Val av linux-dist

Det kanske är en chock med serverversionen i text-only. :D Desktop blir nog bättre om man är van Windows. Som Unix-admin så sitter jag på en Ubuntu Desktop och administrar hundratals Unix-servrar av olika dialekter med enbart text, inget är snabbare, effektivare och kraftfullare än det men det är förstås lättare att börja lära sig med GUI om det bara är en server också förstås.
Det jag tycker är värst med textkommandon i Linux är att det är andra kommandon än det lilla man kommer ihåg från den tiden man körde MS-DOS. :huvet

Och sedan underlättar det ju inte att det är en annan struktur för vad partitioner, hur kataloger ligger och så vidare.

Last edited:
De allra flesta kommandon är inte bara gemensamma för alla Linux-varianter utan hela Unix-världen, det som skiljer är mer hårdvarunära saker som man använder vid installation och felsökning, normal administration är väldigt lika mellan olika Unix. Tänk på att Linux egentligen bara är en kärna, alla verktyg/kommandon du normalt använder kommer från GNU och de bygger i regel på kommersiella Unix-varianter. När man tar Linux-kärnan, lägger på GNU-verktygen, gör ett installationsprogram m m så har man skapat en distribution, t ex Ubuntu. :)

Apt-get är en smart Debian-uppfinning, Ubuntu har Debian i botten men väldigt mycket är uppfräschat vad gäller installation, grafisk miljö och administrationsverktyg. Debian passar bäst på servrar tycker jag, de är för tröga och tråkiga som desktop-OS för min smak.

Du har väl sett Synaptic också under System - Adminstration? Det är ett GUI för pakethantering som jag tycker ligger mitt emellan att använda apt-get i en konsol och att använda det väldigt förenklade Add/Remove under Applications-menyn.

Jo, som sagt, jag är inte helt grön vad gäller Linux. Att det är kärnan som är linux och övrig mjukvara är ett "skal" för att lira med kärnan det vet jag.

Om du menar pakethanteraren så har jag redan stött på den. Ja, om det nu är Synaptic jag använt....:gnissla
Men en pakethanterare var det i alla fall! :D

Jag har lite böcker sen min "testperiod" för ett par år sen, out of date men troligen bör väl en del lira med Ubuntu oxo.

Uppdateringar var ju helläckert! I princip bocka för och kör. klart bra!

Nu ska jag bara få allt på plats som jag vill ha det och sen är det till att tuta och köra! :)

Jo, föresten.....
Om jag tankat hem ett program som normalt inte hittas att tanka och installera med SUDO apt-get kommandot, hur gör jag då? :va T.ex Xampp

Last edited:
Du laddar hem ett .deb paket, som använder sig utav ubuntus (debians) pakethanterare för att hitta och ladda hem alla beroenden osv. Smidigaste sättet i både ubuntu och debian. :tummenupp
Annars om du inte hittar .deb paket kan du alltid ladda hem tar.gz filer.

Zippa upp den...
tar -xzvf filen.tar.gz

Installera... Oftast såhär, men man brukar läsa Readme filerna som hänger med. ;)

./configure
make
sudo make install

Det jag tycker är värst med textkommandon i Linux är att det är andra kommandon än det lilla man kommer ihåg från den tiden man körde MS-DOS. :huvet

Och sedan underlättar det ju inte att det är en annan struktur för vad partitioner, hur kataloger ligger och så vidare.

Fast MS-DOS är ju helt handikappat i jämförelse och Unix är 10 år äldre än MS-DOS så du hade chansen att lära rätt från början. :D

Uppdateringar var ju helläckert! I princip bocka för och kör. klart bra!

Ja, och allt är integrerat. Inte 75 olika program som är ute på internet och grejar.

Om jag tankat hem ett program som normalt inte hittas att tanka och installera med SUDO apt-get kommandot, hur gör jag då? :va T.ex Xampp

Men är inte xampp bara en paketering av apache, mysql, php och perl? Alla dessa finns ju och installerar du dem kommer de att fungera ihop.

Last edited:
Men är inte xampp bara en paketering av apache, mysql, php och perl? Alla dessa finns ju och installerar du dem kommer de att fungera ihop.

Jo, det är det...men i mitt system finns inte dessa serverdelar installerade. (Såvida inte jag tittat på fel ställe..:gnissla )

Fast MS-DOS är ju helt handikappat i jämförelse och Unix är 10 år äldre än MS-DOS så du hade chansen att lära rätt från början. :D
På den tiden då jag köpte min 386 så hade jag aldrig ens hört talas om Linux och innan dess så ägnade jag mig mest åt att spela spel på datorer från Commodore. :tungan

På den tiden då jag köpte min 386 så hade jag aldrig ens hört talas om Linux och innan dess så ägnade jag mig mest åt att spela spel på datorer från Commodore. :tungan

Linux fanns inte förrän i början av 90-talet men Unix såg dagens ljus i början av 70-talet.

Jo, det är det...men i mitt system finns inte dessa serverdelar installerade. (Såvida inte jag tittat på fel ställe..:gnissla )

Använd Synaptics sökfunktion så hittar du lätt alla fyra.

Last edited:
Kolla in clarkconnect också, installera, sedan styr du allt via http på din vanliga dator. Den har det man behöver mail, web, VPN, backup, antivirus, antispam, firewall, intrusion prevention, content filter, peer-to-peer filter, bandwidth manager.

Community ison är gratis.

Last edited:
Lånar tråden lite...

Jag funderar på att fixa iordning två datorer nu med Ubuntu(vill gå ifrån monopol-Windows) och undrar följande saker:

Mina huvudanvändningsområden för datorerna är och kommer att vara, se på film, lyssna på musik, surfa, HTTP-kodning och Photoshop. Kommer Ubuntu kunna tillfredställa mina sinnen?

Och:

* Fungerar PS CS2/CS3
* Överföring till TVIX
* Överföring av filer mellan datorer genom [LAN]
* .mkv-filer

Hoppas att någon förstår vad jag är ute efter att få reda på och att ingen tar illa upp över mina newbie-frågor.:tungan

Jag funderar på att fixa iordning två datorer nu med Ubuntu(vill gå ifrån monopol-Windows) och undrar följande saker:

Mina huvudanvändningsområden för datorerna är och kommer att vara, se på film, lyssna på musik, surfa, HTTP-kodning och Photoshop. Kommer Ubuntu kunna tillfredställa mina sinnen?

Och:

* Fungerar PS CS2/CS3
* Överföring till TVIX
* Överföring av filer mellan datorer genom [LAN]
* .mkv-filer

Hoppas att någon förstår vad jag är ute efter att få reda på och att ingen tar illa upp över mina newbie-frågor.:tungan

Vet inte om just CS2/3 funkar med exempelvis Ubuntu och Wine. I värsta fall köra virtual box och windows (inte så skoj kanske). Kolla lite på winehq.org. Överigt kommer funka! Gimp/gimpshop inget alternativ?

Se film, lyssna på musik, koda hemsidor och redigera bilder i GIMP funkar alldeles lysande.

PS finns att köra via WINE (windowsemulator) eller så dra hem Gimp. Gratis. :)

LAN funkar finfint.

.mkv-filer? :va

HD-material (Blueray,HDDVD,1080p,720p), antar att det fungerar om VLC fungerar.

Mplayer kan hantera sådant om den är kompilerad med stöd för det (det går att lägga till alla möjliga obskyra format för mplayer). Jag har använt den mycket för att kolla på film (även med undertexter).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman