Val av modell, stuntmotard??

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hej alla erfarna! 18 år gammal och haft kortet sen september.
Redan innan jag började ta MC-lektioner så intresserade jag mest av motardhojjarna/körningen. När jag började kolla på motorcyklar så ville jag ha en lätthanterlig hoj som går att stunta med, men jag uteslöt inte köp av sporthoj helt för farsan min ville att jag skulle köpa sporthoj så att jag kunde köra med han. Fick kortet nu i september och det har kliat i fingrarna så extrem mycket, så nu förra söndagen blev det att vi bara köpte en kawasaki zx6r -98 istället så att jag kan köra åtminstånde. Så läser jag på lite mer om motarder och köper en motard i sommar/höst och kränger av mig kawan i vår (höga priser). Inget fel på sporthoj, men det är inte så jag vill köra känner jag.

Vilken motard?
Jag kör ändå mest småstreckor så en motard funkar mer praktiskt för mig också känns det som mer praktiskt.
Jag vill lära mig stunta med en motard och busköra, alltid ett plus om man kan sätta på crossdäck emellanåt och köra skog men det är inte högprioriterat just nu. Jag har ej erfarenheter av crosskörning som ung eller liknande och stuntade aldrig med moppen, så jag är en riktigt nybörjare.
Jag ser framför mig något som väger lite och är så lätthanterligt som möjligt och inte för dyrt för att jag har inte börjat jobba än så har bara födelsedags pengar på kontot just nu :D Exempelvis kanske en KTM exc 400 som man köper för en billig päng som man har råd att välta med och lära sig på.

KTM är ju väldigt populärt ser jag, jag är medveten om att 525 och neråt i kubik är racermaskiner och har täta service intervaller. 625, 660, 640 och 690 känns ju mycket klumpigare att köra med eller har jag fel? Dom ser väldigt klumpiga ut iaf, rätta mig om jag fått fel uppfattning. Känns extrem mycket mer lättkört med en 400 exc vs t.ex. en 625 sm.
Jag har kollat på 300, 350, 400, 450, 525, 530. Kan inte riktigt skillnader, fördelar, nackldelar. Ser att 525:eek:rna inte väger mer än 450 vilket är ett plus(?). Hjälp mig här, Vilket modell?
6xx:eek:rna kanske är ett givet köp egentligen? för att få slippa de täta service intervallerna?
Jag har råd att lägga 40.000kr men det känns dumt att lägga det på en nybörjarhoj som man antagligen kommer att ha i backen. Så prisklassen ligger väl på 10-30.000kr på själva hojen sen tillkommer det ju mer kostnader är jag medveten om.

JAG:
Nybörjare
83kg
180cm

Valde att göra en egen tråd p.g.a personliga förutsättningar, gjorde lite sökningar men fick inte riktigt svar på det jag vill ha så tyvärr är jag den nybörjade som starta YTTERLIGARE en till tråd som det antagligen finns x-antal av!
Tack för svar! :)
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Just det! har sneglat på husaberg med, dom verkar ju i klass med 525an? Kom gärna med åskikter angående modeller som husan har som liknar KTM modellerna jag nämnde :)
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Gasgas 400 fse?
118kg 47hk och 45nm insprut.

Väldigt trevlig maskin :)
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
får man mer hoj för pengarna och vad finns det för fördelar/nackdelar om man jämför den med t.ex. en ktm 400 exc? vad får dig att just rekommendera den modellen? har du själv haft en sådan kanske? :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag skulle nog tro de flesta ktm enduros (EXC) skulle funka för stunt (pizzadrev så går det mesta att slanga), men för gatbus skulle jag inte gå under 450cc. Husaberg funkar också, men tidiga 650 före 04 gillar inte bakhjulsåka längre sträckor vad jag hört då det blir för dålig smörjning i maskineriet.
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Tack för svar Hultqvist!
Okej, ser att du själv har en husa FS570. Är det nått att rekommendera för mig som nybörjare? Och vad finns det för nackdelar/fördelar med att välja en husa istället för en ktm? Jag har fått en uppfattning att husan håller bättre än ktm? fel? Billigare? längre service intervaller på husan? Vad tycker du om Husaberg 400 fs? Den sen liten och smidig ut, eller håller du dig fast att inte köpa nått under 450cc?
När det gäller service, vad blir den tillkommnade kostnaden vid varje service? Och hur ofta servar ni och vad? Mycket frågor nu ser jag :(
 

Snowman89

Guest
Har du en begränsad budget skulle jag nog rekommendera en äldre LC4.
Visst att du får en skapligt ny EXC eller liknande för lite pengar, men rasar det så kostar det rejält med pengar..

