Val av enduro

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Min brorsa skall köpa enduro, 125-250 tvi-takt, i 20kkr klassen. Någon som har koll på om man skall undvika något speciellt märke/modell?

Om det finns nån som sitter på en juste hoj, i närheten av gbg, så skicka pm!

för 20k får han ju en 99 kanske 00:a honda cr250, bättre cykel går nog inte att få med dom förutsättningarna iallafall, lycka till och tvitakt är tufft :yoparty

robbandalal skrev:
för 20k får han ju en 99 kanske 00:a honda cr250, bättre cykel går nog inte att få med dom förutsättningarna iallafall, lycka till och tvitakt är tufft :yoparty

En cr250 är en riktigt oduglig enduro. För hård fjädring, fel motorkaraktär och framförallt fel utväxling. Avsaknad av lyse är en annan grej dom är en nackdel.
Cr250 är däremot kung på en crossbana.

Säg till honom att leta upp en Gasgas, KTM EXC, Husqvarna WR, Yamaha WR eller annan riktig endurohoj.

Trango_B skrev:
En cr250 är en riktigt oduglig enduro. För hård fjädring, fel motorkaraktär och framförallt fel utväxling. Avsaknad av lyse är en annan grej dom är en nackdel.
Cr250 är däremot kung på en crossbana.

Säg till honom att leta upp en Gasgas, KTM EXC, Husqvarna WR, Yamaha WR eller annan riktig endurohoj.

Finns CR250 i endurovariant eller såldes den bara som ren cross?
Vet att brorsan inte är sugen på en "hetsig" och stötig cross. Han provade min husa, nu när jag har crossfälgarna på, och han tyckte den var alldeles för hetsig och att fjädringen var på tok för hård. Och visst den är inte snäll i skogen direkt :näsblod men ack så rolig...

har själv haft en enduro reggad cr250 som va bes och allting, den hade faktiskt lyse,endurofjädring,större svänghjul,18" tums bakhjul ja precis som en riktig enduro :kocko finns nog ingen glad amatör som känner nån skillnad på en cross och enduro hoj ändå

Yamaha WR fanns tom -99.Annars är det bara europeiska märken som säljs som färdig enduro.KTM eller Gasgas 200 kanske vore nåt? Snälla och lättkörda endurohojjar.

henrikkrueger skrev:
Finns CR250 i endurovariant eller såldes den bara som ren cross?
Vet att brorsan inte är sugen på en "hetsig" och stötig cross. Han provade min husa, nu när jag har crossfälgarna på, och han tyckte den var alldeles för hetsig och att fjädringen var på tok för hård. Och visst den är inte snäll i skogen direkt :näsblod men ack så rolig...

Ja dom finns som endurovariant, men motorkaraktären är nästan samma som crossen = inte bra i skogen. Dessutom är utväxlingen fel för enduro.

Det är först dom senaste Hondorna som har anpassad utväxling för enduro tror jag. 05 och kanske 04 oxå. Men dom är ju lite dyrare än 20k.

Hojen som är billigast att äga och fixa delar till samt som är grymt bra att åka i skogen med är KTM 125/250 EXC. Dom har bra motorkaraktär, grym fjädring, rätt utväxling.

Gasgas, Husqvarna osv är även dom grymt bra men en nackdel är tillgången och priserna på delar.

robbandalal skrev:
har själv haft en enduro reggad cr250 som va bes och allting, den hade faktiskt lyse,endurofjädring,större svänghjul,18" tums bakhjul ja precis som en riktig enduro :kocko finns nog ingen glad amatör som känner nån skillnad på en cross och enduro hoj ändå
klart att man känner skillnad på en cross och en enduro
Fanns väl endurokit till cr:en om jag inte minns fel cre kallades den väl med det monterat.

Suzuki rmx250 är en vettig lättkörd hoj annars

robbandalal skrev:

klart att även en nybörjare märker skillnad på stenhård stötig crossfjädring och sprättig motorkaraktär på en cross jämfört med en mjukare och snällare enduro :kocko på dig själv.

@ henrikkrueger...kolla in ktm´s 200 exc, snäll och bra endurohoj.

För 20` är det viktigaste att se till att hojen inte är sönderskruvad. Hojar som kostar i den prisklassen har ju varit med ett tag.
Jag började på en RMX och den var okej att börja på men efter det har jag bara haft Gasgas 250cc och 300cc.

Köp en fräsch enduro, ingen ombyggd cross.
Var inte rädd för att gå upp i kubik (300) om du väljer en Gasgas den är inte svårkörd dessutom på motionsnivå är det kul att ha mer effekt att tillgå (lekfaktor).

Lycka till!

rejser skrev:
klart att även en nybörjare märker skillnad på stenhård stötig crossfjädring och sprättig motorkaraktär på en cross jämfört med en mjukare och snällare enduro :kocko på dig själv.

@ henrikkrueger...kolla in ktm´s 200 exc, snäll och bra endurohoj.

:bow Tackar för alla svar.
Är det något speciellt man skall kolla på just ktm 125, 200 och 250?
Ja förutom det vanliga då...

henrikkrueger skrev:
:bow Tackar för alla svar.
Är det något speciellt man skall kolla på just ktm 125, 200 och 250?
Ja förutom det vanliga då...

njae, är väl inget särskilt vad jag kan komma på.
en stor fördel med ktm är dom billiga reservdelarna.

kawa har väl nåra äldre 4takts 200 o 300 or?
hu funka dom då...lä ju va ganska lättkörd :va

rejser skrev:
njae, är väl inget särskilt vad jag kan komma på.
en stor fördel med ktm är dom billiga reservdelarna.

Och vad mumlar du om? om jag får fråga?

En kolv till KTM 125 EXC kostade när jag köpte 1495:- medans det till yamaha, honda och suzuki kostade 1195:- Det är dom prisjämförelser jag vet om, har inte kollat på gas gas och liknande.. Men jag skulle gärna vilja se någon prisjämförelse, inte för att jag misstror dig, bara att jag aldrig sett det... :)

Stolten skrev:
Och vad mumlar du om? om jag får fråga?

En kolv till KTM 125 EXC kostade när jag köpte 1495:- medans det till yamaha, honda och suzuki kostade 1195:- Det är dom prisjämförelser jag vet om, har inte kollat på gas gas och liknande.. Men jag skulle gärna vilja se någon prisjämförelse, inte för att jag misstror dig, bara att jag aldrig sett det... :)

jomen då får du en vertex kolv direkt, det är ktm original...iaf i sx modellerna.
jämför gärna plastslitdelar och sånt.

GASGAS har en helt annorlunda prisbild på sina delar jämfört med de japanska tillverkarna. Många saker är grymt mycket billigare och en del är svindyra. Ex kostar kolvarna mer, de är dock wiseco (från 05 har de bytt till wössner) vilket betyder smidda med längre hållbarhet. Den dyrare kolven kompenseras av sjukt låga priser på en del saker ex
fotpackning (måste bytas vid kolvbyte) 34kr vs japan 200kr

Det verkar som saker man byter ofta är billiga men saker som tillverkas externt av en märkestillverkare håller deras pris... Ex kolvar och reeds (Wiseco/boyesen).

Många grejer till gasgas har crossover till japanska motorcyklar så ex koppling och småprylar kan man köpa hos sin crosshandlare. Allt annat beställer du från Keva Motor i Hässleholm.

om det är Enduro hoj du skall ha så kolla på xr250 och xr400r , båda är rätt odödliga maskinmässigt, och har mycket vrid på låga varv dvs de du vill ha i skogen etc för att få ner kraften i backen

DwD skrev:
om det är Enduro hoj du skall ha så kolla på xr250 och xr400r , båda är rätt odödliga maskinmässigt, och har mycket vrid på låga varv dvs de du vill ha i skogen etc för att få ner kraften i backen

Om det hade varit jog som skulle haft hojen så hade jag definitivt köpt 4-takt. Tycker det är mycket bättre motorkaraktär. Men nu är det min förvirrade bror som ska köpa hoj och han vill inte ha 4-takt...

henrikkrueger skrev:
Om det hade varit jog som skulle haft hojen så hade jag definitivt köpt 4-takt. Tycker det är mycket bättre motorkaraktär. Men nu är det min förvirrade bror som ska köpa hoj och han vill inte ha 4-takt...

Varför inte ha lite av varje? :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...