Val av mc inför långresa???

Henrik S

Suzuki gsxr 1000-K5
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XTZ 660-92
Hej allihop!

Har lite funderingar på val av mc inför en ev långresa med vänner.. Tänkt Öst.länderna...

Har kollat på en XTZ 660 Yamaha i fint skick.. Frågan är till alla, ÄR hojen för liten å åka på i längre sträckor??? Bör jag kolla på större???

Väldigt tacksam för alla svar eller tips man kan få...

Mvh Henrik...:tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ptja. Ska du trycka asfalt eller har du tänkt köra grus? De har faktiskt riktigt bra vägar i öst för den som föredrar asfalt. Tro det eller ej!
 

Henrik S

Suzuki gsxr 1000-K5
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XTZ 660-92
Ptja. Ska du trycka asfalt eller har du tänkt köra grus? De har faktiskt riktigt bra vägar i öst för den som föredrar asfalt. Tro det eller ej!

Hej!!

Det kommer nog bli 50/50 eller nåt... Har du nå koll på om en 660 är ett bra val eller ej!!!

Henrik Skaren/ Västerås
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
För många herrans år sedan mötte jag två svenskar på varsin 660 i Andorra, och det är ju en bit. De hade varit ute och kört i nån månad.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Ska du ut på motorvägssafari genom centraleuropa så är 660 i minsta laget, i övrigt så kan jag inte se varför den inte skulle duga. Den är trotts allt tilltänkt för toruing. Ta en provtur för att se om du sitter bekvämt på den, det är den viktigaste faktorn.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
en kompis och hans tjej körde från Toronto till Ushuaia, över öken, saltslätter, dödens väg, snö, is, etc med var sin KLR 650 och det gick jättebra
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag tänker så här: Jag åke en vecka i Norge på min förra hoj ZX7R, en tankväska, en vattentät väska på kutsen och i princip tom ryggsäck på ryggen. och på en full tank kommer man ca 20-25 mil och då är det ju vila när man tankar.
Tält, luftmadrass sovsäck gasolkök köpte jag superlätt och smått, och icke att förglömma en liter Jack Daniels.
Så jag anser att man behöver inte åka packåsna bara för att man ska åka långt.
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Hej har en kompis som åke från Prag ner till Istanbul på sin XR 650. Hon sa att det gick skit bra men absolut inte mindre.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Klart det funkar! Se till att inte lasta för mycket prylar bara. Då missar du fördelan med en mindre hoj. Är du sån som vill packa mycket, då väljer du större hoj!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well. Sammanfattningsvis kan man ta vilken hoj som helst och köra varsomhelst. Det blir bara mer eller mindre bökigt/bekvämt/roligt....

Finns ju både rettor och glidare som släpats i dyngan samt crosshojar som rullat tusentals mil motorväg. Inget är optimalt.

Är det ingen svår terräng ni skall ut i så skulle jag nog rekommendera något mer "vägigt".
Ni kommer orka köra lite längre etapper etc. Det blir roligare om man slipper ha ont i halva kroppen när dagen är slut. En 660 är nog inget dumt val. Beror ju lite på hur mycket grejjer ni ska ta med, hur långa etapper ni tänkt köra osv osv.

Jag körde ju tvärs över Asien med min BMW enstånka. Den var hyfsat bekväm men i tröttaste laget att ligga och köra "motorväg" med. 80% av vår tripp var trots allt på asfalt. Kanske var det bara 5% som var "offroad". Övrig sträcka knackig grusväg. För mig var det dock helt rätt val DÅ. Sedan dess har jag blivit lite bättre på att köra, främst grus, så nu skulle jag utan vidare kunna framföra en större hoj på samma ställen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top