Jag köpte en 525a nyligen som var visste att motorn var kass på. Ägaren hade antagligen inte fått det tätt mellan luftfiltret och luftburken så den hade sugit i sig grus. Den renoveringen slutade på ca 12k..
Så har du otur och köper "fel" hoj så kan du stå där med hoj utan motor efter att ha åkt några timmar.

Edit:
Såg just din 40k budget.
Då skulle jag försöka få tag på en 690. Då kan du åka med din far och även åka runt och leka lite samtidigt som du inte behöver skruva ihjäl dig.

Om du kommer leta hoj i höst så kan du ju kasta ett PM till mig.
Jag kommer antagligen vilja behålla hojen men man vet ju aldrig i höst vad som hänt :) Min är helrenoverad och finns motardhjul/bromsar/gaffel samt alla originalgrejer ink grushjul :)
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Tack för svar Hultqvist!
Okej, ser att du själv har en husa FS570. Är det nått att rekommendera för mig som nybörjare? Och vad finns det för nackdelar/fördelar med att välja en husa istället för en ktm? Jag har fått en uppfattning att husan håller bättre än ktm? fel? Billigare? längre service intervaller på husan? Vad tycker du om Husaberg 400 fs? Den sen liten och smidig ut, eller håller du dig fast att inte köpa nått under 450cc?
När det gäller service, vad blir den tillkommnade kostnaden vid varje service? Och hur ofta servar ni och vad? Mycket frågor nu ser jag :(

Olja på en EXC eller liknande hoj ska bytas efter ca 10h beroende på körning. Det går oftast i ca 1-1.5liter och den kostar runt 250kr/l om du handlar den på 24mx.
Luftfilter bör bytas ca varannan körning, beroende på vart du åker. Luftfilter köper du ett gäng och gör rent och återanvänder.
Sen tillkommer också kostnaden för annan service som renovering av motorn om du handlar en EXC el likvärdig hoj. Hittar du ett fint exemplar kan den säkert gå upp 200-300h beroende på modell och hur den är använd, har du otur så kan du få en hoj som är sopslut efter 50h
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
KTM/Husaberg delar väldigt många delar så hållbarhetsmässigt skulle jag nog säga att enduromodellerna är hugget som stucket vilket du väljer. Men som Snowman säger, 690:n är nog "tyvärr" the way to go. Den är ganska mycket klumpigare än enduro/motardhojarna från ktm/husaberg, men serviceintervaller och komforten på 690:n är oslagbart.

Jag är förövrigt riktigt nöjd med min 570. Lätt, stark, snygg osv. Men inget du åker långt på, och du hittar nog ingen fs570 för 40k. Jag byter olja/filter 10-15 timmar, luftfilter 20-25 då jag bara åker asfalt.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
INSTICKARE: Nu när ni är inne på service intervaller. Kan något snille förklara varför det är så tajta intervaller på vissa modeller? Är det en ren säkerhets marginal eller är dom så klena/trimmade nu för tiden? Verkar ju helt CP att man är tvungen att göra olje byte var 5-10h.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Det går oftast i ca 1-1.5liter och den kostar runt 250kr/l om du handlar den på 24mx.

Fast köper man en enduro/crosshoj som kräver täta oljebyten anser jag att man är ganska korkad om man köper det från mcbutik för 250:-/liter..
Jag köpte en 20-liters-dunk OK/Q8-olja från Malmqvist och Edling i stan (företag som enbart handlar med olja), 1400-1500:- för 20 liter, då är liter-priset på under 80:-.
20 liter istället för 6 för samma pengar..

Finns även att beställa hem från OK/Q8-mackar för ungefär samma pris.


INSTICKARE: Nu när ni är inne på service intervaller. Kan något snille förklara varför det är så tajta intervaller på vissa modeller? Är det en ren säkerhets marginal eller är dom så klena/trimmade nu för tiden? Verkar ju helt CP att man är tvungen att göra olje byte var 5-10h.


Hårt trimmade motorer från fabrik ("Ready to race") och liten oljemängd ger det absurda fenomenet att oljan slits snabbare..
Dela badar kopplingen i motoroljan vilket ger föroreningar, dels slits oljans molekylkedjor snabbare.
Exempelvis KTM 660 har väl dubbla mängden olja (olja i ramen) mot en 525 vilket gör att oljan håller längre..
I manualen står det att alla 10-timmars service-punkter (oljebyte etc) ska utföras efter VARJE race om man använder hojen för tävling.

Sen är ju 525`ans service program baserat på liten oljemängd och hård endurokörning, 660`ns serviceprogram är baserad på lugnare vägkörning (man leker ibland men ligger också ofta på jämna motorvarv långa stunder).

