Val av däck?!

Ska byta mitt framdäck snart och är lite fundersam på hur man ska välja modell utifrån vad som sitter bak. Det ska väl vara något liknande så det inte blir regndäck fram och så sportdäck bak? Det är ungefär så det ser ut just nu haha. Sitter ett gammalt Continental regnmodell fram och så vill jag minnas att jag fick ett Dunlop Sportsmart bak när jag bytte det i höstas.

Har dålig koll på däck och jag lär väl få någon rekommendation från däckverkstan men ska jag försöka se om jag kan få ett av samma modell fram?

Hoppas det är okej att jag lånar tråden :krama
 
Jag gillar Sportsmart.

Det gör jag också! :) Men om TS ska köra söderut från Delsbo är det fullt tillräckligt med Z8. SportSmarts bättre fäste behövs inte där om du inte kör hårt och aggressivt som om vägen var avlyst! Eftersom jag har erfarenhet av båda kan jag säga att jag inte saknat SportSmart där, utan nu säga hur fort det kan gå där med Z8... :rolleyes:
Nu har jag inte kört där sedan den slätades till, senast resan var när halva sträckan uppgräv för att ta bort tjälskjutande stenar, men det är inte däcken som sätter gränsen där med skymda kurvor och krön.

Eftersom TS vill ha både hållbarhet och fäste, två saker som måste kompromissas, så tycker jag Z8 är en bättre kompromiss än SportSmart på landsväg.
När TS börjar få upp farten på bana kan man ta att hållbarheten inte är lika bra.
Träligt med platta SportSmart när Z8 inte blir platta lika fort!
Men det är min åsikt!:):)
 
Jag gillar Sportsmart.

Åkte en del bana med det och då var det en utmärkt kombination av gatdäck o bandäck. Så platt blev det aldrig. Däremot blev det lite överhettat när man fick upp tempot på banorna. Eller så var jag för het på rullen.
 
Som flera varit inne på...pratar vi vardagsåkning så...

Michelin Pilot Road.
Sen om det är 3:an eller 4:an spelar förmodligen inte någon större roll.
4:an finns det ingen som har erfarenhet av, än skall man väl säga.

Köp inte 2:an...3:an är så pass mycket bättre...jag har kört med båda...

Själv har jag åkt ca 1500 - 1800 mil med Road 3 och ca 80-100 av dem på bana.
Funkar finfint om man inte har Rossi-ambitioner på bana.
Fick ut ca 1100 mil på bakdäcket på hoj med ca 150 bakhjulshästar...helt OK.
Framdäcket höll ungefär 300 till eller nåt sånt...

Och som nämts ovan i tråden som jag bara kan instämma i...mycket bra våtgrepp!


Men 3:an känns mer som ett regn däck?
Ska man satsat på 4:an?

Och va är det som gör pilot road 2 mycket sämre?
 
Jag kanske är knäpp men jag brukar ha sportdäck fram tex sportsmart, pilot power, metzeler sportec.
Bak däremot har jag sporttouringdäck typ pilot road, roadsmart.
 
Jag kände mig väldigt trygg med både Bridgestone S20 och Dunlop Sportsmart på vägarna. I både vått och torrt väder.
 
Men 3:an känns mer som ett regn däck?
Ska man satsat på 4:an?

Och va är det som gör pilot road 2 mycket sämre?


Inte riktigt lika slitstarkt och sämre i vått...med 3:an så var det svårt att få anti-spinnen att gå in även vid ordentlig acceleration...2:an mer lättfotad även med rätt mycket mindre effekt...visserligen då på olika hojar.

Och iaf på de hojar jag använt 2 :an och 3:an på så känns 3:an mer på i böjarna, mera lättsvängt alltså.
Dessutom så är 3:an ett "nyare" däck.
Pilot Road 2 är för den skull inget dåligt däck, inte alls, så kan man få ett kanonpris på ett par så är det bara att slå till.
 
Kör med metzler z6. Någon mer som gör det? Känner mig osäker på dessa däck. Rädd för släpp i kurvor xD :7peta
 
Fick ut 400 mil av mitt PR3 och drygt 330 av Dunlop sportsmart.. så ja tycker ni inte ska klaga med dom sträckorna.. Twin är grejer det..:D
 
Michelin Pilot Power 3.

Om du inte bara kör bana.....
Fungerar fin fint på SMC kurser & är helt otroligt bra i regn.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top