Val av mc, kostnader?

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Är på gång att ta mc-kortet till våren och sitter här och kollar kläder och motorcycklar dagarna i ända.

Till vad räcker en budget på runt 50-60k när körkort,kläder,mc och viss mån service ska ingå.
Vad jag vill ha fram är, funkar det att ha en sporthoj 600cc-750cc -91-95
för runt 30k eller ska man välja en endurohoj med tanke på ekonomin? i dunno

Hur bör förhållandet ligga?
8k för kort kanske
30k mc :squid
8k kläder&skydd
resten till service etc "ifallatt"?

Kommer iofs ha lite pengar utöver det här men det ska ju gå till försäkringar,garage,soppa etc

Vad sägs? låter min plan vettig eller? Börjar kännas lite bråttom fast det snöar här uppe i umeå just nu :) Tacksam för synpunkter

Låter rätt vettigt.

Ta med i beräkningen om du planerar att köra upp med din egen hoj eller inte. Ska du köra upp för "tung" krävs minst 700cc (alla regler finns på vv's hemsida).

8K för kläder och skydd ger dig rätt bra begagnade grejer. Hade dock rekommenderat att köpa en ny hjälm och resten av utrustningen begagnat. Ska du ha nytt räcker nog 8K kanske inte helt till en komplett utrustning.

Lycka till!

Mitt tips är att det första du ska se över är vad du får för försäkring. Försäkringar är extremt dyrt om man envisas med en "äkta" R-hoj..

Som exempel kan nämnas att If börjat med en särskilld Honda-försäkring som gör att de som nöjer sig med att köra kåplöst (som CB600 Hornet) kan teckna en helförsäkring till det ringa priset 6000 riksdaler medan det säkerligen kostar dig det tiodubbla om du skulle teckna helförsäkring på en CBR 600..

Freddy82 skrev:
Är på gång att ta mc-kortet till våren och sitter här och kollar kläder och motorcycklar dagarna i ända.

Till vad räcker en budget på runt 50-60k när körkort,kläder,mc och viss mån service ska ingå.
Vad jag vill ha fram är, funkar det att ha en sporthoj 600cc-750cc -91-95
för runt 30k eller ska man välja en endurohoj med tanke på ekonomin? i dunno

Hur bör förhållandet ligga?
8k för kort kanske
30k mc :squid
8k kläder&skydd
resten till service etc "ifallatt"?

Kommer iofs ha lite pengar utöver det här men det ska ju gå till försäkringar,garage,soppa etc

Vad sägs? låter min plan vettig eller? Börjar kännas lite bråttom fast det snöar här uppe i umeå just nu :) Tacksam för synpunkter

Exakt, en del tjafsar om bensinkostnaden, egentligen är just försäkringskostnaden den stora biten i ägandet när man väl köpt hojen och utrustningen.

Har kollat upp lite olika försäkringar redan, tex skulle en hondaförsäkring på en cbr600f -93 gå på 4900kr halv och 15100kr hel

Freddy82 skrev:
Har kollat upp lite olika försäkringar redan, tex skulle en hondaförsäkring på en cbr600f -93 gå på 4900kr halv och 15100kr hel

Varför då inte räkna på en mordernare CB600 hornet!?

Den skulle du kunna helförsäkra och ändå ha nästan 9000 kvar per år om du jämnför den med helförsäkringen på den antika CBR:en...

Vad kostar cbr:en? 29.000?

Låna 30.000 till och köp en Hornet... för 55.000 får du en Hornet från 2002
http://www.blocket.se/view/4321514.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
(Ingen aning om vems hoj... tog den som exempel)
....banklånet skulle kosta dig mindre än det du sparar in på försäkringen om du föräkrar en hornet istället för en cbr..
....och då får du dessutom en 9 år modernare hoj med samma typ av motor..

Edit1: min poäng är att det enda som egentligen är viktigt när man sitter å räknar är månadskostnaden i mina ögon...
Om du köper en skruttig cbr från -93 och kostnaden blir 1200kr i månad för bara försäkring så hade jag iaf valt hornet från 2002 och fått samma totala månadskostnad när man slår ihop lån och försäkring...

Lägg pengar på hoj, inte på försäkringar!

Last edited:
hållundan skrev:
Låter rätt vettigt.

Ta med i beräkningen om du planerar att köra upp med din egen hoj eller inte. Ska du köra upp för "tung" krävs minst 700cc (alla regler finns på vv's hemsida).

