Val av hoj!

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Hej och hå!

Tänkte införskaffa mig hoj nummer två och har tittat på lite olika modeller.
Det jag vill ha av er är tips, rekommendationer och gärna erfarenheter.

Kan tyvärr inte köpa det jag vill ha, utan får anpassa mig lite.
Eftersom jag ej har kortet ännu och är endast 29 år, så blir försäkringen oftast boven i dramat :huvet

Det jag är ute efter är en lättkörd hoj som är rolig att köra. "Nakenhoj" med upprätt körställning.
Ska köra upp med den och sedan kanske 1-2 års åkande på den.
Är nybörjare, men har kört över 100 mil i år och har flera års crossbakgrund, så lite koll har jag iaf :D

Några modeller som jag tittat på är
Yamaha XJ6
Kawasaki ER-6
Suzuki GSR 600
Honda Hornet 600 (-07 +)

Prisidé är runt 40k kr.

Tack på förhand och det är bara att fråga om det är något nu undrar.

Mvh
/M

Försök och få tag in testkörning av Suzuki GSR 600. Motorn är överlägsen de andra hojarna. Alla ovan nämnda hojar lider av mjuk framgaffel men det går att styra upp med tjockare gaffelolja och styvare fjädrar.

Yamaha och Honda har bra detaljkvalite medan Suzuki och Kawazaki halkar efter men det är inga gigantiska skillnader. Dock tycker jag om Suzuki:s silkes-lena växellådor och driftsäkra motorer samt billiga att försäkra. Sen att de kan vara lite plastiga har jag överseende med.

180 brett istället för 160 bakdäck.
Helgjuten aluminium swing som endast återfinns på sporthojar.
Suzuki Immobilizer
90 hk vid 12000 varv.
Växelindikator
Digital Bränslemätare.

Last edited:
Tackar för tipsen!

Ni som haft den, hur är den att skjutsa med?
Tänkte om man ska ta med frugan nån gång? :rolleyes:

Såvida du inte samlar på olika hojar som rent intresse så har jag kanske missat något för annars ser jag inte direkt poängen i att skaffa två mc om man inte har körkort för dessa.

Och som vanlig så lär du tröttna snabbt på allt under 750cc.Bara en massa varvande och slitande i växellådan på dessa kubikmindre hojar.Men gillar man att färdas under ständigt höga varval så är det säkert en bra ide. :crash

Last edited:
Tackar för tipsen!

Ni som haft den, hur är den att skjutsa med?
Tänkte om man ska ta med frugan nån gång? :rolleyes:

Helt ok att skjutsa med,finns ett litet handtag om hon inte vill hålla i dig:D
Den som åker bak sitter helt ok, fast det e ju bara en 600:fakta
Så bäst åker man ensam :rock

Såvida du inte samlar på olika hojar som rent intresse så har jag kanske missat något för annars ser jag inte direkt poängen i att skaffa två mc om man inte har körkort för dessa.

Och som vanlig så lär du tröttna snabbt på allt under 750cc.Bara en massa varvande och slitande i växellådan på dessa kubikmindre hojar.Men gillar man att färdas under ständigt höga varval så är det säkert en bra ide. :crash

Tjejen ska få ta över ER-5:an (Får ändå inte köra upp med den).

Klart jag gärna skulle vilja ha mer än 750cc, men som jag skrev i första inlägget, så blir kostnaderna för försäkringen inte så roliga då jag endast är 29 år och inte har något mc-kort. Redan efter 1-2 år med kortet blir kostnaderna mer humana och då kan jag välja något roligare. Kan ju hyra hoj på uppkörningen och köra ER-5:an i 1-2 år, men då får jag det nog roligare på en t.ex. GSR 600. 50hk vs 98hk :smasha

Den som åker bak sitter helt ok, fast det e ju bara en 600:fakta
Så bäst åker man ensam :rock

Jo nog gör man det, testade skjutsa på ER-5:an och nog var det "mysigt" alltid :D
Hon gillar att åka med och innan hon har kortet, så blir det nog en och en annan glassresa.
Långturer får det bli när hon har kortet själv, huvudsaken den är okej att åka på.

Hon har ju tyvärr vanan av att åka på svärgubbens FJR 1300 och polarens VFR 800, men hon
vet om att hon inte kommer åka lika bra på det jag väljer :D

Nej, låt bli. Håll inte i handtag. Håll i föraren , eller runt föraren. Allt beroende på hoj.

Min trafikskola hade XJ6. Skjutsar man på den så får man hålla i föraren. Själv föredrar jag att vara passagerare på sporthoj med framåtlutad sittställning, så att jag når att hålla emot mot tanken. Tycker att det är skitläskigt att vara passagerare på hojar med upprätt sittställning. Men det är jag.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?252135-R%E5d-till-passagerare&highlight=

Att köra upp på XJ6an gick jättebra. Klarade första försöket. Men... Jag tyckte inte att det var en hoj som var rolig att köra. Jag var på sista växel redan innan jag var ute på riktig landsväg, och sedan var det bara att varva.

Nu kan jag inte komma med några tips på upprätta nakenhojar, då jag undvikigt såna sedan jag tog kortet. Det finns annat som inte kostar en förmögenhet att försäkra. Fast jag är ju åtskilligt äldre än dig.... :gnissla

Jag började med en sporttourer BMW R1100S. Trevlig att köra, går bra att skjutsa på, men inget för bankörning... Definitivt inte dyr att försäkra. Nu köra jag en Ducati 900SS, billig att försäkra, men dyr att serva... :(

Jag tycker det verkar dumt att köpa en hoj bara för att den blir bra för uppkörningen. Kör upp med trafikskola. Det kan nog löna sig på mer än ett sätt.

Köp sedan den hoj du verkligen vill ha! :banana :tummenupp

Är 20 och betalar 6 lakan för halvförsäkring på kryssningsroboten, så visst går det att försäkra literklubba billigt, dessutom billiga i inköp också :fakta

GSR600 har billig försäkring med suzukis märkesförsäkring. Det var det avgörande skälet till varför jag köpte en sådan själv. 6200kr/år för halvförsäkring för mig som 23 åring med kortet i mindre än ett år. Väldigt rolig motorcykel!

MrsZ, när jag åker med polaren gör jag likadant dvs håller runt honom och händerna på tanken och det fungerar kanon.

Angående:
"Jag tycker det verkar dumt att köpa en hoj bara för att den blir bra för uppkörningen. Kör upp med trafikskola. Det kan nog löna sig på mer än ett sätt."

Kan ju hyra hoj på uppkörningen och köra ER-5:an i 1-2 år, men då får jag det nog roligare på en t.ex. GSR 600. 50hk vs 98hk.

Degenerate
Inget fel på den cykeln, men vill gärna ha helförsäkring och lite nyare hoj. Körställning?
6800 kr hel/hel på en TL 1000 på en GSR 600 som många tipsat om 4300 hel/hel.
Men tackar för tipset!

nissepelle
Mycket väger åt en GSR 600 av just samma skäl för mig 4300 hel/hel har jag på mig som är 29 år.
Har du skjutsat något på den?
Något du är missnöjd med?

Ang att skjutsa på gsr 600 så går det alldeles utmärkt! Klart att du får jobba med växellådan. Faktum är att gsr har mer reserver på fjädringen än min nuvarande 1250... Saknar min gsr, man får lågmilade ex för kaffepengar. Tjöp!

Ang att skjutsa på gsr 600 så går det alldeles utmärkt! Klart att du får jobba med växellådan. Faktum är att gsr har mer reserver på fjädringen än min nuvarande 1250... Saknar min gsr, man får lågmilade ex för kaffepengar. Tjöp!

Skönt att höra, det lutar mer och mer mot en GSR.
De andra eller liknande hojar har ju varken fått bu eller bä, så det är inte lätt.

Fast det är ganska mycket "kör du inte en litershoj, så orka jag inte bry mig mentalitet" här, men å andra sidan så kommer frågor som min 20 gånger/år (minst), så förstår att man inte orkar svara på allt och alla.

