Val av fabrikat på stötdämpare

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Hej !

Jag har kollat runt på eBay efter en ny stötdämpare bak till hojen (GSX 1100 -84).
Det finns rätt många fabrikat att välja på och utan att jämföra specifikationer så ser
de rätt likvärdiga ut. Det finns bl.a. YSS, Bitubo, Hagon, Wilbers och White Power.
Å så Öhlins förstås, men de ligger i en annan prisklass.

Någon som vet om det är något märke som är bättre/sämre än något annat?

/ Mikael

Bitubo Hagon och Wilbers tillverkar fullt ok grejer. Det är mer beroende på vilken individuell modell man väljer, de har ju från budget till fullt justerbart.

Tack för svar och synpunkter. :tummenupp

Jag gissar att det är som vanligt att man får vad man betalar för, men
det är ändå nyttigt att få höra era erfarenheter. Förhoppningvis blir det
ett rejält lyft mot den slitna originaldämparen oavsett vad man väljer,
men Wilbers verkar onekligen vettiga.

Last edited:
Satte på en Wilbers bak på min gamla XT660, som gick mycket off road. Tillsammans med andra fjädrar i framgaffeln blev den som en helt annan hoj. Valde en modell med justerbar retur. Funkade kanon.

NCCR är dessutom väldigt kunniga och inriktade på att kunden skall bli nöjd. Dvs inte bara sälja i första hand utan genuint intresserade av din fjädring. :tummenupp

NCCR är dessutom väldigt kunniga och inriktade på att kunden skall bli nöjd. Dvs inte bara sälja i första hand utan genuint intresserade av din fjädring. :tummenupp

Kan bara hålla med Brooklyn, beställde en bak till en Tiger 955. Lämnade alla uppgifter på last osv, beskrev hur jag ville att den skulle jobba. Fullt justerbar comp o retur med ställbar förspänning. Funkade prefekt redan på första skottet, men dom sa att gillar jag inte shimsningen eller behöver byta fjäder för att komma rätt så var det bara att skicka in den FOC. '

Rekommenderas :tummenupp

Kan bara hålla med Brooklyn, beställde en bak till en Tiger 955. Lämnade alla uppgifter på last osv, beskrev hur jag ville att den skulle jobba. Fullt justerbar comp o retur med ställbar förspänning. Funkade prefekt redan på första skottet, men dom sa att gillar jag inte shimsningen eller behöver byta fjäder för att komma rätt så var det bara att skicka in den FOC. '

Rekommenderas :tummenupp

Han lade nog två timmar på mig och min hoj, hjälpte mig med inställningar osv och sedan slutade det med att han inte tyckte jag behövde köpa nya dämpare ännu... :)

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!