:yoparty
 
Jag har haft både aprilian 550 och husan 650, och jag skulle välja husan alla dagar i veckan, mycket mer busfaktor på den och mycket råare och brutalare än aprilian. Det verkar också vara svårt att få tag på en aprilia utan krångel och få tag i delar är ett rent helvete.

Aprilian är helt klart en värsting motard som går fruktansvärt bra, men husan är bra mycket råare att åka på och du har ett vrid andra cyklar bara kan drömma om. Olja/filter var 5:e timme, tar 10 minuter. Kolla ventilerna kan du göra varannan gång eller om den är trögstartad. Inte ofta man behöver ändra på dom ändå.

Köp en -06 eller nyare så får du en fin hoj. Ett måste är ett acra helsystem, bättre och värre ljud får man leta efter och den gör en del på effekten också med rätt mappning. Lättmekad och billig.

En motorrenovering ligger runt 10-15.000kr så det är som på vilken 4t som helst.
 
Intressant tråd måste jag säga!!

Har en sporthoj nu men funderat på att testa på motard ett tag, lånar tråden lite bara,

Vad säger alla kunniga om Yamaha XT då? tex. 660?
Har en bekant som kör mycket i stan och offroad, är dessa hojar något att rekommendera?

Tack för svar!! :wiggle
 
Intressant tråd måste jag säga!!

Har en sporthoj nu men funderat på att testa på motard ett tag, lånar tråden lite bara,

Vad säger alla kunniga om Yamaha XT då? tex. 660?
Har en bekant som kör mycket i stan och offroad, är dessa hojar något att rekommendera?

Tack för svar!! :wiggle

Min första offroad jag testade var en XT, tog den på en repa ett par km sen ville jag absolut inte köra offroad mer.
Tack o lov testade jag andra offroads ett par år senare o nu vill jag inte köra sporthoj mer istället :D

Kort o gott, det är nå förjävla slöa o träliga hojar.
 
Min första offroad jag testade var en XT, tog den på en repa ett par km sen ville jag absolut inte köra offroad mer.
Tack o lov testade jag andra offroads ett par år senare o nu vill jag inte köra sporthoj mer istället :D

Kort o gott, det är nå förjävla slöa o träliga hojar.

Okay! :) bra o höra lite från andras erfarenheter.

Jag har lite beslutsångest, :va

Har insett att jag inte kan låta bli att leka med hojen och träna på t ex. bakhjulsåkning, stoppies. DET ÄR SÅ JĤLA KUL!! :crash

Började med -00 R6:a och är inne på min andra säsong nu, och man ju hört ganska ofta att det är billigare att byta ut kåpdelar på en motard jämfört med sporthoj. Vilket antagligen stämmer.
 
Okay! :) bra o höra lite från andras erfarenheter.

Jag har lite beslutsångest, :va

Har insett att jag inte kan låta bli att leka med hojen och träna på t ex. bakhjulsåkning, stoppies. DET ÄR SÅ JĤLA KUL!! :crash

Började med -00 R6:a och är inne på min andra säsong nu, och man ju hört ganska ofta att det är billigare att byta ut kåpdelar på en motard jämfört med sporthoj. Vilket antagligen stämmer.

Jag saknar inte sporthoj ett endaste dugg kan jag säga, motard och grusbus är så jävla mycket roligare.
Nu kör jag iof bara motard på bana så de e ju klart det är skoj men ändå :D
 
Jag saknar inte sporthoj ett endaste dugg kan jag säga, motard och grusbus är så jävla mycket roligare.
Nu kör jag iof bara motard på bana så de e ju klart det är skoj men ändå :D

heheh gött!!
Får la ta o testa ett par intressanta modeller och ta ett beslut helt enkelt!

Hur är det med lite tajtare service intervaller som det snackas mycket om?
Är det vanliga oljebyten eller andra byten som behövs göras på rutin?
(är självklart medveten om att det är olika beroende på körsätt o.s.v. nu menar jag rent generellt) :D
 
Jag har testat nästan alla motarder och ska du busa/leka med den så är det helt klart en ktm 520 525 530 eller husa 650 du ska ha ingen annan kommer i närheten.... :tummenupp
 
Jag har testat nästan alla motarder och ska du busa/leka med den så är det helt klart en ktm 520 525 530 eller husa 650 du ska ha ingen annan kommer i närheten.... :tummenupp

Okay!! då är det väl bara att komma ihåg dessa och ut och provköra!!

Vill fortfarande att det ska levereras mycket så det inte blir för lugnt jämfört med r6:an, men, men det kanske är så att jag fått helt underskattad bild av ktm o liknande,

:Bugar kommer säkert bli helt kär när jag provkör! känner på mig det!!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top