8K för kläder och skydd ger dig rätt bra begagnade grejer. Hade dock rekommenderat att köpa en ny hjälm och resten av utrustningen begagnat. Ska du ha nytt räcker nog 8K kanske inte helt till en komplett utrustning.

Lycka till!

Min 400 klassas som jättetung mc. Att den väger mycket håller jag med om :hihi

Fins beräkningar freddy82. Köp inte finaste hojen som finns, en från 91 funkar skitbra och enduro är inte fel att starta med alls.
Man trillar om man kör aktivt - så är det bara. Tänk på det. Ha ryggskydd alltid och resten av alla skydden så lindrar du skadorna lite :)

Testa dig fram med körningen o gå gärna på avrostningskurser som brukar ordnas framåt sesongsstarten.
Lycka till.

först skulle jag ta kortet kan bli mycket dyrare än 8k men även billigare

sen é det skyddsutrustningen som gäller snåla inte för mycket kvalitet kostar. Som regel kan man la säga att ju dyrare det é desto bättre, men det finns undantag.

Men ca pris å en hyfsad utrustning OBS detta é ett ungefärligt prisexempel!!!!

hjälm 3000:-
ryggskydd 800:-
stövlar 2500:-
skinställ / gortex 9000:-
handskar men knogskydd 1000:-

totalt skydsutrustning 16300:-

sen har du bågen du ska ha:
kolla på vad försäkringen hamnar på inna du köper hojjen det é den dyra biten att köpa hoj kan vem som helst göra men äga och bruka é värre

lycka till med hojkorts tagandet

outsider skrev:
först skulle jag ta kortet kan bli mycket dyrare än 8k men även billigare

sen é det skyddsutrustningen som gäller snåla inte för mycket kvalitet kostar. Som regel kan man la säga att ju dyrare det é desto bättre, men det finns undantag.

Men ca pris å en hyfsad utrustning OBS detta é ett ungefärligt prisexempel!!!!

hjälm 3000:-
ryggskydd 800:-
stövlar 2500:-
skinställ / gortex 9000:-
handskar men knogskydd 1000:-

totalt skydsutrustning 16300:-

sen har du bågen du ska ha:
kolla på vad försäkringen hamnar på inna du köper hojjen det é den dyra biten att köpa hoj kan vem som helst göra men äga och bruka é värre

lycka till med hojkorts tagandet

Bara en notis att 9000kr på ett skinnställ kanske är lite mycket då
budgeten inte är så hög.

Själv skulle jag nog satsa på ett bättre begagnat(som skyddar nästan/lika bra) för kanske halva summan så det blir mer över till hojen :yoparty

korvgubbe skrev:
Varför då inte räkna på en mordernare CB600 hornet!?

Den skulle du kunna helförsäkra och ändå ha nästan 9000 kvar per år om du jämnför den med helförsäkringen på den antika CBR:en...

Vad kostar cbr:en? 29.000?

Låna 30.000 till och köp en Hornet... för 55.000 får du en Hornet från 2002
http://www.blocket.se/view/4321514.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
(Ingen aning om vems hoj... tog den som exempel)
....banklånet skulle kosta dig mindre än det du sparar in på försäkringen om du föräkrar en hornet istället för en cbr..
....och då får du dessutom en 9 år modernare hoj med samma typ av motor..

Edit1: min poäng är att det enda som egentligen är viktigt när man sitter å räknar är månadskostnaden i mina ögon...
Om du köper en skruttig cbr från -93 och kostnaden blir 1200kr i månad för bara försäkring så hade jag iaf valt hornet från 2002 och fått samma totala månadskostnad när man slår ihop lån och försäkring...

Lägg pengar på hoj, inte på försäkringar!

Den enda hoj jag kan tänka helförsäkra är en enduro, annars blir det halv på en sporthoj, självrisken är ju sjukt dyr. (och försäkringen för den delen) :kocko Så det bästa är nog inte en nyare hoj ändå.