Kolla vad du får betala för en XJR1300 hos försäkringsbolagen, då får du en naken hoj med upprätt körställning. Att den också är utmärkt att köra frugan på är ju är ju inte fel. Stark så det räcker.
Men är kanske dyrare än jag tror när man är under 30.

Kolla vad du får betala för en XJR1300 hos försäkringsbolagen, då får du en naken hoj med upprätt körställning. Att den också är utmärkt att köra frugan på är ju är ju inte fel. Stark så det räcker.
Men är kanske dyrare än jag tror när man är under 30.

Har faktiskt kollat en del på den hojen just för möjligheten att skjutsa och styrkan.
Hur pass smidig är den? Tänkte på svängradien osv?
Den väger ju lite mer än en 600, men vikt försvinner när man börjar rulla.
En 03:a kostade 6 314 kr hel/hel (Bilsport&MC 19308 kr)
Tack för ett bra tips, ska undersökas mer.

nissepelle
Mycket väger åt en GSR 600 av just samma skäl för mig 4300 hel/hel har jag på mig som är 29 år.
Har du skjutsat något på den?
Något du är missnöjd med?

Ja jag har skjutsat ganska mycket. Allt från en kortistur till affären i shorts till 180km/h på E6an. Man sitter ganska bekvämt bakpå och hojen är absolut rymlig nog för två personer. Du tar väl MC-kort nu? Det är ingen större skillnad att bli skjutsad på en GSR som att bli skjutsad på nån körskolehoj som ER-6n, duke690, cb600f, 650gs. Nakenhoj som nakenhoj typ.

Inget att vara missnöjd med alls. Jag hade verkligen inga negativa upplevelser alls av min hoj. Ska jag säga något så är det väl det gemensamma som du får i alla 600or, att man vill ha en literhoj.

Ja jag har skjutsat ganska mycket. Allt från en kortistur till affären i shorts till 180km/h på E6an. Man sitter ganska bekvämt bakpå och hojen är absolut rymlig nog för två personer. Du tar väl MC-kort nu? Det är ingen större skillnad att bli skjutsad på en GSR som att bli skjutsad på nån körskolehoj som ER-6n, duke690, cb600f, 650gs. Nakenhoj som nakenhoj typ.

Inget att vara missnöjd med alls. Jag hade verkligen inga negativa upplevelser alls av min hoj. Ska jag säga något så är det väl det gemensamma som du får i alla 600or, att man vill ha en literhoj.

Låter ju kanon det där! :yoparty

Håller på med kortet nu, Riskettan och tvåan är avverkad (Risktvåan idag:fyllisar), så det är Teori och uppkörning klar. Vill ha kortet så billigt som möjligt, så kör med polare som handledare. Har bara testat skjutsa på ER-5:an och det var lite trångt, sedan har jag skjutsat med en FJR 1300 -08 och då märks det inte att någon sitter på.

Låter ju riktigt bra, ska försöka hitta en någorlunda nära så jag kan provköra.
Jo det är klart man vill ha mer, men tycker det är värt att "lida" ett tag tills det blir billigare.

Tusen gånger tack, för att du tagit dig tid att hjälpa mig! :krama

Har faktiskt kollat en del på den hojen just för möjligheten att skjutsa och styrkan.
Hur pass smidig är den? Tänkte på svängradien osv?
Den väger ju lite mer än en 600, men vikt försvinner när man börjar rulla.
En 03:a kostade 6 314 kr hel/hel (Bilsport&MC 19308 kr)
Tack för ett bra tips, ska undersökas mer.

Visst väger den lite men det känns ju bara när man rullar den för hand, svängradien är det inga problem med heller, jag tycker den är smidig att svänga runt med vid krypkörning. Vid kurvtagning vid mer aktiv körning får man använda lite mer motstyrning än på t ex en cb1000r men inget jag tycker är ett problem.

Jag betalar ca. 3400kr hel/hel hos svedea för min -06.

Lycka till!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back