Val av linux-dist

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag hade då tänkt bygga en servermaskin att köra som lagring för mina bilder och ev som webserver/filserver om jag kan få min ISP att dedikera en fast IP. Eftersom att Win XP är lite tungrott i det avseendet (Med alla omstarter/uppdateringar m.m.) så hade jag tänkt köra linux. Men...vilken dist är lämpligast att köra om kunskaperna om detta OS är i minsta laget?
Har testat lite innan men aldrig haft en speciell uppgift för det då. Det har jag ju nu.

Sen bråkar ju inte linux om att hårdvaran är ändrad och då inte går att installeras pga att licensen bara gäller en dator. Ja, jag har en giltig licens...2 till och med men den ena kan jag inte installera längre. JUST på grund av att antalet tillfällen jag aktiverat XP har överstigit 3 ggr! På samma maskin! Blir så trött.

Är det SuSE som gäller eller Ubuntu? Kanske Slackware...fast det är lite överkurs tror jag.

Tips?

Som du själv är inne på så är ubuntu en bra dist, har kört mycke slackware förrut men böket med "dependencies" kontra debians/ubuntus smidiga pakethanteringsssytem gör att jag kör debian istället

Slår ett slag för debian istället för ubuntu..lite mindre lulllull helt enkelt
Annars slit ner båda och testa

/F

Last edited:
Hallå JKay,

Inte för att jag testat alla men ubunto var enkelt att sätta upp och komma igång med när jag testade så det skulle jag rekommendera.

Ubuntu är ett mycket bra val, pakethanteraren gör allt väldigt enkelt.

Last edited:
Ta den dist du gillar och deaktivera det grafiska så är det inte sån massivt stor prestanda skillnad. Kör själv mandriva för Web/torrent/ftp-ssl/samba och har gjort på flera maskiner.

AMD k6-2 300MHZ med 384mb ram flöt fint max fart i FTP med SSL blev dock ca 2MB/s. Torrenter i min ADSL2+ linas max fart. Samba max fart.

Pentium-3 733 384MB ram Ca 4-5MB vid FTP-SSL.Torrenter i min ADSL2+ linas max fart. Samba max fart.

Nu AMD64 3000+ 2 Gb ram Ej maxat ut FTP-SSL inte testat. Torrenter i min ADSL2+ linas max fart. Samba max fart.

Så troligen kan alla distar driva ditt hemma nätverk utan problem om du bara dödar X.

Last edited:
Välj server-utgåvan av Ubuntu så får du en enkel och slim server med uppdaterade versioner. Du behöver inte ens vänta på 8.04 tills på torsdag för uppgraderingar i Ubuntu är så löjligt enkla.

Du kan ju prova FreeBSD? Har kört det själv i många år. Fungerar hur bra som helst! :tummenupp

Alltid samma sak, Unix måste kannibalisera på sig själv. Varför inte glädjas åt att någon ens vågar närma sig vår sida av planen så att säga? Finns väl tid för honom att prova sig fram senare. Om Linux är det enda han hört talas om så är det väl bättre att han provar det? Själv skulle jag använda Solaris 10 gånger av 10 men det innebär inte att jag rekommenderar det till en som kommer från Windows.

Tack alla för era svar! Det får väl bli Server-versionen av Ubuntu. Jag är inte främmande för Linux då jag testat SuSE, Mandriva, Red Hat, Knoppix med flera....men det var iofs ett antal år sen och har inte kommit överens med konsolen och dess kommandon. Sen är alla små tillägg (t.ex: +v och allt vad det nu heter) i kommandona för rättigheter m.m. ngt jag frustrerat inte kan alls! O det är ju det som bygger hela det vardagliga arbetet med Linux, vad jag förstått.

FreeBSD har jag då aldrig kört....än. Testkörde även Lindows...men det där vet jag inte. Var iofs ett skönt försök att fixa enklicks installationer till Linux men det var ju köpeprogram alltihop.

Nu går installationen av Ubuntu Server 7.10 i hög fart! :) Återkommer väl senare med MASSOR av frågor! :D

Näää...jag kör in Desktopversionen istället. Vill ha ett grafiskt skal. :(

Har kört Ubuntu som mitt ända OS i över 2 år nu och kommer aldrig att återgå till Window$e. Har själv precis som du testat många andra distrar men alltid hamnat med MS operativ till sist. Ubuntu hjälpte mig ut från fördärvet dock ;)

Själv kör jag desktop, samt Apache-server, PHP5, Mysql samt phpMyAdmin till configuration.

Mycket enkelt och funktionellt.

Last edited:
Nu åker desktopversionen in. Hoppas kunna få rätt på det. :D

Nu åker desktopversionen in. Hoppas kunna få rätt på det. :D

Det kanske är en chock med serverversionen i text-only. :D Desktop blir nog bättre om man är van Windows. Som Unix-admin så sitter jag på en Ubuntu Desktop och administrar hundratals Unix-servrar av olika dialekter med enbart text, inget är snabbare, effektivare och kraftfullare än det men det är förstås lättare att börja lära sig med GUI om det bara är en server också förstås.

Det coola är ju att även Desktop ryms på en enda CD med live-funktion så att du faktiskt kör OS:et innan du startar själva installationen som en applikation så du vet redan en hel del om hur det kommer att fungera. :tummenupp

Bomba på med frågor bara, finns också mycket bra Ubuntu-forum även på svenska.

Hemma har jag i stort sett uteslutande kört Debian de senaste 12 åren, och det tänker jag fortsätta med. :)

Det kanske är en chock med serverversionen i text-only. :D Desktop blir nog bättre om man är van Windows. Som Unix-admin så sitter jag på en Ubuntu Desktop och administrar hundratals Unix-servrar av olika dialekter med enbart text, inget är snabbare, effektivare och kraftfullare än det men det är förstås lättare att börja lära sig med GUI om det bara är en server också förstås.

Det coola är ju att även Desktop ryms på en enda CD med live-funktion så att du faktiskt kör OS:et innan du startar själva installationen som en applikation så du vet redan en hel del om hur det kommer att fungera. :tummenupp

Bomba på med frågor bara, finns också mycket bra Ubuntu-forum även på svenska.

Ja, en smärre chock kan jag definitivt hålla med om!! Herregud! Kom ju ingen vart alls i serverversionen! :huvet
Desktop verkar ju ha potential så det räcker och blir över. :tummenupp

Liten fråga då....

Är det generellt samma kommando i ubuntu som i övriga Linuxvärlden eller det är specifika saker för just Ubuntu?

Det var i alla fall smidigt att installera ProFTPD med apt-get kommandot. :)

bra forum om man behöver fråga.. http://ubuntu-se.org/drupal/
annars kan man testa vilken som passar bäst... http://www.zegeniestudios.net/ldc/

Ahhhh...lysande!! Tack! :tummenupp

Last edited:
Är det generellt samma kommando i ubuntu som i övriga Linuxvärlden eller det är specifika saker för just Ubuntu?

Det var i alla fall smidigt att installera ProFTPD med apt-get kommandot. :)

De allra flesta kommandon är inte bara gemensamma för alla Linux-varianter utan hela Unix-världen, det som skiljer är mer hårdvarunära saker som man använder vid installation och felsökning, normal administration är väldigt lika mellan olika Unix. Tänk på att Linux egentligen bara är en kärna, alla verktyg/kommandon du normalt använder kommer från GNU och de bygger i regel på kommersiella Unix-varianter. När man tar Linux-kärnan, lägger på GNU-verktygen, gör ett installationsprogram m m så har man skapat en distribution, t ex Ubuntu. :)

Apt-get är en smart Debian-uppfinning, Ubuntu har Debian i botten men väldigt mycket är uppfräschat vad gäller installation, grafisk miljö och administrationsverktyg. Debian passar bäst på servrar tycker jag, de är för tröga och tråkiga som desktop-OS för min smak.

Du har väl sett Synaptic också under System - Adminstration? Det är ett GUI för pakethantering som jag tycker ligger mitt emellan att använda apt-get i en konsol och att använda det väldigt förenklade Add/Remove under Applications-menyn.

Grundkommandon är ju samma, dock så är det lite olika när det gäller "root-lösningen" i ubuntu så är du inte inloggad som root (ja, det går, men inte normalt) utan med kommandot sudo så gör du saker som root istället.
Sen är det ju olika program installerade, apt-get finns ju inte i alla t.ex.
Ett tips är att du kan köra alt+f2 om du bara ska köra enstaka kommanon i terminalen så slipper du öppna den och där kan det vara smart att köra gksudo istället för sudo om du ska ex. redigera en fil eller liknande så slipper du sitta i en av texteditorerna i terminalen.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...