Val av hoj för att kunna njuta och busa?

Om man tycker alla hojar är trötta så kan man prova att varva lite.
jag har åkt ifrån betydligt större hojar med min KTM exc 450.

Det är inte leksakerna som är roliga, utan hur man använder dem :banana
 
Nu har jag inte kört en 929 men om du tyckte den var trött så finns nästan bara en väg att gå. "Nyare" 1000cc så behöver du inte oroa dig om det är tillräckligt eller inte...

Suzuki 05-06
R1 05-07
Zx10 05 (en riktig utmaning)

Det var väl mer klumpigheten hos 929an han inte gillade.
 
Helt riktigt ser jag nu, då stämmer mitt tips ännu bättre....

Jo, jag har en polare som köpt sig en 929a som första hoj, han är sjukt imponerad av hur snabbt det går och hur exakt och lätt den svänger. Sa åt honom att hoppa över att provköra nya sporthojar tills han har råd att uppgradera. :hihi
 
Jo, jag har en polare som köpt sig en 929a som första hoj, han är sjukt imponerad av hur snabbt det går och hur exakt och lätt den svänger. Sa åt honom att hoppa över att provköra nya sporthojar tills han har råd att uppgradera. :hihi

har provkört en förgasar R1a ^^ i know what u are talking about :tummenupp
 
Kawasaki zx10r 2004-2007 om du vill ha bus, känns som framhjulet är fullt med helium. Inga problem att dra en wheelie bra bit över 200 plus att med lite högre kåpglas så sitter man kanon.
 
Ställer mig i SD 990 kören ja. =) (Tro vrf?:rolleyes:)

Någon beskriver den som väldigt aggresiv bla bla bla. Jag har inte kört så mkt hojar, mest bara GSX 750 (körskolehoj typ) och GSX-R 750 -01 streetfightad. Och jämför med båda är den extremt smidig. Jämfört med GSX går den förjävla bra, och jämfört med GSX-Rn är den lugn å fin.
Jag beskriver den som en moppe (smal och smidig) med en del trycka. Men tycker inte alls min -06 skulle vara lynnig på något vis. Det är ju en twin med allt vad det ger dock. =)

Men som så många andra ggr är ju det rätta svaret: Provkör!!
Det gjorde inte jag mer än när jag köpte den, men blev ju bra ändå.:crash
 

Men som så många andra ggr är ju det rätta svaret: Provkör!!

Det gjorde inte jag mer än när jag köpte den, men blev ju bra ändå.:crash

Lite halvt OT, men jag måste ändå fråga.

Hur bär sig alla åt för att provköra alla hojar man har på sin intresselista?
Jag tycker det kan vara rätt svårt att hitta ens någon av alla de hojar man är intresserad av inom rimligt avstånd och är det då en privatperson som säljer så brukar det ju vara allmänt oaccepterat att bara komma för att provköra. Är det en handlare som säljer så brukar det ju vara lite enklare att få till en provkörning, men det kan ju lätt gå åt en heldag för det om man inte har handlaren runt hörnet. Det skulle ju kunna ta en hel sommar att hitta och provköra alla intressanta hojar innan man bildat sig en uppfattning om vilken hoj man gillar bäst.

Själv har jag köpt vissa hojar helt utan provkörning och vissa andra har jag bara tagit på en kort testrepa i samband med köpet, men då har jag redan bestämt mig att jag skulle köpa den.
Trivs man inte med hojen så får man väl byta, risk finns såklart att man förlorar några spänn på det men tid är ingen billig vara heller.
 
Touno
kul-:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
låter gött-:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Skjuts-:confused::va (inte provat) men känns mö bättre än SD:rolleyes:

Hur ofta skjutsar du? Jag gör det nästan jämnt nu förtiden... Jag gillar min K6, men skulle vilja ha en Touno med...:(
 
(inte behöva slåss med hojen för att få ner den gött i kurvorna)
Känner igen beteendet från min Triumph Sprint RS. När jag tog ut den våren 2014 var det bara +3C ute och jag tänkte 0,3 bar / 30kPa lägre tryck fram (jämfört med Triumph rekommenderade tryck) skulle göra däcket varmare, bättre grepp.
Resultat: Hojen svängde bara jag tittade åt det hållet jag skulle. :)
Min Suzuki SV650S var så nervös att minsta ojämnhet/lutning på vägen fick den att svänga bort/nedåt. Bytte däck till Dunlop Sportmax Sportsmart och den blev mycket stabilare. :)
Så det beteende du ogillade så starkt på 929 kan berott på "olämpliga däck" eller 0,3 bar för högt lufttryck fram.
Men hade 929an 16" framhjul är ju urvalet av däck begränsat.....:huvet
 
Last edited:
Lite halvt OT, men jag måste ändå fråga.

Hur bär sig alla åt för att provköra alla hojar man har på sin intresselista?
Jag tycker det kan vara rätt svårt att hitta ens någon av alla de hojar man är intresserad av inom rimligt avstånd och är det då en privatperson som säljer så brukar det ju vara allmänt oaccepterat att bara komma för att provköra. Är det en handlare som säljer så brukar det ju vara lite enklare att få till en provkörning, men det kan ju lätt gå åt en heldag för det om man inte har handlaren runt hörnet. Det skulle ju kunna ta en hel sommar att hitta och provköra alla intressanta hojar innan man bildat sig en uppfattning om vilken hoj man gillar bäst.

Själv har jag köpt vissa hojar helt utan provkörning och vissa andra har jag bara tagit på en kort testrepa i samband med köpet, men då har jag redan bestämt mig att jag skulle köpa den.
Trivs man inte med hojen så får man väl byta, risk finns såklart att man förlorar några spänn på det men tid är ingen billig vara heller.

Man passar på när tillverkarna har events, KTM och Triumph har jag provkört på deras roadshows, kawa på deras bandagsevent, sedan var det ju ett skoj event på ATT våren 2014 där man kunde provköra lite skojiga hojar som galenpannan och ärkeduken.
På det viset kan man provköra en hög med hojar, och dessutom modeller som aldrig finns till provkörning hos handlarna, som galenpanna, ärkeduke, ninjorna och rc8or. :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top