En rolig anekdot är ju att (om jag inte minns fel) KTM gick ut och specifikt avrådde från att använda EXC med RFS-motorn som motard då de inte var byggda för det och skulle rasa.
EXC`ns popularitet som motard visade att det gick alldeles utmärkt..
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Fast köper man en enduro/crosshoj som kräver täta oljebyten anser jag att man är ganska korkad om man köper det från mcbutik för 250:-/liter..
Jag köpte en 20-liters-dunk OK/Q8-olja från Malmqvist och Edling i stan (företag som enbart handlar med olja), 1400-1500:- för 20 liter, då är liter-priset på under 80:-.
20 liter istället för 6 för samma pengar..

Jag håller verkligen med dig, dock kan det vara bra att veta vad det KAN kosta för TS ifall han köper en sån hoj. Jag var också på gång och skulle handla olja av dem men så hittade jag riktig Castrol Power1 10w-50 olja för några tior extra per liter. Visserligen så duger säkert OKQ8 oljan, men när det skiljer så lite mot att köra med "riktig" olja så kostar jag gärna på hojen det lilla extra :)

En sak man absolut inte ska fuska med på dessa hojar är byte av luftfilter.. Det var antagligen det, alt felmonterat luftfilter, som fick min hoj att rasa.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
köp en Husa 570,, :tummenupp Om? du får tag inågon :va Funkar till allt, utan kanske Norge Touring :D Men det är Ju inte därför man köper Möötard :fakta
 

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Har en Husaberg 400cc -03 till salu, kanske intressant?. Lätt hanterad och går riktigt bra. Har både motard och crosshjul.
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Edit:
Såg just din 40k budget.
Då skulle jag försöka få tag på en 690. Då kan du åka med din far och även åka runt och leka lite samtidigt som du inte behöver skruva ihjäl dig.

Om du kommer leta hoj i höst så kan du ju kasta ett PM till mig.
Jag kommer antagligen vilja behålla hojen men man vet ju aldrig i höst vad som hänt :) Min är helrenoverad och finns motardhjul/bromsar/gaffel samt alla originalgrejer ink grushjul :)

Jag förstår fördelarna med 690 och jag är och har ringt på flera 690 sm-r 07-08:eek:r men då tänker jag att jag inte har råd att ramla :p och att det känns som ett dåligt köp som första stunthoj? Dom är ju riktigt fina och köper jag en sån kommer jag nog inte våga prova stegra :( haha.

Åter igen till 525:ans service.
var 10:eek:nde timme alltså, det betyder var 50-100mil ungefär. 80-250kr/50-100mil. Dom pengarna är värt det, jag har trott att det skall vara mer pengar och mer byten av andra saker. När jag nämner dessa "ready to race" modellerna för min farsa så tycker han att jag är dum som ska hålla på med sånt. Han säger att det kommer bli jätte jobbigt och att han kommer att få hjälpa mig mecka JÄTTEmycket.. Det borde väl ändå jag kunna klara av :p
Men Du nämner att motorn behöver renoveras? Är det bara kanske?? Eller är det ett måste efter ett antal timmar? Gör alla det? Vad kostar det då, klart det beror på men vad kan det hamna på?

Men alla KTM's exc-modeller har nästan samma service-intervaller?
Och Husabergs service och också likvärdig?

Men om man nu vill slippa all service och vill kunna köra lite längre sträckor också, då säger ni 690. Vad säger ni om att köpa en 625/660/640/640(duke) för än mindre peng? När jag tittar på dessa modeller så upplever jag dom som klumpiga men det kanske dom inte är?
Men där blir det ändå dyrt om man skulle ramla...

Just det! tillbaka till 525an :p
Jag är ju 18, snart 19 år och jag har ju begränsat körkort och jag tog kortet i höstas innan de nya reglerna så jag får alltså bara köra 25kw och INTE 35kw :p Men 525:an och likavärdiga hojjar, kan man få dom i pappret till 25kw? Gäller också husan om det blir till att köpa en sådan.
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Har en Husaberg 400cc -03 till salu, kanske intressant?. Lätt hanterad och går riktigt bra. Har både motard och crosshjul.

Jag det låter faktiskt intressant, dom är ju små och lätthanterliga och kanske passar mig som är nybörjade. Men jag tänker isåfall på priset, jag vill ju ha något som jag kan ramla med och ha pengar kvar till stunt-utrustning och om man skulle ramla.
Vad har du själv haft den till? stunt/busköra? tävlat?
Hur många Kw är den registrerad på? 25kw högst! Jag vill köra "lagligt" ;)
Toppfart på den? Bara nyfiken :)
 

Snowman89

Guest
Jag förstår fördelarna med 690 och jag är och har ringt på flera 690 sm-r 07-08:eek:r men då tänker jag att jag inte har råd att ramla :p och att det känns som ett dåligt köp som första stunthoj? Dom är ju riktigt fina och köper jag en sån kommer jag nog inte våga prova stegra :( haha.