Om du kan tänka dig Horneten, dvs en kåplös hoj, men inte vill ta de extra kronorna att köpa hojen för, kolla efter en Bandit 600:a. Billiga i inköp, runt 30.000 får du en 95:a för http://www.blocket.se/view/4396147.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/4340355.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/4246117.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0 till och med en 01:a för 38, billig försäkring, billiga reservdelar och beprövad teknik som inte går sönder.
Visst, det är inte en lika bra hoj som horneten men billigare i inköp.
Jag betalar, visserligen lite äldre än dig då, 2600 kr halv/helår AVSTÄLLNINGSBAR. Kostar 10 kr och 68 öre per månad på vintern i garageförsäkring :yoparty

Kanske lite partisk men wtf :tungan

Se där var 01:an ja http://www.blocket.se/view/4199116.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

Freddy82 skrev:
Den enda hoj jag kan tänka helförsäkra är en enduro, annars blir det halv på en sporthoj, självrisken är ju sjukt dyr. (och försäkringen för den delen) :kocko Så det bästa är nog inte en nyare hoj ändå.

Har du verkligen frågat om CB600(Hornet) hos If?
Det är alltså en specialförsäkring för Honda och gäller de hojar som inte är R-hojar...

korvgubbe skrev:
Har du verkligen frågat om CB600(Hornet) hos If?
Det är alltså en specialförsäkring för Honda och gäller de hojar som inte är R-hojar...

Nej inte om hornet, den går ju på över 40tusen :(

hur faen kan dom ta 40papp för en sån..... Jag betalar 1380:-/månaden helförsäkrat + Avställningsbart hos IF för en 01:a fireblade. Garageförsäkringen går på runt 500:-/helåret. Och då är inte det här den omtalade honda försäkringen som IF har, för med den skulle jag bara kunna trafikförsäkra! :confused:

Som så många andra säger: Ha försäkringspremien i åtanke när du köper en hoj. Var det inteså att den där Hondaförsäkringen med låg premie har grymt hög självrisk?

Jag hade ungefär samma budget som du när jag köpte mc i slutet av förra året. Lyckades få tag på ett skinnställ för 3500 kr och en sliten Suzuki SV650S för 30kkr. Det var den billigaste hojen för mig att försäkra, men som ändå var hyfsat ny och rolig att köra. Betalar knappt 10 kkr/år halvförsäkring.

burner skrev:
Bara en notis att 9000kr på ett skinnställ kanske är lite mycket då
budgeten inte är så hög.

Själv skulle jag nog satsa på ett bättre begagnat(som skyddar nästan/lika bra) för kanske halva summan så det blir mer över till hojen :yoparty

instämmer begagnat håller priset nere :tummenupp

men min poäng var att han skulle fixa kortet och utrustningen innan han köper hojjen då det lätt blir att man gör avkall på kvaliteten på skydd bara för att ha råd till en hojjen och försäkringen

OBS! behöver väll inte sägas men köp ingen begagnad hjälm

Zephro skrev:
hur faen kan dom ta 40papp för en sån..... Jag betalar 1380:-/månaden helförsäkrat + Avställningsbart hos IF för en 01:a fireblade. Garageförsäkringen går på runt 500:-/helåret. Och då är inte det här den omtalade honda försäkringen som IF har, för med den skulle jag bara kunna trafikförsäkra! :confused:

Nä asså hojen går på över 40papp att köpa (dom billigaste) försäkringen var typ 6000kr helår skrev nån tidigare så det var ju toppen men tyvär lite dyr i inköp som första hoj :(

Freddy82 skrev:
Nej inte om hornet, den går ju på över 40tusen :(

Hos If?
Skillnaden är extrem mellan bolag.. du kan inte ringa ett bolag om en hoj utan måste ringa flera bolag.

mitt monster kostar som billigast 28000 hel hos övriga bolag... Mitt nuvarande erbjuder däremot hel för 13000.. Och eftersom jags täller av ett gäng månader blir kostnaden ca 7-8000kr

Freddy82 skrev:
Nä asså hojen går på över 40papp att köpa (dom billigaste) försäkringen var typ 6000kr helår skrev nån tidigare så det var ju toppen men tyvär lite dyr i inköp som första hoj :(

Räkna inte på engångskostnaden som hojköpet innebär...
en billig gammal skrothög blir ju inte billigare i längden om den kostar en jäkla massa att försäkra om du jämnför med en nyare hoj som har låg försäkring..

Hade jag varit du så hade jag bestämt mig för vilken månadskostnad jag kan tänka mig inklusive försäkring... Ju mindre del du behöver lägga på försäkringen desto mer får du över till att betala av den nyare hoj du köpt med hjälp av lite lånade slantar från banken...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt