Val av klubb?

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Låt säga att man är lite sugen på att börja köra RR och är bosatt i Göteborg vilken klubb ska man då välja?
De enda klubbarna trakterna jag känner till är Falkenbergs MK och Kortedala.
Är det någon som har lite ris eller ros att ge om dessa klubbar?
 
En fördel med att gå med i Falkenberg är ju att det blir lite billigare att köra på banan.

En fördel med Kortedala är ju att det är smidigare om man behöver nått papper/stämpel då man bara kan åka till dem och få det fixat och slipper åka 10 mil.

Själv kommer jag välja Falkenberg.

Edit: Sen behöver det ju bara vare en svemoansluten klubb så det går ju att bli medlem i en speedwayklubb också fast det kanske är smidigare med en RR klubb. Länk till klubbar i väst: http://www.svemo.se/lankar/index.asp#Vastra
 
Last edited:
Tack för länken Magnus!

Jag tror också att det blir Falkenberg för min del.
 
King Karaoke skrev:
Låt säga att man är lite sugen på att börja köra RR och är bosatt i Göteborg vilken klubb ska man då välja?
De enda klubbarna trakterna jag känner till är Falkenbergs MK och Kortedala.
Är det någon som har lite ris eller ros att ge om dessa klubbar?

Du är redam medlem i en svemoansluten klubb..

/B
 
Jo det är ju sant, men det skulle vara bra och vara med i en klubb vars primära aktiviteter är racing och Falkenberg kommer vara den banan jag kommer träna mest på.

Hur gör du själv?
 
King Karaoke skrev:
Jo det är ju sant, men det skulle vara bra och vara med i en klubb vars primära aktiviteter är racing och Falkenberg kommer vara den banan jag kommer träna mest på.

Hur gör du själv?


Bara medlem i SDK, har licensen där.. skulle vara något smidigare med medlemskap i t.ex lms men det har inte blivit av..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Bara medlem i SDK, har licensen där.. skulle vara något smidigare med medlemskap i t.ex lms men det har inte blivit av..

/B

Hur har du råd att inte vara med i LMS, du kör väl fler än 3 st träningar/år på Sviestad och då borde det väl vara dyrare att inte var medlem i LMS?

:confused:
 
Strandelin skrev:
Hur har du råd att inte vara med i LMS, du kör väl fler än 3 st träningar/år på Sviestad och då borde det väl vara dyrare att inte var medlem i LMS?

:confused:

Nä, tror faktist inte jag har tränat mer än så.. Desutom har jag alltid varit dålig på att räkna pengar..

/B
 
Lånar tråden och passar på att fråga om det är nån som vet hur mycket billigare det blir att träna på Gelleråsen om man är medlem i KMF? Nån som vet?
 
Penguin skrev:
Lånar tråden och passar på att fråga om det är nån som vet hur mycket billigare det blir att träna på Gelleråsen om man är medlem i KMF? Nån som vet?


http://www.karlskogamotorstadion.com/motorstadion/motorstadion.htm

"ONSDAGSTRÄNINGAR 2005

Onsdagsträningar är normalt öppna för standardbilar och RR MC, samt vid några tillfällen formelbilar.

Övriga krav: Du skall ha licens. Det fordon du du skall köra med skall uppfylla respektive förbunds generella säkerhetsreglemente. Förarens utrustning skall också vara reglementsenlig.


Kostnad

Träningar
Ej medlem i Karlskoga MF - Medlem I Karlskoga MF

1 gång
350 kr - 350 kr

5 kort
TBA - TBA

Årskort
TBA - TBA"
 
Last edited:
Axxexs skrev:
Kostnad

Träningar
Ej medlem i Karlskoga MF - Medlem I Karlskoga MF

1 gång
350 kr - 350 kr

5 kort
TBA - TBA

Årskort
TBA - TBA"

Jo jag såg det där. Men är det ingen som av erfarenhet vet ur det ligger till om man nu vill träna då och då på Gelleråsen? Lönar det sig att blli medlem i KMF, eller är det nästan lika dyrt att träna där ändå?

Nån som vet vem man kan kolla med?
 
Är man enbart med i en klubb för licensens skull, eller vill man kanske något mer med sitt roadracingliv?
Tycker det är synd när man resonerar om en 50lapp hit eller dit. Berika era liv med lite föreningsliv...
Det är mycket roligare att sitta på klubben och tjöta racing än sitta och slå på tangentbordet.

MVH
/Jörgen
 
Jörgen Player Special skrev:
Är man enbart med i en klubb för licensens skull, eller vill man kanske något mer med sitt roadracingliv?
Tycker det är synd när man resonerar om en 50lapp hit eller dit. Berika era liv med lite föreningsliv...
Det är mycket roligare att sitta på klubben och tjöta racing än sitta och slå på tangentbordet.

MVH
/Jörgen
Håller helt med Jörgen. Det vore trist om alla blev medlemmar i ett fåtal "elitklubbar". Om man nu ska prata ekonomi så tror jag definitivt det är lättare att få bidrag till tävlingar/resor mm från en klubb med få RR-förare samt att lokalpressen kommer att skriva mer om dig om du kör för den lokala klubben än om du kör för en klubb med säte 25 mil bort. Mångfald är bra!
 
Last edited:
Jag håller med ovanstående talare. Men, i mitt fall så står det mellan att gå med i en lokal klubb där jag inte har några som helst kontakter eller känner några människor, och förmodligen blir den enda RR-föraren bland en massa bilfolk. Utsikterna till någon form av bidrag är små.

Eftersom jag har ungefär lika långt att åka till Sviestad och Gelleråsen så ter det sig ekonomiskt att bli medlem där man får mest "rabatt" på träningar. Därav frågan alltså.
 
Jörgen, jag antar med tanke på din avatar att du är medlem i Kortedala motorklubb, då får du ju sätta igång och promota din klubb lite!....det var syftet med tråden. :)

Kom igen, övertala mig! :fatta!
 
Tjena!
Jo jag tycker man ska väga in lite mer än en 50-lapp några gånger/år i sitt val av klubb..
Jag tycker inte det är så mycket att fundera på. Kortedala är Din hemmaklubb, så självklart ska du tävla för den.
När det inte är racesäsong kanske man vill träffa likasinnade och snacka racing?
Du kanske har transportproblem till nån tävling och behöver hjälp?
Finns säkert fler fördelar, men kommer inte på fler just nu.. :) Har ju lackat kåpor idag!

Sedan jobbar jag och några till på att öka klubbkänslan och sammanhållningen i RR-sektionen. Vi är nu inte mindre än 22st som tävlar för KMK och jag hoppas vi kan bli fler så vi håller och för roadracingtraditionen vidare i Göteborg och i Kortedala motorklubb.


Mvh
/Jörgen
 
Last edited:
Ja Jörgen det låter bra än så länge :tummenupp , men hur har ni det med träningar, kurser osv. Brukar ni träna gemensamt inom RR-sektionen?
 
King Karaoke skrev:
Ja Jörgen det låter bra än så länge :tummenupp , men hur har ni det med träningar, kurser osv. Brukar ni träna gemensamt inom RR-sektionen?

Både ja och nej... Vi ordnar en bandag/år det är allt vi har råd med. Men på race brukar vi diskutera mycket, gå runt banan och sätta bromspunkter etc etc. Jag och Pär som båda kör 250SP, har åkt på flera träningar ihop och delat kostander för släp och transporter.

Sektionen blir vad man gör den till, så enkelt är det... :)


Mvh
/Jörgen

Har du tagit licens?
 
Last edited:
Tänker ta licens i vår och om nerverna håller kommer jag väl försöka köra något amatörrace.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top