Åter igen till 525:ans service.
var 10:eek:nde timme alltså, det betyder var 50-100mil ungefär. 80-250kr/50-100mil. Dom pengarna är värt det, jag har trott att det skall vara mer pengar och mer byten av andra saker. När jag nämner dessa "ready to race" modellerna för min farsa så tycker han att jag är dum som ska hålla på med sånt. Han säger att det kommer bli jätte jobbigt och att han kommer att få hjälpa mig mecka JÄTTEmycket.. Det borde väl ändå jag kunna klara av :p
Men Du nämner att motorn behöver renoveras? Är det bara kanske?? Eller är det ett måste efter ett antal timmar? Gör alla det? Vad kostar det då, klart det beror på men vad kan det hamna på?

Men alla KTM's exc-modeller har nästan samma service-intervaller?
Och Husabergs service och också likvärdig?

Men om man nu vill slippa all service och vill kunna köra lite längre sträckor också, då säger ni 690. Vad säger ni om att köpa en 625/660/640/640(duke) för än mindre peng? När jag tittar på dessa modeller så upplever jag dom som klumpiga men det kanske dom inte är?
Men där blir det ändå dyrt om man skulle ramla...

Just det! tillbaka till 525an :p
Jag är ju 18, snart 19 år och jag har ju begränsat körkort och jag tog kortet i höstas innan de nya reglerna så jag får alltså bara köra 25kw och INTE 35kw :p Men 525:an och likavärdiga hojjar, kan man få dom i pappret till 25kw? Gäller också husan om det blir till att köpa en sådan.

Ang 525 och service så har i princip KTM och Husaberg samma renoveringsintervall om du kikar på nyare hojar (Husaberg från -04 då de kom med nya motorn då). Har du tur kan en hoj gå 200-300h utan att öppna motorn, har du otur så totalhavererar den vid 50h.
Hojen jag köpte hade gått ca 150h och sen rasade nedre vevstakslagret. När motorn plockades isär visade det sig att tidigare ägaren hade fuskat med luftfilterbytena och därför hade hojen dragit i sig sand och skadat cylinder, kolv och nedre vevstakslagret. Cylinder och kolv gick säkert att fortsätta åka på om jag bara skulle plocka ihop den för att åka lite och sen sälja, nu ville jag dock göra det rätt från början så båda byttes.
Jag jagade runt ganska mycket efter priser då jag kände att det skulle spåra ur ganska rejält.. Totalt så slutade min renovering på ca 12000-13000 ink 3000kr jobb för demontering, balansering av vev samt montering av hela motorn.
En mindre renovering får du nog tyvärr mer eller mindre räkna med om hojen har börjat gå uppåt 150-200h och inget är gjort åt motorn.. Gör du det i förebyggande syfte så kan det bli billigare men kör du tills det rasar kan det bli ofantligt mycket dyrare..

625/640/660/Duke är föregångaren till 690 och som du säger är den klart tyngre än en 525a. Däremot håller de klart bättre än 525an också. En 625/640/660/Duke är dock långt ifrån skottsäker i motorn och de flesta verkar behöva renoveras kring 2000-3500mil.

De flesta KTM EXC samt lv-reggade Husabergare är oftast reggade på 9-12kw. Min 525a är tex reggad på 12kw. Så på pappret får du köra en sådan hoj, däremot är den totalt okörbar med 12kw..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur bar du dig åt för att dra sand genom luftfiltret och sen få den sanden i vevlagret?
 

Snowman89

Guest
Hur bar du dig åt för att dra sand genom luftfiltret och sen få den sanden i vevlagret?

Det som antagligen har hänt är att tidigare ägaren fått en glipa mellan luftfiltret och luftburken vid ett luftfilterbyte. Sand har sedan sugits in i cylindern och gjort repor i kolv och cylinder och sedan fortsatt neråt i motorn.
 

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Jag det låter faktiskt intressant, dom är ju små och lätthanterliga och kanske passar mig som är nybörjade. Men jag tänker isåfall på priset, jag vill ju ha något som jag kan ramla med och ha pengar kvar till stunt-utrustning och om man skulle ramla.
Vad har du själv haft den till? stunt/busköra? tävlat?
Hur många Kw är den registrerad på? 25kw högst! Jag vill köra "lagligt" ;)
Toppfart på den? Bara nyfiken :)
Jag har den ute för 25 000:- utan cross fälgarna. Men är du intresserad kan vi nog komma övereens om ett pris :)
Har haft den som första hoj så har inte ''buskört'' så jätte mycket med den. Men den är perfekt för stunt och bus. Den är tyvärr reggad på 30kw. Har också mellankort och har kört ändå :p den går ju att strypa och regga om, inte så svårt :)
Toppfart 160 km/h med denna drevning.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top