Val av hoj.

yngveson

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Hoj
Olika
Hej,

Finns säkert en massa nybörjare som jag som ställer denna typ av frågor, men om nån har lite tid över så säg gärna er mening.

Jag är ute efter en vettig beg. sportig hoj. Inget tokbrutalt, räknar med att 600kubik räcker fint.
Skall kunna sjutsa bruden utan att det upplevs alltför obekvämt där bak.

Har 2,5 mil till jobbet och det blir väl att ta hojen om sommrarna.
Finns det sportiga hojar som inte kostar asmycket i försäkring? (är 28 nästa år)

Vilka modeller skall jag titta närmare på?
Märke spelar ingen roll.

Tackar på förhand....

Honda CBR 900 RR 96-97:yoparty :tummenupp
Billig försäkring och mkt hoj för liten peng. Dock så sitter man ju inte så bra längs bak på den.. beroende på din tjejs längd...

yngveson skrev:
2576902 Hej,
Märke spelar ingen roll.

Tackar på förhand....

suzuki bandit 600 e ganska rolig att köra och bra på att skjutsa folk med, har jag hört, en polare har en sådan, dock så skulle jag tröttna på den i längden. är ju knappt en sporthoj liksom.

sport/touring hoj hade jag en VFR 750 och den var väldig rolig o köra, bra bottenvrid och min skjuts satt som en gud, bra skjutshoj

den nuvarande så är den roligaste o köra med men skjuts sitter inte allt för bra men vafan man åker mest ensam ändå :)

yngveson skrev:
2576902 Hej,

Finns säkert en massa nybörjare som jag som ställer denna typ av frågor, men om nån har lite tid över så säg gärna er mening.

Jag är ute efter en vettig beg. sportig hoj. Inget tokbrutalt, räknar med att 600kubik räcker fint.

Finns det sportiga hojar som inte kostar asmycket i försäkring? (är 28 nästa år)

Märke spelar ingen roll.

Tackar på förhand....

satsa på en hoj med gemensam sadel för förare o passagerare så kommer ni väldigt nära varandra o det blir bekvämt. tips cbr600 fram till 03 eller hornet 600 eller 900. billig märkesförsäkring via if på alla.

yngveson skrev:
2576902 Hej,

Märke spelar ingen roll.

Tackar på förhand....

Kolla på det senaste årets testvinnare. Kawa ER-6n. Billg i inköp, billig försäkring och billig i drift. Effekten räcker till för att skjutsa damen...
Finns ju med kåpa (ER-6f) men jag gillar den nakna bättre.

Lycka till med köpet :tummenupp !!

cage skrev:
2577130 Kolla på det senaste årets testvinnare. Kawa ER-6n. Billg i inköp, billig försäkring och billig i drift. Effekten räcker till för att skjutsa damen...
Finns ju med kåpa (ER-6f) men jag gillar den nakna bättre.

Lycka till med köpet :tummenupp !!

ZZR1200

yngveson skrev:
2576902 Hej,

Märke spelar ingen roll.

Tackar på förhand....

Som en tidigare talare nämde så är Kawasaki ER-& ett bra val. Vill du ha en billigare (äldre mc) i inköp så är Suzuki SV 650 ett bra alternativ.
Bägge dessa modeller är v-twinnar med 650cc. Twin=bättre vrid i de lägre varvtalen vilket passar utmärkt när man skjutsar.

//Daniel

frikie skrev:
2577208 Som en tidigare talare nämde så är Kawasaki ER-& ett bra val. Vill du ha en billigare (äldre mc) i inköp så är Suzuki SV 650 ett bra alternativ.
Bägge dessa modeller är v-twinnar med 650cc. Twin=bättre vrid i de lägre varvtalen vilket passar utmärkt när man skjutsar.

//Daniel

ER-6:an är en bra hoj, framförallt billig i inköp och ägande.
Bara en liten rättelse till föregående inlägg: ER-6:an har parallell-twin, ej V-Twin.

Tack för alla svaren än så länge.
Forsätt gärna alla posta inlägg.

Än så länge känns det som att en Hornet är den hoj som faller mig mest till smaken. Ser lagom "fet" ut och jag gillar det "nakna stuket".

Instämmer i vad några sagt tidigare:

ER6n är ett jättebra val. Riktigt rolig hoj att köra. Jag har kört tjejens ER6a en del i sommar, och vart faktiskt riktigt överraskad. Den är en liten bushoj, och inbjuder till roliga körningar, framförallt när vägen är riktigt kurvig. :tummenupp

Kolla även på Fazer 1000.Ligger bra i förs.Min som jag hade låg på 5500:- hel/hel.Nu vet jag ju inte hur länge du haft kort men kollade lite snabb på bilsport mc.Räknade på din ålder o körkort sen 03.Hamnade på 5500 halv/hel.
Edit:Vet att du skrev ca:600cc men i mittt tycke så passar nog en 1000cc bättre om man ska skjutsa.Sen var fazer 1000 roligare än den fazer 600 jag hade före.

Köp en äldre Fireblade 1992-97. Den är rolig att köra, bra drag och billig att försäkra.

Kärring hojar som ER6 och Hornet har jag aldrig förstått mig på!

yngveson skrev:
2578427 Tack för alla svaren än så länge.
Forsätt gärna alla posta inlägg.

Än så länge känns det som att en Hornet är den hoj som faller mig mest till smaken. Ser lagom "fet" ut och jag gillar det "nakna stuket".

Gillar du Hornet så kolla även in Yamaha FZ6 N eller Suzuki GSR 600. Vill du har mer mos så är en tidig Fireblade eller Zx9r inget dumt val. Testar du en sån så tar du dock risken att 600 kubik känns för klent.

ER6an är inget dumt val men jag håller med om att den ser "spinkigare" ut än tex Horneten. Plus att den är lika vanlig som en V70...:D

Vill du ha kåpa är en CBR 600 en av de mest kompletta hojarna du kan köpa. Hondakvalitén får du på köpet :tummenupp

Last edited:
JT skrev:
2578514 Köp en äldre Fireblade 1992-97. Den är rolig att köra, bra drag och billig att försäkra.

Det e tydligen inte mycket du förstår då.:arsele :tungan :D

JT skrev:
2578514 Köp en äldre Fireblade 1992-97. Den är rolig att köra, bra drag och billig att försäkra.

Det är mycket svårt att förstå för en :censored!

Vilken Ducati hoj som helst ;D Fast hoppa över Monster 600cc iofs - den är lite väl slö...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka